Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כל מה שחשוב לדעת על חוק מיסוי מקרקעין

חוק מיסוי מקרקעין נחשב לאחד החוקים החשובים מאוד בעסקאות נדל"ן. תחום מיסוי מקרקעין הוא תחום סבוך ומורכב מאוד בעולם המשפט. מכיוון שמדובר בחוק מורכב ומסובך, הרי שכל עסקת נדל"ן חדשה או התחדשות עירונית היא עסקה המחייבת את הסיוע של עורך דין מקרקעין מקצועי ומומחה בתחום, אשר מכיר היטב את כל מה שיש לדעת על חוק מיסוי מקרקעין. על אף שעורך דין מקרקעין הוא בסיסי וחשוב מאוד בכל הנוגע לעסקאות נדל"ן, בשל העיסוק בתחום מיסוי המקרקעין, הרי שכדאי לדעת כמה דברים כלליים על תחום מיסוי זה, על מנת לקבל מושג כללי שיסייע לכם להבין פחות או יותר את כל מה שדרוש על עסקאות נדל"ן כאלה או אחרות שאתם מעוניינים להיות מעורבים בהן.

מהו מס שבח?

וודאי לא פעם שמעתם את המושג: "מס שבח" בתחום הנדל"ן. מס שבח הוא מס אשר יש לשלם מההפרש בין המחיר אשר הנכס נרכש לבין המחיר אשר בו הנכס נמכר. למחיר זה מתווספים כל ההוצאות אשר נדרשו לצורך מכירת הנכס. כלומר: אם אדם קנה דירה בסכום ספציפי והוציא על אותה הדירה עוד סכום ספציפי על שיפוץ ועוד סכום על שכר הטרחה של עורך הדין ועל דמי התיווך, הרי שמס שבח יוטל על ההפרש בין רווח בין הסכום שבו הוא רכש את הדירה כולל כל ההוצאות הנלוות לרכישה זו, בניכוי הסכום שבו הוא מכר את הדירה בסופו של התהליך. מס שבח הוא בעצם מס המוטל על המוכר. כיום מס השבח עומד על 25 אחוזים בלבד.

צילום: סבסטיאן וגנר, פיקסביי

מהו מס רכישה

מס רכישה בניגוד למס שבח, הוא המס המוטל על האדם, החברה, התאגיד או כל גוף אחר הרוכש את הנכס. את מס הרכישה יש לשלם בהתאם למצבים שונים: אם מדובר בדירת מגורים יחידה אותה האדם רכש, הרי ששיעור המס ההתחלתי על הדירה יהיה 0 אחוזים, לאחר מכן 3.5 אחוזים ולאחר מכן 5 אחוזים. שלושת המדרגות הללו מחולקות על פי חלוקת הסכום לשלושה חלקים בהתאם לחוקי המיסוי. במידה ולאדם יש דירת מגורים נוספת אותה הוא רכש, הוא לא ייהנה ממדרגת המס הראשונה עומדת על 0 אחוזים, אלא יתחיל את תשלום המס ממדרגת המס השנייה בגובה של 3.5 אחוזים. גם במקרה הזה לאחר תקרה מסוימת המס יעלה מ3.5 אחוזים ל5 אחוזים. אם הרדם רוכש מבנה שאיננו מהווה דירת מגורים או קרקע, הרי שהוא ישלם על הנכסים הללו מס מלא בסך 5 אחוזים.

מהו היטל השבחה?

היטל ההשבחה לא נכלל באופן רשמי במיסי המקרקעין. מדובר על מס אשר נקבע על הנכס על ידי ועדה מקומית בשל עלייה בערך של נכס, בעקבות אישור של תכנית כזו או אחרת. המס מוטל על האדם אשר מוכר נכס שהושבח. על פי החוק ישנם שלושה סוגים של תכניות אשר בגינן נכס יוגדר כנכס שעבר השבחה ובגין זאת יוטל על האדם המוכר אותו מס. מכיוון שמדובר במקרים מסועפים ומורכבים, הרי שכל אדם המעוניין לבדוק אם הוא צריך לשלם היטל השבחה על נכס אותו הוא מעוניין למכור ששווי עלה בגין סיבה כזו או אחרת, חייב להתייעץ עם עורך דין מקרקעין מנוסה ומומחה בתחום זה. עורך דין מקרקעין יבחן את הנכס ואת סוג התכנית שאושרה ובהתאם לכך, יבדוק האם האדם יידרש לשלם את המס בתהליך מכירת הנכס שלו או שלא.

בהתאם לדברים שהובאו לעיל, חוק מיסוי מקרקעין דורש תשלומי מס בתהליך רכישה או מכירה של נכסים שונים. על מנת לשלם את המס הרלוונטי לכם ולא יותר, על פי החוק, יש להיעזר בעורך דין נדל"ן מנוסה בתחום מיסוי מקרקעין, אשר יסייע לכם בתהליך כולו.

 

המאמר נכתב ע״י דניאל גולשה עורך דין מקרקעין 052-3896263

Exit mobile version