Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

"לזכר גיבורי צבא אנדרס" – הצבא הפולני שרוב לוחמיו היו יהודים ובהם אחד, מנחם בגין

השבוע נערך קונצרט מיוחד להנצחת גיבורי צבא אנדרס – צבא פולני שלחמו בו יהודים רבים ובהם גם מפקד האצ״ל המיתולוגי – מנחם בגין

לאחר הפלישה הגרמנית לברית המועצות, ב־22 ביוני 1941, הסכימה הממשלה הפולנית הגולה לשתף פעולה עם ברית המועצות כנגד גרמניה. הסכם שיקורסקי–מייסקי, שנחתם ב־30 ביולי 1941 בין הממשלה הפולנית הגולה לבין שגרירו של סטלין בלונדון, איוואן מאיסקי, קבע שיוקם צבא פולני באדמת רוסיה שיהיה כפוף לפיקוד העליון הסובייטי. מספר שמות הועלו לפיקוד על הצבא הפולני ברוסיה ולאחר כשבוע עלה השם של אנדרס. אנדרס שוחרר משביו והחל לארגן את הכוח הפולני שיילחם לצד הסובייטים שקיבל את הכינוי "צבא אנדרס".

לוחמים פולנים של צבא אנדרס, 1942

באמצע אוגוסט 1941 הודיעו הצדדים על חתימת חוזה מפורט לגבי הקמת הצבא. ייחודו של צבא אנדרס היה שבניגוד לצבאות אחרים הוא קיבל את כולם, ולכן לחמו בו גם יהודים לצד פולנים, רוסים ואחרים, במטרה לגבור על האויב הנאצי. יהודים רבים שלחמו בצבא אנדרס שנותרו בחיים לאחר המלחמה, הגיעו לישראל ולחמו את מלחמותיה הראשונות ויש היגידו החשובות ביותר של מדינת ישראל, ובהם גם מנחם בגין שהפך בהמשך למפקד אצ״ל. כאשר לוחמי צבא אנדרס הגיעו לארץ ישראל לצידם הדיעו גם קבוצה של 716 ילדים פולנים ניצולי שואה, קבוצה המוכרת יותר בשם ׳ילדי טהרן׳.

להנצחת גבורתם של לוחמי צבא אנדרס התקיים בשבוע האחרון, קונצרט חגיגי במרכז עינב בתל אביב.

 צילום: רונן טופלברג
צילום: רונן טופלברג
צילום: רונן טופלברג

בקונצרט הייחודי השתתפו אמנים ישראלים ופולנים, וסיפרו דרך שירים, את סיפור החיילים היהודים בשורות צבא אנדרס. רוב השירים הולחנו במיוחד עבור ערב זה, חלקם נכתבו בידי מלחינים יהודים שהגיעו לישראל עם ה"צבא הפולני שבמזרח": שירים המבטאים שמחה, רגש והתרוממות רוח.

באירוע השתתפו אמנים מכובדים, מישראל ומפולין, כגון: אולגה מיילשצ'וק, עומר נצר ודראק "מאלאו" מאליונק (שיגיע במיוחד מפולין).

Exit mobile version