Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

חומר מעכב בעירה – כיצד הוא יכול להציל חיים?

כולם יודעים שמים משמשים כחומר טבעי לכיבוי שריפות, עם זאת ישנם חומרים הנחשבים ליעילים יותר בכיבוי ובעיכוב אש, וכן במניעת התפשטות הלהבות והשריפה. כוחות כיבוי האש בארץ ובעולם החלו להשתמש בחומרים כימיים המוגדרים כמעכבי בעירה לצורך כיבוי שריפות, בעיקר שריפות גדולות כמו ביערות ובאזורי תעשייה.

החומרים הכימיים מתפרקים בטמפרטורה גבוהה ונוצרת תגובה כימית הבולעת חום רב ובתהליך משתחררים אדי מים, וכך למעשה משיגים שליטה על האש ומצליחים להאט את התפשטות השריפה ולהקטין את עוצמת הלהבות. ישנם חומרים נוספים לעיכוב בעירה כמו גזים חונקים, הגזים פולטים חמצן דו חמצני כאשר הם מתחממים וכך הגז דוחק את החמצן ומקטין את הלהבות, אך זהו פתרון יעיל בעיקר בחללים סגורים בהם זמינות החמצן הנדרש לבעירה מוגבלת.

חומרים איכותיים מעכבי בעירה בתעשיית הבנייה

בענף הבנייה והתשתיות משתמשים בחומרים שונים, חלקם חומרים טבעיים כמו עץ, אלו חומרים דליקים לכן קיימת סכנה לדיירים ולמשתמשים במבנה אם מתלקחת שריפה במקום וסביבתו. יש תקנות מיוחדות בענף הבנייה המחייבות קבלנים להשתמש בחומרי בנייה המכילים חומרים איכותיים לעיכוב בעירה ולמניעת התפשטות האש במהירות.

אפשר לרכוש צבעים מעכבי בעירה, יש צבעים המתאימים לשימוש פנימי וחיצוני, וניתן ליישם את החומר הנוזלי והשקוף באמצעות ריסוס, מברשות, התזה או טבילה. חשוב לציין כי ישנם צבעים מעכבי בעירה המתאימים ליישום על עצים ויש צבעים המתאימים ליישום על מתכות כמו פלדה, עץ וגבס.

אילוסטרציה: מרים זילס

בנוסף, כיום אפשר לרכוש מעכבי בעירה למוצרי טקסטיל כמו וילונות, בדי ריפוד ושטיחים, לוחות גבס עמידים המכילים חומרים איכותיים ומעכבי בעירה בהתאמה לתקנים המחייבים, לכה מעכבת בעירה ועוד.

כיצד חומר מעכב בעירה יכול להציל חיים?

שריפה יכולה להתקיים רק כאשר ישנם 4 רכיבים – חום, דלק, חמצן ותגובת שרשרת כימית. בזמן השריפה של חומרים מוצקים דליקים החומר מתפרק בגלל הטמפרטורה הגבוהה, בתהליך פירוק החומר נוצרות מולקולות ומשתחררים גזים דליקים, הגז מתחבר למולקולות החמצן ונוצרת תגובת שרשרת הגורמת לאש להתפשט. כאשר מנטרלים את אחד הרכיבים הנחוצים לתהליך הבעירה אפשר לדכא את השריפה או שהאש תדעך מעצמה.

חומר מעכב בעירה נועד להפחית את רמת הדליקות של החומרים המוצקים באמצעות הפרדתם מהאש או על ידי יצירת תגובת שרשרת כימית הגורמת לדעיכת האש. מעכב בעירה יוצר השפעה פיזית בדמות קירור, דילול או יצירת שכבת הגנה המבודדת את החומר ומונעת ממנו להידלק.

שימוש נכון בחומרים יעילים לעיכוב בעירה, ושימוש בצבעים ובחומרי בנייה המכילים מעכבי בעירה, יכולים להציל חיים בזמן אמת כיוון שהאש לא תתפשט בקלות, והחומרים היעילים מונעים מחומרים מוצקים במבנה להידלק בקלות. לכן, קל יותר להשתלט על השריפה עד הגעת כוחות כיבוי אש והצלה למקום.

 

הכתבה באדיבות חברת רוטנברג – החברה הוקמה לפני למעלה מ-90 שנה ומספקת חומרים, ציוד ופתרונות מתקדמים לבנייה ושיפוצים.

Exit mobile version