Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הקשר של דוד המלך וספר תהילים

מיהו דוד המלך

דוד המלך, הנקרא גם דוד בן ישי, היה המלך השני שמלך על עם ישראל. שמואל הנביא משח את דוד למלך בעיר בית לחם. מוכר לכולם הוא הסיפור על דוד וגלית: לאחר ארבעים יום של איומים על עם ישראל מצד גלית הפלישתי, רק דוד הנמוך והקטן הסכים להילחם מול גלית הענק. דוד בא להילחם בשם ה' ומצליח להרוג את גלית על ידי קליעה של אבן לראשו. דוד נישא לבנות שאול, מירב ומיכל ונהיה חבר נפש של בנו, יהונתן.

לאחר תלאות רבות וחיכוכים עם שאול, שאול נהרג  במלחמה ודוד נמשח למלך במקומו. במלכותו מסופרים סיפורים רבים כגון: סיפור דוד ובת שבע, מרד אבשלום, דמויות מיוחדות אותן פוגש דוד, ספירת העם ועונשה והבקשה מה' לבנות את בית המקדש.

דוד – נעים זמירות ישראל

דוד המלך מכונה גם "נעים זמירות ישראל". בתקופת מלכותו של שאול המלך שימש דוד 'נגן הבית'. מפורסם וידוע כי דוד כתב גם את ספר תהילים. בספר עמוס נכתב – "הַפֹּרְטִ֖ים עַל־פִּ֣י הַנָּ֑בֶל כְּדָוִ֕יד חָשְׁב֥וּ לָהֶ֖ם כְּלֵי־שִֽׁיר" – ניתן לראות כי הדוגמא לנגן מוצלח זהו דוד. במדרש תהילים נכתב כי כשהמזמור נפתח במילים "לדוד מזמור" שרתה על דוד רוח הקודש ולאחר מכך ניגן את המזמור, ואילו כשכתוב "מזמור לדוד", היה קודם מנגן ולאחר מכן הייתה שורה עליו רוח הקודש.

ספר תהילים מופיע בתחילת החלק השלישי של התנ"ך, ה"כתובים". הספר כולל מאה וחמישים פרקי תהילים. בספרות חז"ל מובא שכלולים בו 147 פרקים וייתכן כי מזמורים מסוימים שהיו מחוברים בעבר הופרדו במהלך השנים. המזמורים מכונים בשמות שונים ו'מזמור' זהו רק השם הנפוץ מביניהם. שמות נוספים הם: שיר, משכיל, מכתם, שירה, תהילה, תפילה ושגיון.

צילום: CANVA

דוד וספר תהילים

בשבעים ושלושה מזמורים מתוך מאה וחמישים שבספר תהילים, מוזכר השם "דוד". לפי דעות מסוימות חלק מהמזמורים לא נכתבו על ידי דוד, אך לכל הדעות הוא כתב את מרבית המזמורים. במסכת פסחים כתוב כי "כל שירות ותשבחות האמורות בספר תהילים כלן דוד אמרן". לעומת זאת, במסכת בבא בתרא מצוין כי דוד כתב את הספר על ידי עשרה זקנים שונים. דוד ידע לבטא רגשות רבים במזמורים שכתב: זיכרונות, בקשות, הודאות, תחינות, הלל, שבח ועוד…

תהילים בחיינו

במדרש תהילים, מזמור י"ח, כתוב  "כל שאמר דוד בספרו כנגדו וכנגד כל ישראל וכנגד כל העיתים אמרו". אדם יכול למצוא את עצמו בפרקי התהילים השונים, בשלבי החיים השונים ובסיטואציות שונות. הספר מחולק לחלוקות שונות, ובין השאר הוא מחולק לשבעת ימי השבוע ואף לשלושים ימי החודש. כך, יהודים רבים נוהגים להגיד בכל יום את החלק המתאים של אותו היום, מחלוקת השבוע או החודש. למוקד תהילים ארצי הקליקו כאן.

Exit mobile version