Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

זמן סליחות- משמעות הסליחה ביחסים בין הורים לילדים

בימי הסליחות מרביתנו פונים החוצה ומבקשים סליחה מהסובבים אותנו, חברים משפחה, עבודה, אבל מה עם היקרים לנו מכל… הילדים שלנו? ענת בן סלמון פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים על חשיבות הסליחה בין הורים וילדים 

יום כיפור מפגיש את מרביתנו בצורך לחשוב ולהתייחס לנושא הסליחות, גם אם ביום יום אנו פחות באים במגע עם הנושא באופן כה ספציפי.
ביחסים בין הורים לילדים, כמו גם ביחסים אחרים אנו עסוקים במשמעות הסליחה כחלק מתקשורת, ניהול קשיים בינאישיים ותוך אישיים לא פעם, אך כמה אנו באמת נותנים משקל לנושא זה בגילאים שונים של ילדים לא בהכרח ברור.

כאשר ילד עושה מעשה שבעינינו אינו ראוי או פוגע בנו כהוריו או כאשר אנו מזהים שעשה או אמר דבר העשוי לפגוע באחיו או חברו אנו מבקשים לא פעם שיבקש סליחה על מעשיו.
רוב ההורים מבקשים ואף דורשים זאת מגיל מאד צעיר של הילד, לעיתים קרובות בלי הסבר שילד יכול להבין ממנו מה מעשה הסליחה טומן בתוכו, הילד לרוב אומר "סליחה" כי זה מה שההורה דרש והוא מעוניין לרצות אותו וממשיך בדרכו.

כמדריכת הורים ויועצת משפחתית אני שומעת תלונה חוזרת מההורים שהילד עושה משהו הוא אומר מיד סליחה ולאחר מכן חוזר על המעשה, והתיסכול גובר כאשר ההורה מרגיש שלאחר אמירת הסליחה הילד חוזר חלילה על אותו הדבר עליו נסלח לו רגע לפני. 

ישנן סיבות מגוונות לבקשת הסליחה כאשר זה מגיע מהילד אל ההורה, יהיו הסיבות אשר יהיו, הדרך בה יתייחס ויגיב ההורה אל בקשת הסליחה תיקבע את המשך ההתנהלות. הדבר המכריע לרוב יהיה מה משמעות הסליחה, קודם כל עבור ההורה. משמעות אותה מעניק ההורה למעמד הסליחה יקבע את הדרך בה יתייחס ההורה אל בקשה זו של ילדו, וכן בהמשך ישיר את יחסו של הילד אל המעמד.

דבר חשוב לא פחות הוא נושא המודל ההורי, במידה וההורה יודע גם הוא להיות במעמד המבקש סליחה מילדו, והדרך בה מתמודדים בני הבית עם הנושא. אז לעניות דעתי יש בסליחה, ראשית כל, הכרה בכך שהמעשה או האמירה הייתה משהו שפגע באחר, או שיש הודאה והכרה בכך שקרתה טעות.

הורים וילדים . צילום באדיבות pixabay

משמעות ההכרה היא שאני מכיר בכך שהאחר חווה את המציאות באופן שונה ממני וגם אם כוונתי הייתה טובה הדברים שעשיתי לא ביטאו זאת בהכרח בחוויית האחר שמולי. במידה והסליחה באמת משמעותה הכרה, הרי יש במעמד הסליחה גם לקיחת אחריות על עצמי ומעשה שביצעתי, ואם כך יש להניח שבפעם הבאה אחשוב על כך אחרת, ואנו יכולים לצפות שלא תהיה חזרה בעתיד הקרוב לכל הפחות על מעשה זה. במידה והמעמד של סליחה כולל את אלו, אין זה מעמד פשוט לאף אדם, כי הרי אף אחד מאיתנו לא מרגיש בנוח להכיר בטעות שעשה או בכך שגרם לפגיעה לאחר, מעמד מסוג זה הוא מצב שאדם ירצה להימנע ממנו בפעם הבאה וזה יבטיח שתהיה חשיבה מקדימה על מצב שקודם קרה ככל הנראה באופן אימפולסיבי.

עצתי להורים ערב חג סליחות זה, תסבירו לילדים את משמעות הסליחה כפי שאתם תופסים אותה, ותהיו דוגמא חיה למעמד זה, כי כולנו בני אדם וכולנו טועים, אם ההורה ידע להכיר בטעותו מול ילדיו, אז יבטיח לעצמו שברגע אחר ילדיו לא יהססו לקחת אחריות ולבקש סליחה וישתדלו לאחר מכן לא לחזור על אותו המעשה, ויעשו טעויות חדשות. טעות היא הזדמנות ללמידה, וחשוב שנדע ללמוד מטעויות כולנו, אך כל פעם מטעויות חדשות.

חג שמח וגמר חתימה טובה!

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים

 

Exit mobile version