Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

והם פרשו באושר ואושר עד עצם היום הזה

לא תמיד אנחנו אוהבים לחשוב עליו, אבל גיל הפרישה הוא עובדה עתידית ודאית עבור כולנו, והתקופה הזו צפויה להיות שונה מכל מה שנדמיין לעצמנו. החיים אחרי פרישה יכולים להוות גלגול חדש עבורנו אם נשכיל לנצלם כראוי ומסתבר שיש דרכים מוכחות לעשות זאת

לירון פוסק

בחלוף השנים, ואף שמדי פעם גיל הפרישה הרשמי משתנה, אנחנו מתקרבים לגיל הפרישה ומקדישים לו יותר ויותר מקום במחשבות שלנו. יש את אלו המדמיינים את עצמם מפליגים בין שבעת פלאי עולם, אחרים עוברים לבית בכפר ולומדים כדרות, יש החוששים מתסמונת הקן הריק, ממצב בריאותי, מהבדידות או מכולם גם יחד, ויש מי שכבר הכינו לעצמם רשימת משימות וספרים בהם ימלאו את הזמן הפנוי.

יש דברים רבים לצפות להם בגיל הפרישה ובראשם ההפסקה במרוץ החיים והצורך (או הרצון) להתקדם כל הזמן, מה שיפנה לנו הרבה מאוד זמן לדברים שחשובים בעינינו באמת. זה יכול להיות זמן ללא לעשות כלום, לבלות עם הנכדים או בטיולים מסעירים בחו״ל, להקדיש את שעות הפנאי לקריאה או צפייה בסרטים וסדרות, לעסוק במלאכת יד אפילו להמשיך לעבוד במשרה חלקית ובעיקר לעשות את מה שאנחנו רוצים ולא את מה שאחרים רוצים או צריכים שנעשה.


בדרך אל האושר

אם יש לכם אפשרות לבחור ולקבוע את גיל הפרישה שלכם, זה יכול להיות צעד נהדר בדרך. אין זה מפתיע שכאשר ניתנת האופציה לפרישה מרצון – מדד האושר עולה כמה דרגות. אם אין לכם שום שליטה על המועד, אינכם צריכים לחשוש מאומללות, מחקר שנערך על-ידי פרופסורים באוניברסיטאות של יוטה ו-George Mason, וירג׳יניה מצא שפרישה משפיעה מיד ובחיוב על הבריאות והאושר. מרבית הפורשים דיווחו ששביעות הרצון הכללית מהחיים מחזיקה מעמד לאורך זמן. אם מועד פרישתכם אינו נתון בידכם, וגם ניסיון לפרוש בהדרגה תוך צמצום השעות לא צולח, שמרו את האנרגיות לעתיד לבוא. את מרצכם תוכלו לנתב לפעילות משמעותית אחרת בעיניכם: התנדבות, יזמות ופעילות גופנית. את הזמן והאנרגיה תוכלו להפנות ללמידת דברים חדשים, או רדיפה אחרי תשוקות ישנות.

האם תוכלו להגשים את כל חלומותיכם?

אולי כן, אולי לא. אבל על השאלה האם תוכלו להגשים זאת מבחינה פיננסית תוכלו לקבל תשובה די מדויקת. אם עד היום לא עשיתם את זה, זה הזמן להתחיל להבין מה כתוב בתקנון קרן הפנסיה שלכם. אם יש ברשותכם תכניות או קרנות חיסכון שצפויות להיפתח בשנים הללו, קחו גם אותן בחשבון ביחד עם קצבת הפנסיה החודשית, ובהוצאות פחות חלומיות קחו בחשבון גם את אלו שתזדקקו להם כמו מזון ושירותי בריאות.

 משחק קלפים

פרישה ואושר הם צמד חמד, כך לטענת ריצ׳רד אייזנברג (Richard Eisenberg), עורך ערוצי הכסף והעבודה באתר החדשות Next Avenue הפונה לאוכלוסייה הבוגרת בארה״ב. לדבריו, ממחקרים וספרים שקרא וראיונות שערך הוא מצא שכסף בדמות חסכון או מענק פרישה כמו גם פנסיה נדיבה יסייעו לתחושת האושר, אבל האופן שבו תשחקו את הקלפים שלכם לפני כן חשוב לא פחות. בשלב הראשון הוא ממליץ להתחיל לחשוב ברצינות על גיל הפרישה, כבר בסביבות גיל 50 או 55, ואם אתם בזוגיות אז השיחה צריכה להתנהל ביניכם.

תמונה באדיבות: pixabay

לא הכל ורוד

אבל גיל הפרישה גם יכול להכניס אותנו לדיכאון, גם אם קרן הפנסיה שלנו מכסה את כל צרכינו וחלומותינו. על פי מחקר של המכון הבריטי לנושאים כלכליים שצוטט בפורבס עולה כי 40% מהגמלאים סובלים מדיכאון-קליני. המספרים אולי מדויקים רק לבריטניה ורק לשנת 2013, אבל אפשר להבין איך כל הזמן הפנוי הזה יכול גם להוביל לשעמום והדרך משם לדיכאון כבר קצרה יותר. לכן מציאת תעסוקה והגדרת סדר יום הם מעבר להמלצה, חוסר מעש הוא לעיתים רק מתכון לאסון.

השורה התחתונה העולה ממחקרים, ראיונות וכתבות היא שצריך לתכנן וכדאי להישאר פעיל. תכנון מראש, הן מהפן הפיננסי והן מהפן המעשי. אין גיל צעיר מדי להתחיל להקדיש מחשבה וחשיבות לקרן הפנסיה, במרבית המקרים היא עמוד התמיכה הראשי שנוכל להסתמך עליו. בין אם תבחרו לערוך רשימות מסודרות באפליקציות חינניות, או סתם לחלום בהקיץ, חשוב להשיב על השאלה מהי פרישה באושר בעיניכם. התשובה לשאלה הזו היא אישית, סביר שהיא גם תשתנה בין שנות העשרים לשנות החמישים של חיינו, אבל אם מדי פעם נעצום את העיניים ונדמיין את עצמנו כאנשים זקנים, נגיע לנקודה הזו כמה שיותר מוכנים.

Exit mobile version