Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כך מערכות בטיחות אש מצילות חיים

מבני מגורים, בתי עסק, מפעלים ומשרדים קטנים – בכולם יש חשיבות אדירה לתכנון והתקנת מערכות כיבוי אש. רובנו מבינים את זה היטב ובכל זאת נדמה שרק כשמגיעה אל כותרות החדשות ידיעה על שריפה שפרצה במבנה כזה או אחר, האסימון באמת נופל. בפועל, אפשר למנוע את האסונות הללו (והרי שריפות שמגיעות לחדשות מסתיימות לרוב באסון) אם רק ניערך מראש. אם כן, אילו מערכות כיבוי אש קיימות ומה היכולת של כל אחת מהן?

מערכות לגילוי אש

בין שלל מערכות כיבוי אש נמצאת מערכת מתוחכמת לגילוי אש, והיא זו שאחראית לזהות את השריפה עוד בראשיתה. כולנו מכירים את המשפט הידוע לפי אין עשן בלי אש, ועל הנחת היסוד הזו פועלת גם המערכת שמזהה את העשן ומבינה שגם האש כנראה בסביבה. ברגע הזה היא מעבירה התרעה לכל הגורמים הרלוונטיים, בהם אחראי הבטיחות מטעם העסק (או המנהל הבכיר) וכמובן, כוחות הכיבוי וההצלה. בנוסף המערכת תנקוט בצעדים ראשוניים שיאפשרו שליטה על האש, לרבות פתיחת מנדפי עשן או ניתוק החשמל.

מערכת ספרינקלרים

דקות ספורות, ואפילו שניות מספיקות כדי לכלות דירה באש. צילום באדיבות pixabay

עוד מערכת מתוחכמת ויעילה מאוד (ובהתאם גם נפוצה מאוד) היא מערכת ספרינקלרים. הספרינקלרים הצמודים אל תקרות המבנה ומפוזרים בו באופן מדויק ומחושב, הם למעשה הכלים שמאפשרים לנו לשלוט באש כשהיא עדיין קטנה יחסית. האופן שבו הם פועלים הוא פשוט למדי – כשהמערכת מזהה טמפרטורה גבוהה באופן חריג מנפצים שסתומי הזכוכית של הספרינקלרים והמים ניתזים לכל עבר במטרה לכבות את האש. מהלך כזה מאפשר שליטה טובה הרבה יותר על האש, גם כשהיא עדיין קטנה.

מערכות כיבוי אש דורשת תכנון

הדוגמאות הללו הן, כמובן, רק דוגמאות. ישנן היום כמה וכמה מערכות כיבוי אש שעשויות להתברר כחיוניות וקריטיות בשעת הצורך. עם תכנון נכון ועם ליווי מקצועי של חברה המתמחה בתכנון והתקנת ספרינקלרים ומערכות גילוי וכיבוי אש, העסק או מבנה המגורים יהיו מוגנים ובטוחים יותר. לצד התכנון וההתקנה חברה מקצועית תעניק גם הדרכה לכל הגורמים הרלוונטיים, ותבצע בדיקות תקינות ככל הנדרש, ובכפוף לכל התקנות שנקבעו בחוק. התקנות בישראל ברורות, והמטרה שלהן היא אחת ויחידה – לספק הגנה מרבית על חיי אדם ועל הסביבה בכלל. אם תפעלו על פי התקנות תגלו שאתם שומרים על הבטיחות האישית והמקצועית שלכם, על חיי העובדים והלקוחות, ועל הרכוש והציוד שלכם. להגנה הזו אין תחליף, על אחת כמה וכמה בשעת חירום.

Exit mobile version