Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כיצד אדע אם עלי ללכת לפסיכולוג?

כולנו עשויים להרגיש מוצפים בתקופות מסוימות בחיינו. לעתים אותם רגשות ותחושות ישהו עמנו למשך תקופה מסוימת ואז יחלפו מעצמם ולעתים יהיה מדובר באתגר שישפיע באופן ניכר על איכות חיינו ותפקודנו.

בעיות בנישואין או במערכת היחסים, מצב משפחתי, אובדן מקום עבודה, אבל בעקבות מותו של אדם אהוב, דיכאון, לחץ נפשי מתמשך, שחיקה; דוגמאות אלו ועוד, לעתים מאתגרות את נפש האדם ועלולות להותיר אותנו בתחושת חוסר אונים או חוסר שליטה על אשר מתחולל בתוכנו. אם כך, מתי נבין אם נחצה קו אדום מסוים בו מוטב שניוועץ עם איש מקצוע ומתי מדובר בתקופה אשר תחלוף מעצמה?

המציאות היא איננה שחור ולבן

יהיה זה קשה עד כמעט ובלתי אפשרי לבסס תשובה החלטית ונחרצת שמא מוטב שנלך להיוועץ עם איש מקצוע או לא. זוהי בראש ובראשונה תחושה פנימית.

תחושות שליליות כתוצאה מאירועים וחוויות שליליות שאירעו בחיים, פרשנויות אישיות שניתנות להיבטים שונים – מוטב שנשאל את עצמנו האם אנו מרוצים מהאופן שבו אנו חווים את המציאות כיום? האם אדם שחש מתוח כתוצאה מאירועים שהוא מודע להיותם שוליים אך איננו שולט בתגובותיו, ישמח לקבל כלים להתמודדות? והאם אדם הסובל מהתפרצויות זעם הפוגעות באנשים היקרים לו מכול, ישמח למתן את תגובותיו למען עצמו ולו למענם?

צילום: מאגר

אם אתם חשים לאורך פרק זמן ארוך שאינכם מצליחים להתמודד עם סוגיה מסוימת כפי שהייתם רוצים, או נדמה שהאתגרים והמצוקות לא משתפרים וזאת על אף מאמציכם האישיים ומאמציהם של חברים, מכרים ומשפחה, אם אתם מרגישים שהדבר מעיב על פעילויות יומיומיות דוגמת ביצוע מטלות בעבודה וריכוז וקשב לשיחה, אם הפתרונות שמובאים מתגלים כזמניים ולעתים אף כשליליים לטווח הארוך – ייתכן מאוד שטיפול פסיכולוגי מקצועי יוכל לסייע ולהנחות אל עבר דרך חדשה.

מתן כלים להתמודדות ושינוי

בהחלטתנו להגיע לטיפול פסיכולוגי, הרי שזהו סימן שאנו גם נכונים לשמוע את דעתו של אדם אחר. אין מדובר במכר, חבר או קרוב משפחה, כי אם באדם זר שאיננו מכירים.

באם אתם חשים שהכלים שבידיכם אינם מועילים דיו לשיפור חיי היומיום, או שהגיעה העת להכיר כלים חדשים להתמודדות, זהו סימן שיכול להעיד על מוכנות לקבלת סיוע חיצוני.

טיפולים פסיכולוגים יכולים לכלול מגוון רחב של שיטות וכלים המסייעים לנו לקבל דרכים נוספות להתמודדות ומזור למצוקות רגשיות. כך טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע רבות בהתמודדות עם מתחים נפשיים. דוגמה לכך היא זיהוי מילים המגבירות את תחושת המתח. מטפל יכול להמליץ למטופל לזהות מילים המגבירות מתח דוגמת, 'כלום לא מצליח לי'. האם באמת יהיה זה נכון לקבוע באופן נחרץ שכלום לא מצליח, לאחר כישלון מסוים? או שמא אפשר לזהות מיד שאנו מחמירים עם עצמנו ולשנות את המשפט ל-”הפעם לא הצלחתי, אנסה שוב".

בטיפולים שמטרתם לסייע למתמודדים עם טראומות נפשיות דוגמת שונויים בתפקוד בעקבות מעורבות בתאונת דרכים קשה, המטפל יכול להשתמש בכלים דוגמת שיטת ה-EMDR, שיטה שמטרתה לסייע בהתמודדות עם זיכרונות שליליים לא מעובדים. ככל שתחזרו לתפקוד וחיים יציבים יותר, תוכלו לעבוד על הדברים שמציקים לכם ולסבול פחות מסימפטומים שונים (כמו אולי נטיה להתרגז, פחד מנהיגה ועוד). תוכלו לעבד את החוויות הקשות בעזרת המטפל/ת, כך שבסופו של דבר, הן תחזקנה אתכם.

סיכום דבר

אם לתחושתכם אתם יכולים להוביל את חייכם למקום טוב יותר בהתמודדות היומיומית עם מצוקות פנימיות, אולם אינכם חשים שביכולתכם לעשות את המסע הזה לבדכם, הרי שהיוועצות עם איש מקצוע יכולה להיות צעד ראשון אל עבר עתיד חדש.

Exit mobile version