Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

להרים את השמים: ספר חדש עם מבחר קטעים מכתבי הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ

את הספר יזם וערך בגיל 25 אביתר רובין, בסיוע והובלת מכון שטייזלץ והוצאת קורן. אביתר התגורר בירושלים בסמיכות לרב שטיינזלץ, ולמד מתורתו. הציורים שמעשירים את חוויית הקורא ומרחיבים את הנפש, צוירו במיוחד על ידי שחר גזונדהייט בהובלת העורך האומנותי דוד (דוכי) כהן ובעריכת המעצבת נעה אטיאס.
"צריך באמת להגיע לשמים, והעניין טמון ברצון", כך נפתח הספר מעורר ההשראה 'להרים את השמים' – מבחר קטעים מכתבי הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ.
"הספר הזה נולד מתוך געגוע לאדם הכי מיוחד שהכרתי. לא סתם המגזין TIME כינה אותו אדם של פעם במילניום" אומר אביתר. "אחרי שהרב נפטר, הרגשתי שאני רוצה לעשות משהו אישי לזכרו. לא ידעתי מה בדיוק אבל רציתי להוסיף עוד קצת בעצמי כדי שאנשים ייחשפו לזוויות נוספות בהגות שלו, וילמדו מהחכמה והתובנות המעמיקות. החלטתי ליזום ולערוך ספר. למרות שלא היה לי שום ניסיון בזה, ורוב מי ששאלתי אותם היו פסימיים לגבי הרעיון, החלטתי להתעקש ולהוציא את הספר לאור. דמיינתי את הספר בצורה דיי דומה לתוצר הסופי."
לאחר שהצליח לרתום את מכון שטיינזלץ ושכנע את שחר, דוד ונעה שיצטרפו לפרוייקט, החל אביתר לקרוא ולעבור על מאות ספרים ומאמרים. "כמויות הטקסט הן עצומות, לרב היה מפעל חיים אדיר ממדים, ובשביל לזקק את הפסקאות והרעיונות מתוך המאמרים נדרשתי לעשות עבודה יסודית ומקיפה. המזל שהיה לנו תינוק קטן בבית, אז גם ככה לא ישנתי בלילות, והקדשתי רבים מהם לקריאה ולימוד." הספר קרם עור וגידים, ויצא לאור בסיומם של 9 חודשי עבודה. בדיוק שנה לאחר פטירתו של הרב שטיינזלץ.
כריכת הספר
"לאורך כל התהליך הרגשתי סייעתא דשמיא, והשתדלתי למלא את מצוותו של הרב – לצמוח ולהתפתח מעלה מעלה. זה גם הפירוש של שם הספר, 'להרים את השמים'. גם השמים הרוחניים וגם השמים הארציים."
הרב שטיינזלץ היה סופר ומחנך, רב חסידי וגדול מפרשי התורה בדורנו. ביאוריו לתלמוד, לתנ"ך, לרמב"ם, למשנה ולתניא התפרסמו ברחבי העולם, יחד עם עשרות ספרי הגות שכתב לאורך השנים. הרב הקדיש את חייו לפעילות חינוכית חובקת עולם במטרה לחזק ולהעמיק את הזהות היהודית ואת הקשר בין עם ישראל למורשתו.
'להרים את השמים' מגיש לקוראים תובנות חיים מתוך כתביו של הרב שטיינזלץ, בשילוב ציורים יפהפיים. הרעיונות שמובאים מהווים צוהר לעולם שלם של יהדות חסידית שיש בה חיים והתחדשות. הספר מחולק ל-13 שערים בנושאים מסוימים, 8 קטעים בכל שער, ואורכם של הקטעים בד"כ לא עולה על עמוד אחד. דמותו של הרב המשתקפת דרך הקטעים השונים, פעמים חריפה ופעמים מנחמת, אך תמיד תובעת מהקורא לגדול, להתפתח ולהתאמץ ׳להרים את השמים׳.
כך למשל, בקטע הבא שמופיע בשער הראשון: "אסור לאדם להשאר איפה שהיה, ואם הוא אינו עולה – הרי שהוא יורד. השאלה אינה רק האם לא נפלתי או איזו עבירה או מצווה עשיתי, השאלה היא – האם עליתי היום מעלה? האם היום הוא יום טוב יותר מאתמול. ואם התשובה היא לא, אז אני יורד. פירושו של דבר, שעל מנת לא לרדת עלי לעשות דברים יותר גדולים ויותר נועזים. אין כאן דרישה לחיות כל הזמן בחוסר יציבות, אלא להקים דבר יציב שחי, מתקדם ומתחדש."
מאז יציאתו לאור בהוצאת קורן לפני כשנה וחודשיים, הוא הודפס בכ-20,000 עותקים, תורגם לאנגלית וצרפתית ונהיה לרב מכר. רשתות הספרים הגדולות מקדמות אותו במרץ, ועותקים ממנו נמצאים ברחבי העולם ואף בספריה הלאומית של ניו יורק (NYPL). עד כה רכשו ונהנו מהספר אלפי אנשים פרטיים, ילדים ומבוגרים, דתיים וחילונים. יחד איתם רכשו בקניה מרוכזת גם מועצות מקומיות, יישובים, בתי ספר, מכינות, מדרשות, כלל מנהלי רשת אמי"ת, משרדי עורכי דין, וגופים נוספים. קהילות רבות נתנו אותו כמתנה לחבריהם, והוא אף נבחר לספר שחולק כהשראה ל-2,400 המשתתפים בכנס העשור של החמ"ד.
Exit mobile version