Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כל מה שצריך לדעת על ניתוח קיסרי

השכיחות של ניתוחים קיסריים עולה מדי שנה בארץ ובעולם אך הרבה נשים עדיין לא יודעות כיצד הוא מתבצע. במאמר הבא נציג את עיקרי הדברים ונסביר באיזה מקרים תתבקשי לעבור אותו

ניתוח קיסרי הוא הליך רפואי נפוץ. בארצות הברית עומד שיעור הלידות בניתוח קיסרי על 30% ולרוב הוא אינו מונע לידה רגילה בעתיד. כך למשל, נתוני החברה הישראלית לרפואת האם והעובר משנת 2017 מצביעים על ממוצע ארצי של 17.8% בניתוחים קיסריים ואחוז היולדות שעברו ניתוח קיסרי אחד וילדו לידה רגילה לאחר מכן עומד על 73.3%. לשם השוואה, אחוז היולדות שעברו שני ניתוחים קיסריים ועברו לאחר מכן לידה רגילה הוא 58.5%.

ניתוחים קיסריים מתרחשים כיום בתדירות גבוהה בגלל סיבות שונות. ראשית, לידה ראשונה נחשבת גורם סיכון. היות וירידה כללית בילודה גורמת לכך שיש יותר נשים בלידה ראשונה מסך כל היולדות, זה מעלה את שכיחות הניתוחים הקיסריים. שנית, יש גם קשר בין שכיחות הניתוחים לבין שימוש בניטור במהלך הלידה. הניטור מאפשר לזהות חשד למצוקה עוברית ומוביל לעיתים לבחירה בניתוח.

מתי תצטרכי לעבור ניתוח קיסרי?

הגורמים לביצוע ניתוח קיסרי נחלקים לסיבות שקשורות לאם ולסיבות שקשורות לעובר. מבחינתך, הסיבות המובילות לניתוח מן הסוג הזה הן ניתוח קיסרי קודם, חוסר התקדמות בלידה, כשל בזירוז לידה, שליית פתח שחוסמת את צוואר הרחם, היפרדות מוקדמת של השליה, הרפס, מומים מבניים ברחם וכישלון בלידה מכשירנית.

מבחינת העובר, הסיבות לביצוע ניתוח קיסרי הן מצוקה עוברית, מצג ומנח פתולוגי, הריון מרובה עוברים, הערכת משקל גבוהה של העובר, האטה בקצב הגדילה התוך רחמית ושמט של חבל הטבור. מבחינת אחוזי הצלחה אין משמעות לשאלה מה הסיבות לביצוע הניתוח, אך לא כל המרכזים הרפואיים בארץ מאשרים אותו על פי בקשת האישה.

הכנה, הניתוח עצמו וסיכונים נלווים

ההכנות לניתוח קיסרי כוללות בעיקר צום של 6 שעות, מתן סותרי חומצה, עירוי נוזלים והסרת שיער. ההרדמה בניתוח יכולה להיות כללית או אזורית,  ובשלבים הראשונים מחדירים קטטר שתן כדי לרוקן את השלפוחית ולהפחית את הסיכון לפגיעה בה. בהמשך מבצעים חתך בבטן ואחריו מחלצים את היילוד. במידה והכל תקין, ניתוח קיסרי נמשך 30-60 דקות.

ניתוח קיסרי הוא כאמור בטוח יחסית. עם זאת, כמובן שקיימים בו סיכונים מסוימים ובהם זיהום, פגיעה באברי הבטן, דימום קשה, תסחיף ריאתי, סיבוכי הרדמה ובמקרים נדירים גם פגיעה בעובר. לאחר הניתוח מתבקשת האישה להמשיך לשהות בחדר האשפוז לצורך התאוששות ומבוצע עבורה מעקב סימנים שנועד להעריך סיכון לדימום תוך רחמי.

לבסוף, נשים שמעוניינות בלידה נרתיקית צריכות לחכות לפחות שנה וחצי אחרי הניתוח כדי להפחית את הסיכון לקרע ברחם. כמו כן, רצוי להתייעץ עם הרופא המלווה ולבדוק כל מקרה לגופו.

Exit mobile version