Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

חי בסרט: ספר חדש "פרופילאות – מיומנו של פרופילאי"

כיצד הפך הבחור הצעיר שטייל ברחבי העולם לד"ר לפסיכולוגיה ואחד הפרופילאים המבוקשים בארץ ובעולם? הכירו את סיפורו הייחודי של ד"ר דב ינאי, שהוציא לאור ספר חדש העוסק בתחום מרתק זה

ד"ר דב ינאי, ד"ר למשאבי אנוש, ממקימי מכון האבחון הידוע "אדם מילוא", הנחשב כיום לאחד הפרופילאים המבוקשים בארץ ובעולם. הוא בעלים של סטראט-אפ ויועץ לחברות וארגונים ובעברו היה גם יו"ר האגודה לחקר העתיד.

ינאי תמיד היה הרפתקן. בצעירותו היה מרכז גרעין "אלעד" בקיבוץ אלומות ולאחת מכן בחיפה, ועם סיום הצבא החליט לשוט באוניה לאירופה – כך החל מסע של שלוש שנים ברחבי העולם, שהחל עם 300 דולר בכיס והסתיים לאחר 3 שנים עם 400 דולר בכיס.

ינאי הוא ששהה בצרפת ובהולנד, שם שימש כרכז במחנות נוער ובמחנות קיץ, המשיך לטייל ברחבי אירופה בטרמפים –  מגיבלטר ועד הכף הצפוני, מאירלנד, דרך גרמניה, יוגוסלביה וטורקיה. בשלב מסוים הוא התחזה למלח הולנדי ומצא עבודות באוניות, וכך הגיע לפקיסטן, הודו, סינגפור, קמבודיה ויפן. באותן שנים ביקר ינאי ב-50 ארצות, טיול שנחשב לטיול הראשון שמישהו עשה בארץ לאחר השירות הצבאי- הכל בעזרת הטרמפים.

עם חזרתו החל ללימוד באוניברסיטת תל אביב מתמטיקה ופיזיקה, אך מהר מאוד עבר ללימודי פסיכולוגיה, פילוסופיה וכלכלה של מדינות מתפתחות. בטיוליו הוא הכיר אנשים מרתקים ותרבויות מופלאות, דבר שהניע אותו להתעניין באדם בהקשר התרבותי שלו. כך בסופו של דבר הגיע ללימודי פסיכולוגיה ולעיסוק בפרופילאות.

פרופילאות – מיומנו של פרופילאי מאת דר דב ינאי. עטיפת הספר

ב1970 נסע לקנדה כנציג הנוער והחלוץ לקנדה. עם סיום שליחותו ומלחמת יום כיפור, קיבל על עצמו לנהל את מחלקת הנוער והסטודנטים בהסתדרות העובדים הכללית. בהפרש של 3 שנים נפטרו שני הוריו ,שלצערו לא היו בחתונתו בתחילת 1977.

עם רעתו ושותפתו, אורניה. שהייתה ד"ר לפסיכולוגיה, הקים שורה של חברות בתחום הפסיכולוגיה השימושית, בניהם: מכון אדם, אדם מילא-לאבחון וייעוץ במשאבי אנוש, אג'נס פיתרונות תעסוקה, מדיטון אדם לאבחון פסיכו-רפואי , אדם-מעוף ועוד רבים אחרים.

שימש גם כיו"ר האגודה לאבחון פסיכולוגי, יו"ר אילד – לחקר העתיד, יו"ר עמיתים – לארגון היהודי לפיתוח אנושי. ב1993 עבר עם משפחתו, אשתו ושלושת ילדיהם, לגור ולפתח פעילות  בגליל. באותם השנים היה חבר מועצה בכפר ורדים, שם בנה את ביתו, לצד פעילותו במצפה אבירים, שם הקים את "אדם בגליל".

כיום יש לו שבעה נכדים.

סיפור משפחתו של ינאי רצוף באירועים קשים: דב ינאי (רבינוביץ) הנו נכד לדב רבינוביץ מיסד מפעל "דב רבינוביץ ובניו" מחלוצי תעשיית עיבוד הברזל. חברה שהתמחתה בעבודות מסגרות וחרשות ברזל מיוחדות. הוא קרוי על שם סבו שהיה יזם גדול. בתקופת המרד הערבי הגדול, בשנת 1939, הוא פשט את הרגל עם התמוטטות המפעל שלו, דבר שהביא למותו.

ינאי זוכר שאביו יצחק ינאי (רבינוביץ) היה צייר, פסל ומעצב בברזל, בנוסף להיותו מהנדס ואיש עשייה. הוא קרא ספרי פילוסופיה מזרחית כמו גם ספרים על פעולת הקיטור. אביו שימש מהנדס בחברת חשמל, בתפקיד שהיה כיסוי לתפקידו בתעשייה הצבאית. לאחר התמוטטות המפעל המשפחתי, אביו נאלץ להקים מחדש את המפעל. הוא אהב את אימו של ינאי,שניהם נפגשו בלימודי ההנדסה- אבל בגד בה. בהמשך חייו, לאחר שחלה, הוא ירה בעצמו.

בשנת 2017 לקה ינאי בשבץ מוחי, אשר פגע באונה השמאלית של המוח. צד זה אחראי על החשיבה המסודרת, המתמטית, האקדמית והמתכננת, וינאי לא יכול היה עוד לכתוב. בעקבות השבץ הוא החל לחוות צורה אחרת של קיום, המבוססת על החלקים באישיות שלדבריו הם

העושים אותנו עדיפים על מתחרינו. שנה וחצי לאחר מכן עשה ינאי את הבלתי יאומן – וכתב ספר חדש.

ספר זה יוצא בימים אלו לאור בהוצאת מדיה 10 – "פרופילאות – מיומנו של פרופילאי". ינאי מספר בספר כי מקצוע הפרופילאי מוכר לכולנו מסדרות הטלוויזיה האהובות כגון "חוק וסדר", "המפענחת", "“NCIS. כל אלה הן סדרות העוסקות בפענוח פשעים תוך היעזרות בפרופילאות פלילית. לדבריו, "פרופילאי הוא בראש ובראשונה אדם. פרופילאי טוב יודע להבחין במנגנון המפעיל את האדם ולהכיר אותו היטב. פרופילאי הוא בעל מקצוע שמנתח אנשים ומבין בזירה מסוימת – פלילית, פוליטית או עסקית. בנפש כולנו מסתתר פרופילאי שמתעורר מתוך צורך טבעי לחוות מערכות יחסים מיטביות ומתוך רצון להימנע ככל האפשר מטעויות ובעיות". הספר מאפשר להכיר לעומק תחום מרתק זה באופן המחבר את הקוראים לתחום ומספק תובנות וכלים היכולים לשמש אותנו ביום-יום.

Exit mobile version