Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

לגשר על הפער בין אמנות לעיצוב:אמנות פונקציונאלית לעומת ריהוט מעוצב בעץ

"אז מה אתה?" שואלים אותי לעתים, "נגר אומן, מעצב בעץ, אמן עץ?" ככל שאני מתקדם לתוך העשור השלישי של מה שאני עושה, אני מתקשה יותר להגדירו.

צילום:יחצ

כמו כן, אני מוצא שפחות חשוב לי לעסוק בשאלה. עם זאת, לפעמים אין מנוס מלנסות להגדיר במילים את סוג היצירה שלי. ובכן, כשלוחצים אותי אל הקיר אני עונה: "אני אמן עץ," בתקווה שזה יספק את בר שיחי. אם ממשיכים להביט בי במבט מעומעם אני עשוי להוסיף שאני מעצב ויוצר אמנות פונקציונאלית בעץ, שאני יוצר ריהוט מעוצב לפי הזמנה, או שאני עוסק בתחום של אמנות בעץ. כפי שניתן לראות, ההגדרות האפשריות באשר למהות עבודתי הן רבות ומגוונות.

דומה כי הערפול סביב העניין הזה נובע מן הנטייה המודרנית להבדיל לחלוטין בין אמנות לאומנות. רבים מאלה שקובעים את דעת הקהל בעיצוב – כגון אדריכלים – מצדדים בגישה זו. אני הייתי מבין הראשונים שיודו כי השימוש המופרז במונח "אמנות" הפך אותו לזול ורדוד .אין לדבר למשל על "אמנות" בישול ההמבורגר על הגריל. ואף לא "אמנות" חריטת קערה טובה במחרטה. אלו הן דוגמאות של אומנות, ולא אמנות, כלומר היכולת הטכנית שאדם רותם לביצוע המשימה.

אינני מתכוון להפליג עתה בשיח מלומד סביב שאלת מהות האמנות. מה שמעניין אותי כאן היא העובדה הפשוטה שאני רואה את עצמי כאמן המשלב יכולת טכנית עם אותן תכונות ערטילאיות או רוח שהן לב לבה של האמנות. במהלך השנים הבשילה אצלי התובנה שמה שאני באמת חפץ לעשות הוא ליצור אמנות בעץ שתיגע באנשים במישור הרגשי. אין להסיק מכך שאינני נהנה לעתים גם מעיצוב וייצור רהיטים יפים וטובים בעבודת יד. אולם השאיפה העיקרית שלי היא ליצור אמנות עץ שמעוררת השראה, גורמת לאנשים לעצור לרגע ולהתקרב ליצירה ולהתייחס אליה ברמה האישית. אחד מלקוחותיי מספר שהדבר הראשון שהוא עושה בשובו הביתה בתום יום מפרך הוא להעביר את ידו לאורך שפת המשטח של השידה שהכנתי עבור הכניסה לביתו. הדימוי הזה של לקוח המשיב לעצמו כוחות על ידי מגע בלתי-אמצעי עם יצירה מעשה ידי מגלם למופת את סוג הקשר שאני מבקש להאציל לעבודותיי. סוגים אחרים של עבודה מעוררים תגובות שונות. למשל הפיסוליות הנועזת המעטרת ארון קודש שיצרתי – "עדנה לגולן” – אינה משאירה אנשים אדישים. מבקרים חדשים בבית הכנסת שבו הוא מותקן עשויים ממש לעמוד דום מול זה בעת היכנסם לאולם התפילה. נראה שהם מבינים מיד שאמנות העץ הזו משדרת בגל אחר, בעוצמה ובעדינות בו זמנית.

ובכן, לסיכום, האם הצלחתי להגדיר את מהות עבודתי? אינני בטוח שכן, אולם, אני מקווה שפתחתי עבור הקורא צוהר בכדי להבין מה מניע אותי ליצור. אמנות פונקציונאלית? ריהוט מעוצב? נגרות אמנותית? כל אלה הם היבטים באמנות העץ שלי. שאיפתי היא לטשטש את הגבול בין אמנות לאומנות על ידי יצירת רהיטים יפים ופונקציונאליים שעושים הרבה יותר מאשר משמשים סתם לאחסון זוג גרביים.
כותב המאמר הינו ירמי קמחי יוצר ריהוט מעוצב ומפסל אומנות בעץ. יצירותיו הייחודיות משקפות את היופי הטבעי הטמון בעצים המרהיבים שאיתם הוא עובד.

ב-1992 הוא ייסד את סדנתו (Kimchi Designs), כאשר הוא נחוש ומחויב ליצור אומנות בעץ ברמת איכות הגבוהה ביותר. יצירותיו מפארות מאות בתים, בתי כנסת, בתי מלון ועסקים הן בארץ והן בחו"ל. 

Exit mobile version