Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כיצד התפתח תחום הופעות המנטליזם?

מנטליזם (מוכר בישראל גם כאמנות חושים) הוא תחום מאומנויות הבמה אשר בו המנטליסט מבדר את הקהל באמצעות קטעים מרתקים, מפתיעים וסוחפים הנראים כמו כוח על כלשהו או יכולת על טבעית, כאשר בפועל הכל מתבסס על עקרונות מדעיים ועל יישום טכניקות שונות ומגוונות של מנטליזם. התוצאות בקטעי המנטליזם המבדרים והמדהימים הללו כוללות למשל אלמנטים של קריאת מחשבות, שליטה על מחשבות ועל התודעה של המשתתפים, השפעה על מחשבות, החלטות ומהלכים של המשתתפים, אינטואיציה מדויקת במיוחד, ביצוע תחזיות מדויקות לגבי אירועים וצעדים של המשתתפים במופע ועוד יכולות מנטליות הנראות בתחילה בלתי אפשריות. בהחלט בידור במיטבו!

אך כיצד התפתח תחום המנטליזם למעמד הבידורי והפופולארי שיש לו כיום, עם שלל מנטליסטים ואמני חושים המופיעים במגוון סיטואציות ואירועים בישראל ובכל רחבי העולם? ניתן את הרקע התרבותי והבידורי לתחום הסוחף אחריו אינספור צופים נפעמים, מרותקים ובעיקר כאלו הזוכים לחוויית בידור מהנה במיוחד.

רקע על תחום המנטליזם

כבר בתקופות קדם אנשים למעשה השתמשו בטכניקות שהיום קשורות למנטליזם כדי לספק אשליה של כוחות על או יכולות על-טבעיות, כמו ניבוי העתיד, קריאת מחשבות, שליטה על מחשבות וכיוצא באלו. היסודות של המנטליזם כתחום בידור נמצאים כנראה במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, בהופעות ובפעולותיהם של מי שנתפס בזמנו כמדיומים, מתקשרים, ספיריטואליסטים ושאר אנשים שהתהדרו ביכולות מוחיות/נפשיות על-טבעיות.

 ליאור סושרד, מנטליסט ואומן חושים. צילום: מלאני פנטון, cc4.0, ויקיפדיה

היום אנחנו מבינים את המדע ואת הפסיכולוגיה מאחורי "כוחות" אלו ויודעים כיצד להשתמש באלמנטים אלו כדי לייצר הופעות מנטליזם מרתקות, סוחפות ובלתי נתפסות במקרים של בדרנים איכותיים ומקצועיים במיוחד. המנטליזם כתחום בידורי מודרני התחיל לצבור תאוצה ולחזור לתודעה הציבורית-בידורית עם אמני במה כמו אורי גלר הישראלי ובהמשך דארן בראון האנגלי.

בהמשך הדרך, באבולוציה טבעית של תחום בידורי מיוחד במינו, ורסטילי ומהנה בצורה ייחודית, אמני מנטליזם צעירים, חדשים ומחוברים יותר למדיומים הדיגיטליים ממש הביאו ל"פיצוץ" בתחום מבחינת פופולאריות, יכולות בידור וקטעי מנטליזם מטריפי חושים – כאשר בתוך קבוצה זו ואולי אפילו במקום הראשון בה, ניתן בהחלט לשים את המנטליסט הישראלי ליאור סושרד. סושרד נהנה מהצלחה בינלאומית חסרת תקדים, מספק הופעות ענקיות ומורכבות מאוד של מנטליזם ברמה הגבוהה ביותר והופיע בפני השמות הכי גדולים ונוצצים בכל רחבי העולם ובמידה רבה הביא את התחום למקום בו הוא נמצא היום – בטח שבישראל וכנראה שברמה הגלובלית גם כן.

היום מנטליזם הוא תחום בידורי שניתן לראות בהופעות בידור על במות באולמות גדולים בכל העולם, הופעות המשלבות צחוק, הפתעות אין קץ, בידור מעולה והצצה מרתקת לדברים הבלתי נתפסים שאפשר לעשות עם המוח האנושי. בנוסף, הפופולאריות של מנטליזם יצרה מציאות בה אמני חושים ומנטליסטים מנחים כנסים ואירועים עסקיים יוקרתיים, מעבירים תכנים באירועים פרטיים ומסחריים רבים, מופיעים בתכניות בידור בטלוויזיה ובהפקות המוקדשות כל כולן למנטליזם. בכל פינה בהקשר לעולם הבידור והמדיה אפשר היום למצוא מנטליזם, בהתקדמות בידורית בהחלט מרשימה ומרתקת כמו התחום עצמו.

מנטליסט, ממש לא קוסם!

נקודה קריטית להבהרה והבנה לגבי מנטליזם כתחום אמנות בידורית היא שלא מדובר על קוסמים או על תחום הקשור לקוסמות. אמנם יש קירבה מסוימת בין התחומים ואמני הבידור, אך זו קירבה רעיונית או קונספטואלית, בעיקר קירבה בקטגוריית הבידור ששני תחומים שונים אלו משתייכים אליה. המנטליסט אינו קוסם וקטעי הבידור המדהימים שהוא מבצע אינם קסמים וגם לא טריקים, למעשה המנטליסט מיישם טכניקות מנטליזם מתקדמות, מורכבות ומדעיות המאפשרות לו להגיע להישגים המדהימים ולעיתים הבלתי נתפסים בהופעה. אין כאן שום אלמנט כמו זריזות ידיים, תעתועי עיניים ופירוטכניקות אלא טכניקה טהורה ושימוש במוח האנושי כדי לייצר קטעי בידור שנראים בלתי אפשריים – זה כל היופי!

אומן המנטליזם מיישם טכניקות של קריאת שפת גוף, הכוונה והשפעה מוחית דרך יכולות נוירו-פסיכולוגיות, שימוש חכם במילים ובתקשורת לא מילולית, סוגסטיה, דמיון מודרך, שימוש בחושים השונים וכן הלאה עם עוד "סודות מקצועיים".

Exit mobile version