Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

טיפול שיניים בילדים

חשוב לדעת שממש לאחרונה הוחלט כי כלל הילדים עד לגיל 15 זכאים לקבל טיפול שיניים מקצועי, כאשר אם בזאת לא די, הרי שילדים מגיל 14 גם ייהנו פעם בשנה מטיפולי הסרת אבנית ללא עלות. עם זאת, לצד העובדה שרפורמת הבריאות שמה דגש על בריאות הפה של ילדינו, גם יש לקחת בחשבון שעלינו ההורים מוטלת האחריות ליישם זאת, עלינו להוות דוגמה אישית ולהיות במעקב, ואף ללמד את ילדינו מהו צחצוח שיניים נכון.

התניה חיובית

רבים מההורים טועים לחשוב שאם לילד יש שיני חלב, או אם הילד אינו סובל מבעיה נראית לעין, הרי שאין צורך לבוא עמו לרופא השיניים. האם נכון הדבר? מדובר בטעות כפולה, וזאת כי אל בדיקה שגרתית יש להגיע כבר מגיל שלוש, גם אם טרם צמחו כל השיניים. כמו כן, ככול ששולחים יותר מוקדם את הילדים לבדיקה שגרתית במרפאת השיניים, כך הילד צובר חוויה יותר חיובית, ועל כן כאשר מתעורר הצורך אין לחשוש, אלא פשוט יש לעלות על הכיסא ובסוף הטיפול לקבל מדבקה (או כל פרס אחר), כלומר מדובר בצורך ליצור התניה חיובית.

טיפול בשיני חלב

טיפול שיניים לילדים. צילום: pixabay

מדוע שיני החלב דורשות טיפול שיניים ממש כמו השיניים הקבועות? כיוון שאם ישנה בעיה בשיני החלב, בעיה כגון עששת, היא עשויה לעבור גם לשיניים הקבועות, ופה כאמור מדובר בבעיה כלל לא נעימה, אשר עשויה להוביל לכאבים, לבעיות בריאותיות ואף לבעיות אסתטיות. אם כן מה עלינו כהורים לעשות? עלינו ללמד את הילדים מהו צחצוח נכון ואף עלינו לצחצח עבורם, עד שהם מבצעים את המשימה כפי שצריך בעצמם. בנוסף יש להגיע עמם אל טיפול שיניים תקופתי (כל חצי שנה), ועלינו לדבר על רופא השיניים באופן חיובי, מבלי ליצור אצלם רושם שלילי.

בחירת מברשת שיניים עבור ילדינו

מלבד העובדה שניתן לרכוש מברשת שיניים עם סופרמן או נסיכה, ראוי לוודא שמברשת השיניים תהיה קטנה ורכה. כמו כן על תנועות הצחצוח להיות עדינות ויש לבחור במשחת שיניים שמכילה פלואוריד, כאשר יש לזכור שמדובר בילדים שנוטים לבלוע משחת שיניים, ועל כן על כמות המשחה להיות קטנה ביותר, פחות מגרגיר אפונה. עוד נציין שחשוב להקפיד על צחצוח בוקר וערב וחשוב להקפיד על שטיפת הפה עם מים. אם המשימה קשה, ולו כי הילד מתמרד, נסו להפוך זאת לחוויה חיובית – בה שרים שירים, עושים דברים מצחיקים ובאופן כללי מעניקים חוויה שכוללת חיזוקים חיוביים.

בקיעת שיניים

לבסוף נציין שרבים מההורים דואגים שהשיניים עוד לא בקעו, ועל כן יש להרגיע ולציין שהתהליך מתחיל רק מגיל חצי שנה ולעיתים גם רק מגיל שנה. כמו כן, ראשית יופיעו הקדמיות למטה ולאחריהן הקדמיות למעלה, כאשר עד גיל שנתיים וחצי יגיחו גם האחוריות, אך אם מתעורר חשש, מומלץ לפנות לבדיקה שגרתית.

Exit mobile version