Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

"טיול פסטורלי הפך לחוויה מסוכנת": האיום החדש על אתרי הטבע ביו"ש

זה הפך לתופעה: רבבות מטיילים ערבים שממלאים בסופי השבוע את אתרי הטבע ביהודה ושומרון, ודוחקים את רגלי הנופשים היהודים מן המקום. מי שעומדים מאחורי התופעה שמתגלה ככזו שמאורגנת היטב, הם ארגונים ברש"פ שכבר הצהירו, כי המהלך הוא "שלב נוסף בדרך להקמת המדינה הפלסטינית". בהתיישבות מתריעים: "אתרים מרכזיים נהפכים לאזורים ערביים בלבד"

עשרות אתרי הטבע הקסומים שפזורים ברחבי יו"ש היוו מאז ומתמיד מקום פסטורלי לישראלים רבים שביקשו לנפוש בסוף השבוע.

אלפי מטיילים נהגו לצאת מדי שבוע לטייל במרחבי יהודה ושומרון, לבקר באתרים היסטורים, לשחות במעיינות ונחלים ולהנות מנופיה המרהיבים של ארץ ישראל.

עם חתימת הסכמי אוסלו ופרוץ האינתיפאדה השנייה, נמנעה הגישה לאתרים מרכזיים רבים ביו"ש עקב הסיכון הבטחוני הכרוך בכניסה למקום. אך יש מי שמנסה כיום לערער את הנוכחות היהודית גם במעט האתרים שעוד נותרו בשליטה ישראלית.

בחודשים האחרונים נחשפו מטיילים רבים לתופעה מסוכנת ומטרידה. עשרות אלפי מטיילים ערבים החלו פוקדים את אתרי הטבע ביהודה ושומרון – בעיקר בסופי השבוע, כשרובם מגיעים בקבוצות מאורגנות.

צילום: מוא"ז מטה בנימין

אם חשבתם שמדובר בפרץ של געגוע לטבע שהתנחל פתאום בלבבותיהם של עשרות אלפי ערבים, בדיקה קצרה מגלה כי מדובר במערכת שמאורגנת וממומנת היטב שלא מסתירה לרגע את מטרתה: דחיקת רגלי המטיילים היהודים מאתרי הטבע ביו"ש והפיכת המקום לאזור ערבי דה פקטו.

הטיולים המאורגנים שמפורסמים ברשת תחת ההשטאג "פלסטין היא גן העדן של כדור הארץ", מקבלים נופך לאומני כאשר רבים מהמטיילים הערבים מגיעים למקום כשהם נושאים את דגלי ארגון הטרור אש"ף, ולא חוסכים מהמטיילים היהודים את שבט לשונם.

הנופש בסופי השבוע הפך לסיוט עבור המטיילים היהודים: נופש משפחתי מסורתי באתר טבע שקט ופסטורלי בשומרון, נהפך לחוויה אחרת לגמרי שכוללת כניסה לאזור ערבי עויין עם קריאות לאומניות, דגלי אש"ף שמתנוססים בכל פינה ואף תקיפות אלימות בפועל כנגד המטיילים היהודים.

התוכנית אותה מתקצבת ויוזמת כאמור הרש"פ, מנוהלת בשטח על ידי מספר ארגוני בת המתוקצבים על ידיה, שפועלים להבאת מאות אוטובוסים וקבוצות מכל רחבי יהודה ושומרון וכן ממרכזים ערבים בתוך הקו הירוק, לאתרי טבע ביהודה ושומרון.

מעיין עטרת. צילום: מוא"ז מטה בנימין

כך למשל בשבת האחרונה, פקדו יותר מעשרת אלפים ערבים את מעיינות העוג'ה שבבקעת הירדן, בנוסף לכמעט שלושת אלפים ערבים שנהרו לשמורת נחל קנה שבשומרון ומאות אחרים לשמורת נחל פרת. במקביל, קבוצות מאורגנות שמנו כמה עשרות או מאות ערבים פקדו אתרי טבע רבים אחרים ביו"ש.

הטיולים המאורגנים שכוללים ברובם בני נוער ממוסדות חינוך שונים מהכפרים ומהערים הערביות, מלווים בשיחות ופעילויות הסברה מצד רכזי ופעילי הארגונים, שנועדו "לחזק את הזהות והמורשת הפלסטינית אצל בני הנוער", כלשונם.

