Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

יום הילד הבינלאומי

הילד הפך להיות צרכן מספר אחד של משאבים שונים אצל הוריו, הוא הפך ללקוח בעל זכות להביע את תשוקותיו וחוסר שביעות רצונו, כפי שלעולם לא היה. השבוע מציינים בעולם, את יום הילד הבינלאומי, ועבור ההורים זוהי הזדמנות נוספת לגלות כמה שינויים עברו התרבות והחברה בעשורים ספורים בלבד.

זוהי נקודה בה עולם המבוגרים מתבונן על המציאות העכשווית ומגלה בפליאה ויחד עם זאת גם בבהלה מסוימת את העולם האחר מאד מהעולם בו הם גדלו.
הילד שמציינים אנו את יומו בחגיגה של קבלת אמנת זכויות הילד על ידי רוב אומות העולם, ודאי החלק המערבי שלו, אפשרה שינוי תפיסתי רב משמעויות ורב השפעות על מערכות יחסים בין עולם המבוגרים לעולם הילדים ופני החברה בכלל.
הילד הפך ברבות השנים לאחר שינוי זה מאדם שנולד כדי להוות כוח עבודה ומקור להכנסה נוספת לבית הוריו, לאדם שנולד להוות מקור להוצאה נוספת לבני הבית ודוגמא כלכלית זו, אמנם, גסה ככל שתהיה מחזיקה סמלית הרבה מעבר למודל פיננסי.

הילד הפך להיות צרכן מספר אחד של משאבים שונים אצל הוריו, הוא הפך ללקוח בעל זכות להביע את תשוקותיו וחוסר שביעות רצונו, כפי שלעולם לא היה. ההורים, שגדלו באופן קיצוני מאד בבחינת תפיסת העולם של הדור הקודם, על מי הוא ילד ומה תפקידו עבורו חונך, ונושא עליו מרגע שהביאו הוריו אותו לעולם וגידלו אותו, באופן התאים לעולם בו גדלו, מתקשים להבין ואף עוד יותר להכיל רגשית את השינוי העצום שדורש מהם להבנת דרכי ההתייחסות אל הילד שלהם, ללא מודל לחיקוי עבור דרכים אלו.

מתוך כך ההורים, שלא חונכו להתייחס אל הילד כאדם קטן בעל אישיות שונה עם צרכים שונים, כאל אינדיבידואל בעל זכות לחשיבה עצמאית, חופש ביטוי רחב, וזכות לסיפוק צרכיו הבסיסיים יותר והמשניים יותר, מוצאים עצמם מבולבלים, חסרי כלים להתמודדות ולעיתים גם חסרי אונים, וחששות רבים שלמעשה אינם יודעים אם חינוך שלהם יניב תוצאות מיטיבות בעתיד הילד, מאחר ואין להם מודל שאכן עבד בשיטה החדשה בעידן הזה שבו אנו חוגגים את יום הילד הבינלאומי.

יום הילד הבנילאומי. צילום באדיבות pixabay

עמדה של חוסר ידע כלים ובלבול רב מוביל רבות את ההורים להתנהגות כלפי ילדיהם שנובעת מפחד של הורים מכך שהילד יש לו זכות להתלונן על הוריו ולדרוש באופן זה או אחר את סיפוק צרכיו, מה שלא היה בעבר.
הורים מבוהלים לרוב ינסו לספק לילד את גחמותיו מתוך חרדה וללא יכולת לעצור ולחשוב האם בכך באמת מספקים את צרכיו שזקוק להם, על מנת להתפתח לאדם שכבוגר יוכל לדאוג לצרכיו ולקיים מערכות יחסים עם הזולת.
הילד יותר מכל דבר אחר תמיד היה זקוק קודם כל להורים שנותנים לו תחושת בטחון ושיכול לחוש מוגן על ידם להתפתח ולחוות את העולם. זהו צורך בסיסי ביותר מאז ומתמיד, ואמנת זכויות הילד מתבססת על כך. סיפוק צרכים וסיפוק רצונות הילד אינם בהכרח אותו הדבר ואם אנו רוצים לציין את זכויות הילד עלינו לחשוב על צרכיו וחובתנו לספקם עבורו כהורים.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים.
מנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים 
ומייסדת רותם – האקדמיה היישומית להכשרת מטפלים בנפש האדם והמשפחה.
5172*

רותם האקדמיה היישומית להכשרת מטפלים בנפש האדם והמשפחה

 

Exit mobile version