Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

התכנון משתלם: תכנון פרישה יעיל

פרישה לפנסיה היא אחד הצמתים החשובים ביותר בחיים, והיא טומנת בתוכה שינויים רבים. לכן, חשוב להגיע אליה ערוכים ומוכנים. תכנון הפרישה יסייע לכם להתמודד עם ההחלטות הרבות ויאפשר לכם למצות את הזכויות המגיעות לכם.

צעירים רבים חולמים על הרגע שבו יגיעו לגיל הפרישה, אז יוכלו לצאת לפנסיה ולצאת ממרוץ החיים בשוק העבודה. כשאנחנו מתבגרים, אנחנו מעדיפים לא לחשוב על השנים שחלפו וגיל הפרישה שהולך ומתקרב הופך מאיים יותר ויותר. היערכות מוקדמת ותכנון הפרישה יעזרו לנו למקסם את החסכונות שלנו  בקרן הפנסיה ובמקומות נוספים כך שנוכל להגיע לגיל הפרישה מוכנים כלכלית ומנטלית. תכנון פרישה יעיל יאפשר לנו למצות את הזכויות המגיעות לנו ולהגשים כמה שיותר מטרות לאחר הפרישה.

מתי כדאי להתחיל לתכנן את הפרישה ומי יכול לעזור לנו בכך?

כדאי להתחיל לתכנן את הפרישה כמה שיותר מוקדם. יש מי שממליץ להתחיל כבר מגיל 55, אך כל עוד לא פרשתם לפנסיה אפשר לתכנן את הפרישה גם בשלב מאוחר יותר. ככל שתקדימו לחשוב על תכנון הפרישה, כך יהיו יותר פעולות שתוכלו לעשות כדי לצאת לגמלאות בראש שקט ולהתאים את הפנסיה שתקבלו לצרכים שלכם. תוכלו כמובן לתכנן את הפרישה שלכם בעצמכם באמצעות איסוף המסמכים הרלוונטיים – אך תכנון הפרישה הוא תהליך מורכב שכולל בין היתר היבטי מיסוי, ניהול השקעות ובחינת הזכויות שלכם בתכניות החיסכון השונות. תהליך זה מביא בחשבון גם את מצבכם הרפואי והמשפחתי ועוד.

הפרישה לפנסיה היא צעד מורכב ובלתי הפיך בעל משמעויות לשנים ארוכות, לכן רבים מעדיפים להיעזר באיש מקצוע לתכנון הפרישה. ישנם אנשי מקצוע שונים העוסקים בתכנון הפרישה, אשר עשויים להתמחות בהיבטים מסוימים בתהליך זה – יועצים פנסיוניים וסוכני ביטוח בעלי רישיון פנסיוני המתמחים במיצוי הזכויות בחיסכון לפנסיה, יועצי מס המתמחים בהיבטי המיסוי ולצדם גם עורכי דין ורואי חשבון שעשויים לייעץ בהיבטים שונים.

צילום: shutterstock

תכנון משפחתי יעזור לכם להיערך יחד

תכנון פרישה מביא בחשבון את כל הנכסים הצרכים והמטרות שלכם כמשפחה. אם יש לכם בן או בת זוג, חשוב מאוד שהם יהיו שותפים לתכנון הפרישה שלכם כדי שתוכלו להגדיר את המטרות המשותפות והצרכים שלכם כמשפחה. בנוסף, הפרישה לפנסיה מביאה איתה שינוי מהותי באורח החיים, ולעתים גם ברמת החיים, שעלול להשפיע על המשפחה כולה. חשוב מאוד לנהל שיח פתוח על כך עם בן או בת הזוג ולבצע תיאום ציפיות של כל אחד מכם לגבי הפרק הבא בחייכם.

מיפוי מקיף יאפשר לכם להבין את התמונה המלאה

תכנון הפרישה מתחיל במיפוי החסכונות והנכסים שיש ברשותכם, שעשויים לשמש אתכם לאחר הפרישה. מיפוי זה כולל את מצב החסכונות והנכסים, רמת הנזילות שלהם והזכויות המקושרות לכל אחד מהם. חשוב להבין אילו חסכונות מיועדים לפרישה ומה היקפם. במקביל, נעשה מיפוי של הצרכים והרצונות שלכם כאשר רצוי להתחשב גם במצב הבריאותי שלכם ושל בן או בת הזוג ובמצב המשפחתי.

אם אתם מתכננים, למשל, טיול גדול לאחר הפרישה לפנסיה, חשוב להיערך לכך מראש ולוודא שיהיו לכם את המקורות לעשות זאת מבלי לפגוע בהכנסה שלכם בהמשך.לצד מיפוי המצב הקיים, חשוב להבין מהן הזכויות המגיעות לכם מהמעסיק לקראת הפרישה. האם תהיו זכאים למענקי פרישה כלשהם או להפרשי פיצויים וכדומה.

תכנון הפרישה יהיה מפת הדרכים שלכם להמשך

על בסיס המיפוי שבוצע, יש לנסות ולהכין תכנית מקיפה לפרישה. תכנית זו תכלול את אופן השימוש בחיסכון שלכם לפנסיה וכיצד יש להשקיע את הכסף בחסכונות אלו עד הפרישה בפועל ולאחריה. יש להעריך את רמת ההכנסה שניתן להגיע אליה לאחר הפרישה, תוך התחשבות בהיקף החיסכון שנצבר, תנאי החיסכון וכללי המיסוי החלים עליהם, ולוודא שאין פגיעה חריפה מדי ברמת החיים שהתרגלתם אליה עד הפרישה לפנסיה. תכנון הפרישה ינסה גם להעריך את הסיכונים שאתם עשויים להיות חשופים אליהם כמו הוצאות גדולות בלתי צפויות, משברים פיננסיים או החמרה של המצב הבריאותי שלכם, וינסה לתת לכך מענה.

הפרישה לפנסיה כוללת החלטות רבות שיהיה עליכם לקבל וכדאי להגיע אליהן מוכנים היטב. החל בהחלטה על מועד הפרישה המדויק שעשויה להשפיע על גובה הפנסיה והמיסוי שיחול עליה, החלטות לגבי תכניות פרישה מוקדמת אם ישנן כאלה מטעם המעסיק שלכם, וכן החלטות לגבי ניצול ימי חופשה ומחלה לפני הפרישה. תכנון פרישה יעיל ומקיף יסייע לכם להתמודד גם עם החלטות רבות שיקבעו כיצד תיראה הפנסיה החודשית שלכם ומה יהיו הזכויות של בני משפחתכם. תכנון מיטבי יאפשר לכם לצלוח את תהליך הפרישה לפנסיה על הצד הטוב ביותר.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

Exit mobile version