להגעה ההמונית לאתרי הטבע ישנה עוד מטרה, הפיכת השטח לאזור ערבי שיקשה על הישובים היהודים להתפתח וימנע מיהודים לטייל במקום. כפי שהסביר זאת השר ברש"פ למאבק בהתנחלויות, מועיד שבאן, לאחת מקבוצות הנוער שהגיעו לנחל קנה: "הטיולים והנופשים באתרי הטבע הינם דרך חשובה ומרכזית במאבק בכיבוש ובהתנחלויות".

הפיגוע במעיין דני בו נהרגה רנה שנרב הי"ד. צילום: דוברות דולב

שבאן הוסיף ואמר כי "הטיולים מחזקים את הנוכחות הערבית במקומות האלו, ועשויים לבלום את התוכניות הקולוניאליות של המתנחלים בשטח"

ואכן, המטרה מושגת במהירות: מספר הערבים המטיילים גדל משבוע לשבוע ואילו יהודים רבים נמנעים מלהגיע ולטייל במקומות הללו מתוך פחד שיפגעו בהם. הדבר מוביל מיד לתוצאה הבאה: מסלולים ומעיינות רבים נהפכים למקומות ערביים לחלוטין, והופכים למקום מסוכן ועוין עוד יותר למטייל הישראלי.

הארגונים שעומדים מאחורי התופעה שהולכת וגדלה אינם מסתירים את מטרתם הסופית. כך לדוגמה במודעת פרסום של הארגון 'בחר את מטרותיך', מזמין הארגון את הציבור הערבי לטייל בשמורת נחל קנה, תוך שהוא מציין כי "מדובר בשטח C הנמצא באזור אסטרטגי ביותר בו קיימת נוכחות גבוהה של מתנחלים ומשכך נבחר המקום על ידי הארגון".

בהמשך ציינו בארגון כי שמו להם למטרה "לשבש את נוכחות המתנחלים באזור", באמצעות ארגון קבוצות של בני נוער שישהו ויטיילו בשמורת הטבע.

ארגון אחר בשם "שביל מורשת פלסטין" שמארגן טיולים מאתרי טבע ביו"ש לכפרים בעוטף ירושלים, הדגיש כי מטרת הטיולים היא "חיבור הכפרים לאל קודס – בירת המדינה הפלסטינית, חיבור שיתחיל קודם כל בהטמעת המורשת הפלסטינית לבני הנוער דרך הטיולים".

מי ששותפה אף היא לארגון הטיולים הללו ותומכת בפעילותם של יתר הארגונים, היא ה"ועדה למאבק בהתנחלויות ברש"פ" שאחראית על ארגון מרבית ההתפרעויות ברחבי יו"ש, ולא מותירה מקום לספק באשר לכוונתם של הארגונים האחרים בהבאת קבוצות המטיילים לאתרי הטבע.

צילום: מוא"ז מטה בנימין

השר מועיד שבאן, מי שעומד בראש הועדה כיום, הגיע אף הוא לשטח וערך שיחות מוטיבציה לבני הנוער, כשבאחת מהן, כאמור, צוטט השר כשהוא מסביר לבני הנוער על היותם של הטיולים "כלי מרכזי במאבק בהתנחלויות ובכיבוש".

"אתרי טבע רבים ביהודה ושומרון שהיוו עוד כה מקום אטרקטיבי לנופש משפחתי, משנים את צביונם בחודשים האחרונים והופכים למקום עויין עבור המטייל הישראלי", מתריעים בפורום 'מאבק על כל דונם' שעוקב מקרוב אחרי התופעה המדאיגה.
"קבוצות מאורגנות של ערבים מכפרי האזור מגיעות לאתרים ויוצרות אווירה של טרור ופחד , שמרחיק מן האזור מטיילים יהודים, שאף חווים על בשרם לעיתים תקיפות של ממש".

בפורום הוסיפו וציינו, כי "מעל לכל הפעילות וקבוצות המטיילים עומדת הרשות הפלסטינית שנאבקת יום יום בנחישות ומספר דרכים להפוך את שטחי יהודה ושומרון לאזור ערבי לחלוטין שיהווה בסיס להקמת מדינה פלסטינית".

"אנו קוראים לציבור לא להיכנע ולהמשיך להגיע ולטייל במרחבי יהודה ושומרון ובאתרי הטבע. ארץ ישראל נקנית ברגליים ומי שיסתובב ויטייל בו ישלוט בסופו של דבר בשטח. עכשיו נשאר להכריע אם זה יהיה אנחנו או האויב", מסרו בפורום 'מאבק על כל דונם'.

Exit mobile version