Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

יוצאים לריצה  – מדריך לרץ המתחיל

בשנים האחרונות פרץ לחיינו טרנד חדש – יותר ויותר אנשים מתחילים לרוץ – בחדרי הכושר, בפארקים וברחובות. אנו מוקפים באנשים סביבנו שעוסקים בכך, ונוצר שיח שלם סביב הנושא הנפוץ כל כך. אז אם החלטתם שהגיע הזמן, וגם אתם רוצים – איך מתחילים?

למה בכלל לרוץ?

בעקבות התעוררות המודעות לבריאות בשנים האחרונות צצו תנועות רבות והרגלים רבים חדשים שנפוצו בציבור. מעבר לדיאטות רבות, מדריכי אכילה נכונה, קורסי גוף – נפש ועוד, אחד הדברים הבולטים במיוחד הוא הצורך בפעילות גופנית.

מחקרים רבים מראים לנו בכל דרך אפשרית שיש צורך בתנועה לכל אחד, בכל גיל, בכל מצב בריאותי. אולם, ישנם סוגים רבים של פעילות גופנית ויש להתאים את הפעילות הנכונה לכל אחד.

לריצה בהקשר זה ישנם יתרונות רבים. ראשית, היא איננה דורשת ציוד מיוחד – לא הגעה מיוחדת לבריכה או ציוד ספורט משוכלל ויקר, וגם לא ליווי צמוד כמו שיעורים מודרכים או אנשים נוספים, שמייצרים תלות וסרבול של הפעילות. בניגוד לכך, בריצה יש צורך רק בזוג נעליים טובות – וניתן לצאת לדרך.

בנוסף, ניתן להתאים את הריצה לצרכי המתעמל – משך הריצה, עצימותה, המרחב בו מתעמלים (ברחוב, חדר כושר וכו'), קצב ההתקדמות ועוד. ישנן אף דרכים רבות לעשות זאת – ניתן לרוץ באופן תחרותי וכך להציב מטרות גבוהות והגיע להישגים, ניתן לרוץ באופן יחידני – באופן המותאם במיוחד לך, ואף כפעילות חברתית הנותנת מוטיבציה. לצורך כך קמו בשנים האחרונות קבוצות ריצה רבות שהינן הדרך הנוחה ביותר למשתתפים רבים.

צילום: pixabay

מה צריך בשביל לרוץ?

בשביל לרוץ יש צורך אך ורק בדבר אחד – נעלי ספורט טובות. מומלץ בהתחלה שלא לקנות ציוד נוסף מאחר והצרכים של רצים שונים הינם שונים וסביר מאוד שציוד שיירכש בהתחלה יתברר כלא נחוץ לעומת דברים אחרים שיהיו נצרכים. במקרה כזה התוצאה תהיה רק הוצאה כספית מיותרת וחפצים חסרי שימוש.

בניגוד לכך, ללא נעליים טובות אין להתחיל לרוץ! תפקידן של נעלי ספורט הוא להגן על הגב והברכיים, לבלום זעזועים, ולהחזיק את הרגל באופן יציב. כאשר לרצים ללא נעליים תקינות המותאמות לצרכי המשתמש עלולים להיווצר נזקים משמעותיים – הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. כמובן שזה לא אומר שיש לקנות את הנעליים היקרות ביותר – ישנן נעליים מצוינות במחירים השווים לכל נפש.

מה צריך לבדוק מבחינה רפואית?

לפני שמתחילים לרוץ יש לבדוק האם הריצה תוכל להיות אפקטיבית בעבורכם ואינה גורמת לנזק הרב על התועלת. במקרה של בעיות מבניות בכף הרגל יש לרכוש מדרסים המותאמים במיוחד לרגל על מנת להיות מסוגלים לרוץ באופן נכון בו הרגל תומכת במשקל הגוף ומבצעת את התנועות בהצלחה. כמו כן, יש לבדוק במקרים של עודף משקל את ההיבטים השונים שלו על הגוף, והשפעותיו על הריצה. גם לנשים הריוניות מומלץ להתייעץ עם רופא לפני התחלת הפעילות. מקרים נוספים בהם מומלץ להיבדק לפני הם בגילאים מבוגרים יותר (מ -50 ומעלה), מקרים של בעיות לחץ דם, דלקות, ובעיות גופניות משמעותיות נוספות.

אחרי כל זה – לריצה יתרונות בריאותיים משמעותיים, ולרובה הגדול של האוכלוסייה מומלץ ביותר לצאת החוצה, להרים רגליים, ולהתחיל לרוץ!

Exit mobile version