Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כיצד לקבל פטור מהצבא מטעמי דת?

אינספור בני ובנות נוער המתקרבים לגילאי הגיוס לצבא ההגנה לישראל, מעוניינים שלא להתגייס מסיבות שונות. מלבד לסרבנות אידיאולוגית, שתי הסיבות הנפוצות ביותר כיום לקבלת פטור משירות צבאי הן אי כשירות רפואית (פיזית או נפשית), או קבלת פטור מטעמי דת – אורח החיים הצבאי אינו מתיישב עם אורח חיים דתי מבחינות רבות, ונערות רבות מעוניינות לקבל פטור משירות צבאי מטעמי דת.

כיצד מומלץ לפעול על מנת לקבל פטור זה, מהו ההליך המקובל בצבא בבקשות לפטור מטעמי דת והאם כדאי וניתן להתייעץ עם עורך דין צבאי?

הצהרה רשמית, פטור אוטומאטי או ראיון מיוחד – ההליך לקבלת פטור מטעמי דת

במקרים מסוימים ניתן פטור משירות צבאי מטעמי דת באופן אוטומאטי. עם זאת, נערה המעוניינת בפטור מסוג זה אשר אינה לומדת בבית ספר דתי מראש אינה זכאית לפטור אוטומאטי, ויהיה עליה לעבור הליך שלם בדרך לקבלת הפטור המיוחל.

הליך זה מתחיל בשליחת הצהרה רשמית מטעמה של הנערה על היותה דתייה (גם אופן ומועד שליחת ההצהרה הם חשובים, ועבורם, כמו עבור נקודות חשובות נוספות, מומלץ וניתן להתייעץ עם עורך דין צבאי, לכך נגיע בהמשך).

במקרים רבים, לאחר שליחת ההצהרה תזומן אותה נערה ללשכת הגיוס לראיון מיוחד, בו ינסה הצבא לקבוע האם אכן מדובר בנערה המקיימת אורח חיים דתי, ולכן האם היא זכאית לפטור משירות צבאי.

חשוב להכיר כי ראיון זה עלול להיות לא נעים ולכלול שאלות נוקבות אשר עלולות להיחוות כחדירה לפרטיות. עם זאת, ברגע שמתקבל זימון לראיון זה אין מנוס מלהגיע אליו, שכן הוא מהווה חלק מההליך המקובל.

מעקב פוטנציאלי ברשתות החברתיות

חשוב מאוד להכיר כי ברגע שמתחילים בהליך לקבלת פטור משירות צבאי מטעמי דת, אותה נערה עשויה להיות במעקב של לשכת הגיוס. מעקב זה עשוי להתבצע במספר דרכים שונות, החל ממעקב ברחוב ועד למעקב ברשתות החברתיות.

pixabay

כיום, כמעט כל נער ונערה פעילים ברשתות חברתיות כלשהן דוגמת פייסבוק או אינסטגרם, אך גם בפלטפורמות נפוצות אחרות כמו ווטסאפ. כל הרשתות והפלטפורמות הללו עשויות לשמש את לשכת הגיוס במעקבה אחר אותה נערה המבקשת את הפטור מטעמי דת, מעקב אשר נועד לקבוע האם אותה נערה אכן מקיימת אורח חיים דתי.

כך, ניתן להיכנס לחשבון הפייסבוק שלה ולבחון תמונות ופוסטים שונים, לבדוק באילו ימים ושעות היא מחוברת לווטסאפ, אילו סוג של תמונות היא העלתה לאינסטגרם וכו'.

במקרים רבים, מעקב מסוג זה מספק במהירות ובקלות ראיות המוכיחות כי מועמדים מסוימים אינם באמת מנהלים אורח חיים דתי, מה שכמובן עשוי לפגוע בסיכוייהם/ן לקבלת פטור מטעמי דת.

במידע הנאסף במעקב אחר המועמדים המבקשים פטור מטעמי דת ייעשה שימוש בוועדות ובראיונות השונים אליהם מחויבים המועמדים להשתתף.

לשכת הגיוס עשויה לפעול במספר דרכים עיקריות, דוגמת שליחת הנערה לוועדת דת. בכל מקרה, ההליך יהיה כרוך במספר סיטואציות אליהן צריכה אותה מועמדת להתכונן כראוי מבעוד מועד. כאן נכנס לתמונה עורך דין צבאי – איש המקצוע בעל הכישורים הרלבנטיים לטיפול במקרים אלו.

מדוע מומלץ ביותר להתייעץ עם עורך דין צבאי

כפי שכבר הבנו, הליך קבלת פטור משירות צבאי מטעמי דת הוא אינו הליך פשוט או טריוויאלי כפי שאולי היה בעבר. במקרים רבים מדובר בהליך ארוך, סבוך ולא נעים לפרקים, ולכן נדרשים סיוע, הכוונה והכנה מקצועיים. איש המקצוע המתמחה בדיוק בהליכים מסוג זה הוא עורך דין צבאי – עורך דין מקצועי ומנוסה המתמחה גם בענייני צבא.

לא רק שניתן להתייעץ עם עורך דין צבאי במקרים בהם מעוניינים בפטור מטעמי דת, אלא שעבודה עם עורך דין צבאי מעלה באופן ניכר את הסיכויים לקבל בסופו של דבר את הפטור המיוחל, וגם הופכת את ההליך כולו להרבה יותר ברור, חלק ומובן ולהרבה פחות טראומאטי ולא נעים.

סיועו של עורך דין צבאי במקרים אלו תבוא לכדי ביטוי באלף ואחת דרכים שונות. כבר בשלב הראשון של שליחת הצהרה ללשכת הגיוס, יש לשלוח את ההצהרה במועדים מסוימים ולנסח אותה בצורה מסוימת.

לאחר מכן, ההכנה לראיונות השונים ולהופעה מול וועדות שונות דוגמת וועדת דת, ההתנהלות מול גורמים שונים בצבא, בנייה ועמידה בלוח זמנים על מנת ליהנות מסיכויי הצלחה מינימאליים ומקיצור ההליך עד כמה שניתן – כל אלו הן פעולות אותן עורך דין צבאי מיומן יוכל לבצע, כמו גם להגיש לכן/ם סיוע בירוקראטי, מקצועי ואישי, כמו גם לספק הכוונה לאופן הטוב ביותר בו ניתן לצלוח את ההליך.

Exit mobile version