Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

ועידת החינוך של בני עקיבא ומקור ראשון: "אם החיים של הילד מאוזנים, ההשפעה של המסכים יורדת"

במושב שנערך במסגרת ועידת החינוך הלאומית ה-4 של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ומקור ראשון בהנחייתה של ריקי ממן פרשנית כלכלית במקור ראשון דנו בסוגיית ההתמודדות ההורית עם שימושי המסך של הילדים. המשתתפים במושב היו רעות גיאת סגנית ראש מינהל החינוך במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, תמיר ליאון אנתרופולוג יישומי וד"ר חננאל רוזנברג מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל ובמכללת הרצוג.

אנתרופולוג יישומי תמיר ליאון: "השאלה שאני שואל את עצמי תמיד ודרך אגב לא רק כהורה היא לא על מסכים, אני שואל מה קורה שהם לא במסכים. אני חוקר גם את שוק העבודה וחיילים. אם אני רואה שהם בתוך העולם הזה אבל הם חברתיים אז המצב טוב אבל אם המסכים לוקחים יותר מדי מקום זה כבר לא טוב. המסכים הם חלק מהחיים שלנו. בשוק העבודה ובצבא אינטליגנציה חברתית היא המדד להצלחה ואת זה לא רוכשים מול המסך. אם הילד בתנועה חברתית או בקבוצת ספורט הוא יצליח יותר. הדברים המשמעותיים הם מה קורה שהם לא במסך".

סגנית ראש מינהל החינוך במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא רעות גיאת: "השאלה היא איפה אנחנו בתור הורים מחנכים לשימוש נכון במסכים. אם כל אחד יצא מהוועידה הזאת שכל אחד מקבל משהו אחד לגבי מה הוא עושה עם המסך שלו נוכל לדבר על הילדים. המסכים הללו יצרו מציאויות מאוד מורכבות. יש הרבה דברים שיצרו בעיות אבל המסכים יצרו מצב שבבת אחת זה מוריד אותנו למקום של סיכון. זה לא נותן מרחב נשימה. הקושי הוא כל כך מהיר. אני כן חושבת שלמכשיר הזה יש גם המון דברים טובים. אנחנו צריכים לדעת להגיד את זה באותה נשימה. אם הוא היה רק שלילי היינו רוצים להוציא אותו מחיינו. אבל השפה האמיתית היא זאת היוצרת את התמונה השלמה".

קרדיט: יוסי זליגר, ועידת החינוך הלאומית- מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ומקור ראשון

"המסכים הם משהו חדש, החינוך הוא לא משהו חדש. האתגרים תמיד קיימים. השורש להצלחה בחינוך בכלל ובסוגיית המסכים בפרט הוא השיתוף והדיבור. אם אתה מתמודד נכון ומסתכל על זה בעיניים פתוחות ומבין שזה הסוגיה החינוכית שאני צריך לעסוק בה אז אתה מוצא את הכלים המתאימים".

ד"ר חננאל רוזנברג מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל ובמכללת הרצוג: "כל הורה צריך לבחור. אפשר לשאול את השאלה הקלה של כמה שעות הילד מול המסך. אנחנו צריכים לשאול גם את השאלות הקשות מה הילד עושה מול המסך. מי הילד ומה ההשפעה של המפגש שלו עם המסך. זה משתנה מילד לילד. שאלה נוספת היא כמו שאמרו מה הילד עושה מחוץ למסך. האם הוא גם קרא ספרים, הייתה לו אינטראקציה חברתית. אם החיים שלו מאוזנים ההשפעה של המסכים יורדת. שאלה נוספת היא עד כמה אנחנו מעודכנים בנוגע למסכים ומה שיש בהם. אנחנו צריכים להכיר את המרחב הזה. השאלה האחרונה היא איך אנחנו כהורים מתנהגים. מה שמנבא לנו את השימוש הבעייתי של הילדים זה השימוש של ההורים במסכים".

Exit mobile version