Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

ירושלים של מעלה

מה הקשר בין שני אדמו"רים, סגן שר הבריאות, הנאצים והשוק הכי מוצלח במדינת ישראל? סיפורינו מתחיל בשנת 1866 אז נולד רבי אברהם מרדכי אלתר אחד מגדולי האדמו"רים בחסידות גור הגדולה והחזקה. הוא הנהיג את החסידות במשך 43 שנה, שימש כאחד מגדולי מנהיגי היהדות החרדית כולה ובימיו הגיעה חסידות גור לשיא התפשטותה. לאחר כיבוש פולין ניסו הנאצים לתופסו אך בעזרת ויזות איטלקיות הוא הצליח לחמוק ובראש חודש ניסן שנת ת"ש (1940) עלה לארץ באונייה והתיישב בסמוך לשוק מחנה יהודה.

בשבועות תש"ח בעיצומה של מלחמת השחרור נפטר הרב אך בשל הקרבות לא ניתן היה לערוך מסע לוויה מסודר וגם לא לקוברו במערה שרכש בבית הקברות בהר הזיתים והוא נקבר בקבורה זמנית בחצר ישיבת שפת אמת במרכז העיר ירושלים סמוך לשוק מחנה יהודה. לימים נקבר לצידו בנו הצעיר, רבי פינחס מנחם אלתר.

כפייה חרדית

סיפורינו ממשיך בבחירות המקומיות בעיר ירושלים אשר צפויות להיות סוערות במיוחד בפרט לאחר שהשבוע פרסם נציג גור סגן השר ליצמן באמצעות עיתונו, "המודיע", תנאי לתמיכת חסידות גור מהמתמודדים לראשות העיר ירושלים: "מניעת פירצת ההוללות במחנה יהודה" קרי סגירת השוק ש"הפך בעיקר בשעות הלילה, למוקד הוללות וחינגאות שיוצר מטרד סביבתו וחינוכי כאחד".

עושים שוק

"כמעט ולא ניתן לתפוס פוליטיקאי חרדי בסיור בחירות שוק". צילום: עמיעד טאוב

כדי להבין על מה קפץ רוגזו של סגן שר הבריאות יש להתחבר לעולם הפוליטיקה החרדי שהינו עוף מוזר בציבוריות הישראליות. נציגיהם נבחרים על פי ועדות מסדרות שמרכיבות החסידויות השונות בהתאם לגודלן וכוחן וכמובן למעמדם של האדמו"רים מה שמאפשר לנציגים לפעול ללא כל לחץ מצד ציבור הבוחרים בישראל ככלל ובציבור החרדי בפרט. חברי מרכז? סניפים? לחץ תקשורתי? לא בבית מדרשם! מצביעיהם נוהרים לקלפי בהוראת גדולי התורה (יש האומרים שגם מצביעיהם שכבר ממלאים את בתי הקברות) ללא שום צורך בקמפיין אטרקטיבי או עמוד פייסבוק והנציגים מחויבים אך ורק לאדמו"ר.

זו גם הסיבה שכמעט ולא ניתן לתפוס פוליטיקאי חרדי בסיור בחירות שוק. אין להם שום עניין להצטלם עם בסטיונרים כשהם מוקפים בפעילים מצלמות ומאבטחים וגם לא לגעת באזרח הקטן וגם מדוע החליט סגן השר החכם לנצל את כוחו ולפעול לסגירת השוק בתזמון מקרי לחלוטין הנופל ערב הבחירות המקומיות.

חשוב להבהיר כי כל קשר לקרבה הפיזית בין היא ישיבת שפת אמת של חסידות גור, הסמוכה לשוק מחנה יהודה ובה קבורים שניים מהאדמו"רים של החסידות הינו מקרי בהחלט.

Exit mobile version