Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

יוצאים מהקופסא במסלול לאמנות של מכללת תלפיות

לקראת תערוכת הבוגרות של המסלול לאמנות במכללת תלפיות חשפו הסטודנטיות מספר עבודות בהם עסקו בהתמודדות אמנותית עם אובדן בהקשר הדתי-אמוני. אחת הסטודנטיות, שירה רקובסקי שעבדה עם ילדים על הרצף האוטיסטי מזמינה את הצופים לחוות את החוויה של ה"אחֵר", את העצמה החושית המוקצנת שחווים ילדים על הרצף האוטיסטי.

ביום ראשון הקרוב (ד' תמוז, 10.7 ) תיפתח בגלרית חנקין בחולון תערוכת הבוגרות של המסלול לאמנות במכללת תלפיות. את התערוכה אוצרות אורלי עזרן וטל יזרעאל ומציגות בה 18 מהסטודנטיות במכללה. התערוכה הנוכחית שהינה הראשונה שתוצג מחוץ למכללה תיפתח בטקס חגיגי במעמד ראש המכללה בנימין בהגון, ראש עיריית חולון מוטי ששון וראש המסלול לאמנות, ד"ר מתי פישר.

עבודתה של שירה רקובסקי, לצאת מהקופסא צילום באדיבות מכללת תלפיות

יש לציין כי לראשונה מוצגת תערוכת בוגרות מהמכללה בגלריה עירונית וזהו אות להערכה המקצועית שלה זוכה המסלול. ראש המכללה בנימין בהגון מציין את הקשר המיוחד בין העירה והמכללה המתבטא בעבודה חינוכית של סטודנטיות המכללה במוסדות החינוך בעיר במהלך השנה, ובא לידי ביטוי גם בתערוכה המתקיימת עתה.

חלק מהבוגרות הצעירות בחרו להתמודד עם נושאים כאובים כדוגמת אובדן בן משפחה, אובדן תינוק ולהבדיל התמודדות עם אובדן של נישואין. בחלק גדול מהעבודות ההתמודדות מלווה במסר אופטימי של התחלה חדשה ויציאה מעצב לשמחה ולעשייה.

קבוצה גדולה של סטודנטיות בחרה לעסוק בתופעות חברתיות עכשווית ותרגומן לשפה אמנותית. יפעת נפתלי מייצרת אוכל אשלייתי, יפה לעין, אבל חלול לנפש. על קו התפר שבין עיצוב לבין אמנות, עוסקת יפעת בראייה צינית של תרבות הצריכה. בעבודה של הילה דוידי עובר מסר של "אני הייתי פה, משמע אני קיים" של צילומי הסלפי כגישה עכשווית לאמירתו של דקארט. אליה אבאיוף בונה שפה קצרנית ורומזת על הרדידות והשטיחות של שפת האייקונים הממוחשבים בווטסאפ. תעלומת הרצח של תאיר ראדה שהסעירה את התקשורת בעשור האחרון היא שעומדת מאחורי העיסוק הבלתי נלאה של לירון אליאס זדה בטביעות האצבע. שני נזר עוסקת בהזנחה בשכונות העוני "השקופות" של העיר.
היבטים שונים בנשיות מוצאים ביטוי בכמה עבודות: עבודת הווידאו של מאור כהן מציגה דימוי של ירח הנרקם ונפרם, כמו אישה שחווה התמעטות והתמלאות מידי חודש. נוכל לראות את פרטי היום יום הקטנים הנשיים בעבודתה של סיון לוי. שיח מגדרי באמצעות דימויים מתחומי הבישול והאפייה נוכל למצוא בעבודתם של יפעת נפתלי ולימור כהן, וכן את שמלת הכלה בעבודה של מעין שרעבי ואת חוויית ההיריון אצל לימור כהן ומירי שרעבי.

הסטודנטית שירה רקובסקי מציגה כאמור את עבודת המיצב הנושאת את השם:"לצאת מהקופסא" ומספרת:"בעבודתי עם ילדים על הרצף האוטיסטי נחשפתי לקושי הרב שלהם עם הוויסות של החושים. הם חווים את החושים בעצמה רבה, ואני מזמינה את הצופה לחוות את החוויה שלהם. זוהי חוויה אישית ולכן בניתי מיצב סגור בארבע קירות שיכול להכיל רק אדם אחד כל פעם. בתוך הכוך הקופסתי, הפתוח רק בחלקו העליון, העצמתי את החוויה החושית בכמה דרכים. בחרתי סיטואציה יומיומית של קניה בחנות מכולת עמוסת מוצרים שתצלומיהם ממלאים את החלל עד אפס מקום. הצופה עומד על בריכת קלקרים שלא נוח לעמוד בה, מפיץ ריח אוטומטי ממלא את החלל בריח חזק, וברקע נשמעת הקלטה בלופ אינסופי של המשפט: "במה אוכל לעזור?".".

רקובסקי הוסיפה כי:"דרך המיצב יוכל הצופה לחוות את העולם כמקום מבלבל בדומה לדרך שבה הילדים על הרצף האוטיסטי חווים את הסביבה.הקוביה הלבנה – הגלריה במובנה המסורתי – מתגלה כאן כמכילה רק אדם אחד ועושה טרנפורמציה ליכולת התפישה שלו. המניפולציה הזו של החלל מאפשרת לחוות את החוויה של ה"אחֵר". מעבר לכך יש כאן גם ערעור על תהליכי משמוע שנעשים בחיי היום-יום שנראים לכאורה "טבעיים" (הקניה בחנות) אך מתגלים כאן כמורכבים ומחייבים קבלת היררכיות מסוימות לצורך כינונם: מרחק, שדה ראיה והבנת מכלול תרבותי".

רקע:
המסלול לאמנות במכללת תלפיות מכשיר מורים להוראת מקצועות האמנות החזותית בבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו') ובעל יסודיים (כיתות ז'-י'). המסלול קיבל את הסמכת המל"ג להעניק תואר אקדמי "בוגר בהוראה" בתחום האמנות (.B.Ed).

בימים אלו נמצאת ההרשמה למסלול האמנות במכללת תלפיות בשיאה.לפרטים והרשמה:03-5128597.

התערוכה תוצג בימים: ד' תמוז – כ"א תמוז, תשע"ו (10.7.16 – 27.7.16) ב"גלריה חנקין" – רחוב חנקין 109 חולון

הבוגרות המציגות:
אבאיוף אליה – אליאס זדה לירון – בלולו רעות – בן ישי מיכל – גרמה הודיה – דוידי הילה – כהן לימור – כהן מאור – לוי בתאל – לוי סיון – נזר שני – נפתלי יפעת – עובדיה הודיה – רקובסקי שירה – צוברי ליעד – שרעבי מירי – שרעבי מעין – ששון דנית.

מנחי הפרויקט וכתיבת הטקסטים:
אורית אדר בכר, ד"ר רחלי ברגר, אבנר בר חמא, טל יזרעאל, ענבל נסים, אורלי עזרן, ד"ר מתי פישר.

הזמנה תערוכת בוגרות תלפיות תשעו
Exit mobile version