Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

לכל אחד מצרים משלו –  פסח בפרספקטיבה משפחתית

חג הפסח מפגיש אותנו עם נושאים, המעסיקים רבות את מרביתנו. נושאים אלו פוגשים אותנו ביום יום באופן מודע פחות או יותר, וקשורים להיותנו עבדים של הרגלים מסוימים ודרכי התנהלות, שכובלים אותנו מבלי שנראה את הדרך להשתחרר מהם. על מצרים במערכת המשפחתית – ענת בן סלמון פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים. לכל אחד מצרים משלו, לכל אחד יש את הדרך שבתקווה תוביל אותו אל הארץ המובטחת שהוא רואה בעיני רוחו כשמחליט לצאת להליכה במדבר. חג הפסח מפגיש אותנו עם נושאים, המעסיקים רבות את מרביתנו. נושאים אלו פוגשים אותנו ביום יום באופן מודע פחות או יותר, וקשורים להיותנו עבדים של הרגלים מסוימים ודרכי התנהלות, שכובלים אותנו מבלי שנראה את הדרך להשתחרר מהם. מחשבות, רגשות ויחסים, הינם לעיתים רק חלק ממה שנוכל לייחס לו את תחושת העבדות ואת הרצון לצאת לחירות, מכבליהם המגבילים. אם נרשה לעצמנו לחשוב על יציאת מצרים במושגים של שנות האלפיים, נוכל להזדהות עם התקווה, שאילו רק נצא מהשעבוד לדפוסים המגבילים, אל החירות, נוכל להנות מארץ זבת חלב ודבש כפי שהיא מופיעה בפנטזיה שלנו.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של "תרבוש – תרבות ופנאי לציבור הדתי"

מצרים. צילום באדיבות pixabay

תחושת ה ״אילו רק…״ מעלה אצל כל אחד את המקומות בהם חווה עצמו כבול במציאות חיים מסוימת ונראה לו, שאי אפשר לשנותה. מרבית השינוי יתרחש כאשר נוכל לקבל את העובדה שהשחרור אל החירות יוכל להיות רק בתהליך של יציאה מורכבת ולא קלה, עם הרבה משברים תוך כדי המסע ולא כדרך קסם ומנוהלת על ידי הכמיהה לפתרון ״אינסטנט״ כפי שמופיעה בהפלת חומות יריחו כאשר עברו בני ישראל את מעבר הירדן בכניסתם לארץ ישראל.

המסע הנו תהליך ארוך של שינוי הדורש סבלנות, סובלנות ולקיחה בחשבון של מרכיבים רבים ומגוונים  יותר, מכפי שלפעמים נראים על פני השטח. כאשר פונים הורים רבים לבקשת עזרה עבור ילדם בשל קשיים התנהגותיים ותפקודיים, המחזיקים בתוכם גם קשיים רגשיים ויחסים מורכבים עם הגורמים המשמעותיים בחייו,  הם חייבים לדעת שהארץ המובטחת אליה הם כמהים להגיע, תכלול תהליך של הליכה במדבר שלהם, כמשפחה כולה. עליהם להתכונן לכך שהחיים בארץ המובטחת אינם קלים בהכרח, וגם שם יש התמודדות עם עממים שונים. הילד, גודל במערכת משפחתית בה כל אחד מהפרטים כבול, אף לפעמים ללא ידיעתם, בדפוסי התנהגות הכובלים לא רק אותו אלא גם את חברי המערכת האחרים, ובכך את המערכת המשפחתית כולה. על ההורים להבין זאת, ולקחת אחריות על התהליך שמתחיל בהם, כמובילים את בני משפחתם במסע במדבר הפרטי והמשפחתי.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים . צילום: י-ה צילומי בוטיק

הורים המגיעים לעיתים לקבלת עזרה מקצועית חווים את חייהם כאילו חוו את אחד מעשרת המכות, ולעיתים אף יותר ממכה אחת. הם חווים תחושות תיסכול רבות, חוסר אונים, חרדה ובלבול, ויחד עם זאת מחזיקים תקווה לכך שיש ארץ אחרת, בה לא ירגישו משועבדים למציאות העכשווים.  כבוגרים אחראיים, עלינו לבדוק, כל אחד בתוך עצמו, מה הם הכבלים בהם אנו תפוסים, אילו חרדות גורמים לנו כהורים להרגיש משועבדים לדפוסים מסוימים, גם אם הם אינם מועילים לנו כפי שהיינו רוצים או כפי שאולי אף הועילו בעבר. לעיתים עלינו לבדוק גם, אם השיעבוד מתקיים, כי לתפיסתנו, אין לנו אפשרות אחרת או שהחרדה מהלא נודע שברכישת דפוסים חדשים הינה הכובלת אותנו מלצאת מהעבדות.  גם אם העבדות היא קשה, היא ודאית ומוכרת לנו משכבר ימינו. המדבר הוא הבלתי ידוע ומעורר חרדה. תקוותי שבחג פסח זה נוכל להתבונן על עצמנו, על אחד בתוך המצרים שלו הפרטי והמשפחתי ולבחור ביציאה ממקומות שמזיקים לנו למשפחתנו, גם אם התרגלנו אליהם, ונבחר בהליכה, שאולי תהיה מלווה בחששות ובשינויים רבים אך בסופה נלמד המון על עצמנו וילדנו, ונגיע לארץ אחרת מזו שאנו משועבדים אליה כיום.

חג פסח שמח ומועיל לכולנו!

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים.
מנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים ומרצה במכללת רותם.

מכללת רותם האקדמיה היישומית להכשרת מטפלים בנפש האדם והמשפחה

 

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של "תרבוש – תרבות ופנאי לציבור הדתי"

 

 

Exit mobile version