Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

טיפול שורש – מי זקוק לזה ואיך זה מתבצע?

הדבר הראשון שחושבים עליו כששומעים טיפול שורש הוא הכאב של ההליך וכמה זה חמור. אז זה נכון אם הגעתם למצב שאתם צריכים טיפול שורש, זה חמור מאוד ודורש טיפול בהקדם האפשרי כדי למנוע מסיבוכים נוספים ומהחמרה של המצב. אבל מבחינת כאב זה אפילו לא כזה נורא, המטופל מקבל זריקת הרדמה מקומית וכמעט ולא מרגיש שום דבר במהלך הטיפול, לכן אם זה מה שמנע ממכם עד היום לעשות טיפול שורש אל תתנו לזה לעצור אותכם בנוסף כדאי שתבינו למה זה חשוב לטפל בשן בהקדם האפשרי.

מי זקוק לטיפול שורש?

רופא השיניים ממליץ על טיפול שורש במקרים בהם למטופל יש דלקת בלתי הפיכה ואף נמק ברקמת מוך השן. הדלקת הזאת נגרמת בעקבות מחלת העששת בשיניים, שהיא מחלה זיהומית שמתפתחת לאורך השן עד שמגיעה לשורש. העששת היא בעצם הצטברות של חיידקים על השן שגורמים לפירוק שלה. העששת פועלת בצורה של שכבות ומתחילה לפרק קודם את השכבות החיצוניות של השן שהם האימייל והדנטין, וממשיכה משם לחלק הרך של השן למוח השן איפה שנמצאים כלי הדם והעצבים.

בנוסף הפנייה לטיפול שורש יכלה להיות בעקבות טראומה שקרתה לשן כגון שבר או מכה. לעתים השן נחלשת בעקבות טראומה ויש לבצע טיפול שורש במקום כדי למנוע את החמרת המצב.

אם לא מטפלים בזמן בעששת השיניים, או בטראומה שנגרמה לשן, המטופל יגיע לשלבים של פירוק השן וכאשר זה מגיע אל מוך השן המטופל יסבול מכאבים חריפים שברוב המקרים הם יותר גרועים מהטיפול עצמו. בנוסף אי טיפול בנושא הזה יכול לגרום לדלקת בעצם הלסת ונפילת שיניים. לכן מאוד חשוב לבצע את טיפול השורש בהקדם האפשרי ולא לדחות את זה.

צילום: דניאל פרנק

מה קורה במהלך הטיפול שורש?

בתחילת הטיפול רופא השיניים ייתן למטופל זריקת הרדמה מקומית שתמנע ממנו לחוש כאב במהלך הטיפול שורש. לכן אם הכאב הוא מה שמנע ממכם עד עכשיו לבצע את טיפול השורש, אל תחששו ממנו ופנו במהרה למרפאת השיניים לביצוע הטיפול לפני שהמצב יחמיר ואף יגמר באיבוד שיניים. במהלך הטיפול רופא השיניים מסלק את הרקמה המזוהמת שפוגעת בשן מתעלת השורש שיש בה דלקת או נמק. הטיפול עצמו נועד למנוע או לטפל בדלקת בעצם התומכת של השן.

 

מה קורה לאחר הטיפול?

לאחר הטיפול מאוד חשוב שבעבות הראשונות לא תאכלו דברים מוצקים וקשים מהסיבה שהשן מאוד חלשה ויכולה להישבר בקלות. תקפידו על מזונות רכים או נוזליים, ותקבעו תור לשים כתר לשן המטופלת במידת הצורך ובהקדם האפשרי.

בנוסף למרות שהסיכוי לסיבוכים נמוך מאוד, יכול להיות שתחוו מספר תופעות לוואי לאחר הטיפול שורש, לכן שימו לב שאתם ערניים למצבכם ופונים לרופא אם יש שינוי שמצריך בדיקה.
תופעות הלוואי והסיבוכים שיכולים לקרות הם :

Exit mobile version