Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הרמב"ם וליבוביץ – הילכו שניהם יחדיו מאת משה מאיר רבפוגל

ספר חדש מאת משה רבפוגל עוסק בהגותו של פרופסור לייבוביץ ז"ל למול עיקרי האמונה לדעת הרמב"ם והחסידות. בימים אלו של בחירות והבחנות בין "דרך תורה" אחת לאחרת – מעניין לבחון את הדרך הייחודית בה מברר ומיישב ישעיהו ליבוביץ את דרכו הפילוסופית-דתית עם זו של הרמב"ם. ניתן להשיג ברשת סטימצקי או באתר נטבוק.

האדם הדתי מהישוב המשויך ומשייך את עצמו למעגל שומרי התורה והמצוות, לא יוכל להתעלם מההשפעה העצומה שהייתה להגותו של ישעיהו ליבוביץ' על ציבור שומרי התורה והמצוות בישראל. אולם בבואו לבחון את תרומתו לדת ישראל ולמישור האמונה לשמה, הוא עומד נבוך מול הסתירה שבין דעותיו של ליבוביץ, לדעות הנחשבות כמקובלות בסביבתו האמנית. אותו אדם יודע גם את השפעתו העצומה של ליבוביץ' על כלל הציבור הנאור והמשכיל (בין אם הוא רק רואה את עצמו ככזה או שהוא באמת כזה), ורוצה מאד לאמץ חלק מהשקפותיו וגישתו של ליבוביץ' בענייני אמונה ודת. מאידך גיסא אותו ״נבוך״ ותמים חש וחושש שמא הנזק יעלה על התועלת, שמא ידבק בידו ״משהו מהחרם״.

פרופ' ישעיהו ליבוביץ. צילום: ברכה ל. אטינגר cc-by-sa-2.5

בבואנו לדון בהגותו של ליבוביץ' מההיבט הדתי והאמוני וזוהי באמת עיקר מטרתנו, עלינו להפריד בין התוכן האמתי, הראייה המפוכחת שלו באמונה וההגדרות הנכונות שנתן לאדם המאמין כעומד מול האל ולא מול האדם, לכך שלדעתו תכלית האדם הינה עבודת ה' ועוד, ובין כמה וכמה היבטים מסוכנים מאוד ושגויים בהגותו. הבנת קווי היסוד המשותפים ותרומתו להשקפה האמנית למול היבטים אחרים ובעיתיים בהגותו הנה הכרחית כדי להפריד בין האמת לבין הטעות בהשקפותיו. מכיוון שליבוביץ' חרג מאמונתם של "שלומי אמוני ישראל" ומשנתו אינה עולה בקנה אחד עם חלק מעיקרי האמונה של הרמב״ם, חייב להתבצע דיון כן ואמתי בהשקפותיו על מנת להבין במה חרג וסטה מדברי הרמב״ם.

בירור זה חייב להיערך מכיוון שליבוביץ' עמד על מספר אמיתות ויסודות באמונה ואם לא נערוך בירור זה עלינו לעשות אחת מיני שתיים: הראשונה,  לפסול את הגותו כליל ולפנות לדרך חדשה בשל אותם רעיונות שלו הסותרים מספר עיקרים באמונה על פי הרמב״ם וכך ילכו לאיבוד כל אותם יסודות והשקפות אמתיות שאותם ביאר וחיזק ליבוביץ' בהגותו. והאפשרות השנייה,  לנסות ולבצע הבחנה בין אותם רעיונות, השקפות ודעות התואמים לדברי רבותינו כולם או מקצתם ואלה שסותרים אותם, כגון הבנתו האמתית והדגשתו ביסוד המעשי של קיום תורה ומצוות, בקיום המצוות מפני מי שציווה עליהם ולא בשל טעמיהם, בשלילת היסוד הדמוני בקיום המצוות ועוד. כאן נשאלת השאלה האם היבטים אלה שהעלה ליבוביץ' צריכים להיות ממומשים וממופים ב״קווי היסוד״ של המדינה היהודית.

״מגילת העצמאות״ צריכה להיות מוגדרת מחדש או מתוקנת, הדרך צריכה להיות דרכו של העם היהודי, מדינת ישראל צריכה להיות מדינתו של העם היהודי ושל אותם יהודים שמוגדרים כיהודים לפי ההלכה. כבר כיום אנו רואים את הניצנים של הדלדול המוסרי והפגיעה בערכי ישראל שנוצרו על ידי נישואי התערובת וההתעלמות מאזהרתו של הרבי מלובאוויטש, בעניין חוק ״מי הוא יהודי״. למרות שהקשר בין המצב הביטחוני והמדיני אינו נראה קשור למצבו המוסרי של העם היושב בציון, הרי כל בר דעת מבין שהדברים קשורים זה בזה.

רמבם וליבוביץ הילכו שניהם יחדיו. כריכת הספר. יחצ

רק הגדרה מחודשת של דרכינו, מעשינו והדרך שבה אנו רוצים ליישמם על פי תורת ישראל ועצותיהם של נושאי התורה, החכמים והצדיקים, תוכל להחזירנו לדרך החיים האיתנה. כל הדברים האלה צריכים להיות מוגדרים מחדש על פי רוח התורה ונושאיה בזמן הזה, שכן חלק מהשאלות של הזמן הזה אינם יכולות לבוא לדיון עפ"י ההשוואה למקרים דומים בבחינת ״ניקח ספר ונחזה״. התשובות הנקודתיות הניתנות על ידי חכמי התורה בזמן הזה נותנות גם הן פתרון לשאלות רבות שמתעוררות ומתוות ״קווי יסוד״ של ״דעת תורה״ בשאלות ובנושאים רבים, אולם אין בהן כדי חיבור ואיחוד של כל השורות והדעות.

החיבור הנוכחי עוסק בעיקרי האמונה עפ"י הרמב"ם והחסידות למול הפרשנות שנתן להם ליבוביץ בנושאים של עיקרי האמונה והם.

חיוב הידיעה והאמונה במציאות אל, האמונה והמדע, אחדות הבורא, שלילת הגשמות, קדמות ה׳, חיוב עבודתו, הבחירה החופשית, טעמי המצוות וחלוקתם, התשובה, תיקון המידות ומידת הביטחון, הקדושה     ועבודת האל מאהבה.

כמו כן נבחנת בחיבור זה השאלה של חקיקה דתית או/ו מתאר של קווי יסוד לתפיסה דתית ציבורית ולאומית.

עלות הספר הינה 62 ₪ וניתן לרכוש את הספר ברשת סטימצקי, צומת ספרים או באתר נטבוק: http://www.netbook.co.il/Book.aspx?id=2188 ללא דמי משלוח.

Exit mobile version