Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

חוסר שיווי משקל בגיל המבוגר

לסבול מחוסר שיווי משקל זה לא דבר נעים. שכן מדובר בחוויה אשר משבשת באופן משמעותי את התפקוד היומיומי הפשוט, פוגעת בביטחון העצמי וכמובן מורידה באופן דרסטי את איכות החיים.

זה גורם לתלות בגורמים חיצוניים ופחד מפני נפילה אצל האדם הסובל מכך.

מה הוא חוסר שיווי משקל, איך נגרם והאם אפשר להתגבר על התופעה? ננסה לענות כאן, אך חשוב להדגיש שאין זה תחליף לייעוץ רפואי, אלא איסוף תוצאות ממחקר שנעשה על ידינו במרשתת.

איך מנוהלת מערכת שיווי המשקל בגופינו

גוף האדם הינו מערכת מתוחכמת ביותר. היא מורכבת ממערכות רבות ותתי מערכות אשר מנהלות באופן מלא את אותה יישות "גוף פיזי".

מערכת שיווי המשקל מנוהל בעיקר על ידי מערכת הראייה, המערכת הוסטיבולרית ומערכת עצבית המורכבת מחיישני תנועה המפוזרים על מפרקים בגוף ומשדרים למוח מה מצב הגוף בכל רגע בזמן אמת. המוח הוא ה"מחשב" שעושה חישובי על, במהירות האור, ובהתאם לקלט המגיע מאותם חיישנים ואברי חישה, מייצר תחושה או מצב של שיווי משקל.

בכדי שהגוף ישאר יציב, יש חשיבות למהירות התגובה של הגוף לאותם הוראות שהמוח נותן. לצורך העניין שלנו, כשיש פגיעה במהירות התגובה לאותם חישובים, ישנו חוסר שיווי משקל. הדבר קורה כמובן כי תגובה איטית לא מאפשרת לתת את המענה הנדרש לגוף ברגע נתון.

 תמונה: freepik

איך מרגיש חוסר שיווי משקל

חוסר שיווי משקל מורגש כתחושה של אי יציבות, ובמקרים רבים האדם חסר שיווי המשקל מרגיש סחרחר. אנשים אשר סובלים מהתופעה מעידים על כך שלעיתים הם מרגישים תחושה קלה של ריחוף אפילו, על אף העובדה שהינם עומדים על קרקע עם שתי רגליהם.

מה הם הבעיות המלוות לחוסר שיווי המשקל

כמובן שישנן בעיות שונות ורבות לכך, אך נתמקד בעיקר. באלו שמופיעות אצל רוב בני האדם הסובלים מהתופעה הזו.

אז כפי שכבר נאמר, תחושת הריחוף והסחרחורת. תחושה אשר מגבילה מאד את האפשרות לתפקד, שכן בכל רגע נתון מרגיש האדם הסובל כי הוא אינו יציב.

כתוצאה מכך, לרוב, מלווה תופעת הנפילות את חוסר שיווי המשקל. כשאדם מנסה "להתגבר" על חווית הסחרחורת, ובכל זאת מנסה לנוע במרחב, לרוב נופל כי מהירות התגובה שלו למתרחש אינה מספיק יעילה.

מלווה לכך גם ראייה מטושטשת, בלבול וחוסר התמצאות במרחב.

כשאדם מרגיש את כל אלו, מן הסתם, הוא נחלש מבחינה פסיכולוגית. ואז מתחילים לצוץ פחדים המחלישים באופן כללי את כל נוכחותו ויישותו. מחשבות רבות מלוות את האדם, האם אי פעם יוכל לחזור לשגרת חייו. ומכיוון שהתשובה אינה ברורה, מתלווה לכל אלו גם תופעת החרדה. ניתן להבחין גם בשינוי קצב הלב ולחץ הדם אצל האדם הסובל, וכתוצאה מכל התופעות הנ"ל, עייפות היא תופעת לוואי ברורה.

איך בכל זאת אפשר לטפל בכך

הדרך הנכונה ביותר להגיע לתוצאה רצויה ולהתחיל לחזור לשגרת החיים הינה פעילות גופנית ממוקדת, המלווה לרוב על ידי פיזיותרפיסטים מוסמכים לכך, ושיפור כללי ומקיף למערכות הגוף השונות הלוקחות חלק בפעילות היומיומית של מערכת שיווי המשקל.

זה דורש נכונות ורצון אמיתי של האדם הסובל מן התופעה, השקעה ומאמץ רב. יתכן שזהו סימן כלשהו לאדם להתחיל לקחת את הדברים בחייו ברצינות רבה יותר ולהבין שעד כה התנהלותו בחייו אינה יציבה.

באם הינך סובל מכך, נשאר לאחל לך בהצלחה בדרכך. הגיעה העת לשים לב לאופן בו הינך בוחר לנוע בעולם, ולהתחיל לשפר את יציבותך הנפשית והגופנית כאחד.

Exit mobile version