Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הרב יגאל קמינצקי: "גירוש גוש קטיף היה מאבק ברעיון המדינה היהודית"

 

בכנס מרכז קטיף המציין 18 שנים לפינוי גוש קטיף, התקיים דיון בנושא "מדינה יהודית במציאות ישראלית", בה השתתף רבה לשעבר של גוש קטיף. "הרצון להחריב את גוש קטיף נבע מהסיבה של להחריב את המודל של מדינה יהודית שהיא גם דמוקרטית"

בשבוע שעבר התקיים כנס קטיף לאחריות לאומית ה-9 ולציון 18 שנים לפינוי חבל גוש קטיף מעזה. הכנס השנה התקיים תחת הנושא של דאגה לחברה הישראלית ולאן היא צועדת. במהלך הכנס התקיים פאנל מיוחד בנושא "מדינה יהודית במציאות ישראלית – חזון ניתן למימוש?" בהנחיית נווה דרומי ובהשתתפות הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת לשעבר ורב מוא"ז חוף אשקלון, יעל ברמן דומב, ראשת המכינה הירושלמית ויורי"ת מועצת המכינות הקדם צבאיות והרב יגאל קמינצקי, רב גוש קטיף (לשעבר) ראש 'מרכז תורה ומדינה'.

גדי דויטש – דובר מרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון

בפתיחת הפאנל פנתה דרומי בשאלה אל הרב קמינצקי כיצד הוא תופס את הקשר שבין פינוי גוש קטיף לבין צביונה של היהודית של המדינה. "עבורי גוש קטיף היה מיניאטורה של מדינה יהודית ודמוקרטית", פתח הרב קמינצקי בתשובתו, "אני חושב שמי שחי בגוש קטיף ועבר את כל המציאות הזו הבין שיש פה דגם של מדינה יהודית פר אקסלנס וגם דמוקרטית". הרב קמינצקי מיהר לטעון כי, "אני חושב שהרצון להחריב את גוש קטיף בדיוק מהסיבה הזו".

הרב קמינצקי הוסיף וציטט את ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שכתב בעד גירוש גוש קטיף עוד בימיו ככתב, "הוא כתב- 'לא גרשנו אתכם כדי שיהיה יותר ביטחון, אלא כי רצינו ללמד אתכם מי בעל הבית'". הרב מתאר כיצד הציבור בגוש קטיף שהיה ציבור מגוון, "זו הייתה יצירת פלא שיצרה משהו מדהים מבחינה חברתית, כלכלית, אמונית וציונית. זה היה דגם מדהים שאותו רצו להחריב".

הרב טוען כי אין לא ספק שפינוי גוש קטיף הוא למעשה מאבק ברעיון המדינה היהודית, "אני שאלתי אותם למה הם מחריבים את גוש קטיף? זו הרי פגיעה בכלכלה, בביטחון, במוסר, ביהדות ובציונות". לטענת הרב גם בימים אלה המאבק כיום בישראל הוא על מדינה יהודית ודמוקרטית, "על פי היהדות אנחנו מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית. אנשים מציירים את היהדות כמשהו פנאטי, הם לא מבינים שאם הם ילמדו באמת את היהדות ביסודה הם יבינו שהיא הדבר הכי מדהים שיש". הרב מוסיף, "הם יגידו שהתורה מוציאה להורג מי שחילל שבת, התורה גם אומרת 'עין תחת עין' הם ראו פעם אחת בהיסטוריה שבית הדין הוציא למישהו עין? התורה כפי שהיא עומדת בפנינו היא סינית, אנחנו צריכים דעת מה עומד מאחוריה".

Exit mobile version