Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כאשר אספנות הופכת מתחביב לבעיה

pexels

אספנות יכולה להיות תחביב נחמד. הרבה מאוד אנשים אוהבים לאסוף דברים, בין אם אלו בולים או מטבעות או אולי מזכרות מהטיולים בעולם. אך היכן עובר הגבול בין תחביב נחמד לאספנות היוצאת משליטה?

תרבות הצריכה המערבית מעודדת אותנו לקנות ללא הכרה, אך במקרים רבים מעודדת אותנו ממש לאסוף דברים. מוצרים רבים הפונים לילדים מעודדים את הילדים לאסוף את כל הסדרה, כמו למשל פרסים שונים הנמצאים במוצרים כמו דגני הבוקר ונועדו לקדם את המכירות. וההרגלים הללו עשויים לצאת משליטה ולהפוך לבעיה של ממש.

כיצד נזהה שהאספנות הפכה לבעיה

לפעמים קשה לנו לראות שהחפצים שאנו כל כך אוהבים לאסוף וממש נקשרים אליהם הופכים לבעיה של ממש. אבל הרשו לנו להציג לכם כמה שאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם לגבי אותם החפצים על מנת להבין האם מדובר באספנות כפייתית.

האם החפצים משתלטים על המקום – כמה מקום האוסף שלכם תופס? אולי זהו אוסף פריטי STAR WARS המסודר על המדף, או אולי זהו אוסף מטבעות מכל העולם השמור בקופסה. אלו הם מצבים בהם החפצים נמצאים בשליטה. אך כאשר החפצים מתחילים ליצור בעיה במרחב זהו סימן לבעיה. כאשר החפצים מתחילים למלא כל מקום פנוי בבית זהו כבר סימן לאגרנות כפייתית.

נסו לבחון את הדברים ואת ההתנהלות היום יומית שלכם בהקשר לאוסף. למשל האם פעולות יום יומיות דורשות התחשבות בתחביב. למשל האם כל הכנת ארוחה במטבח דורש תמרון בין חפצי האוסף והזזתם ממקום למקום. זהו סימן מובהק למקרה בו האספנות מתחילה להשתלט לכם על החיים.

כיצד האוסף משפיע על מערכות היחסים – האם האוסף שלכם הוא מקור לחיכוכים עם בן/בת הזוג? האם האוסף שלכם מונע מכם להחזיק במערכת יחסים? האם האספנות שלכם משפיעה באופן שלילי על מערכת היחסים זהו הזמן לעשות חושבים ולחשוב מה באמת חשוב לכם בחיים.

כיצד האוסף משפיע עליכם בהיבט הכלכלי? – אנשים נוטים להשקיע כספים רבים בתחביבים שלהם. אך השאלה היא האם אתם יכולים להרשות לעצמכם להשקיע את הכספים הללו או שההוצאות שלכם על תחביב האספנות הן חסרות שליטה וכוללות התפשרות על דברים חשובים אחרים.

אספנות כפייתית

ישנם מקרים בהם האספנות יוצאת משליטה והופכת לאספנות כפייתית. מקרים אלו יכולים להגיע לרמות קיצוניות ובדרך כלל יש מאחוריהם מניעים רגשיים ובעיות נפשיות הדורשות טיפול. במקרים אלו בדרך כלל אין די בכוח הרצון של האדם על מנת להתמודד עם הבעיה וישנו צורך בטיפול נפשי.

ישנם מקרים של אספנות כפייתית אשר מגיעות לרמות קיצוניות גדולות מאוד. אנשים עשויים להתחיל לאסוף פריטים שממש אין בהם שום ערך בצורה אובססיבית וחסרת הכרה. הם עשויים להפוך לאגרנים כפייתיים אשר כל ביתם מלא בפסולת וכל בעיות התברואה הנלוות לפסולת זו.

אספנות כפייתית אשר יכולה גורמת למילוי הבית בחפצים עד אפס מקום דורשת בסופו של דבר פינוי של כל החפצים מהבית. הבעיות הללו עשויות להיות כל כך חמורות עד שהן דורשות פניה אל חברות פינוי דירות.

Exit mobile version