Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

למה צריך לשים לב בעת שיקום ביתי כתוצאה מאי ספיקת לב?

אי ספיקת לב
pixabay

מחלות לב שונות הפכו להיות נפוצות יותר בגלל סיבות שונות של אורח חיים ובעיות אחרות, ואחת מהן היא אי ספיקת לב. מחלה זו מופיעה בדרגות חומרה שונות והיא מאופיינת בכך שהלב אינו יכול להעביר דם בכמות מספקת בגלל סיבות שונות. במקרים הקלים היא מתאפיינת בקשיי נשימה ותנועה ובמקרים הקשים היא מחייבת היצמדות למכשירים שונים ולחמצן. בכל מקרה, יש לטפל בכך יומיומית משום שיש מצבים של אי ספיקת לב שהם הפיכים ומשתנים לטובה הודות לשיקום ולשינוי אורח חיים, ויש כאלה שבגלל בעיה רפואית חמורה כבר אינם משתפרים ולכן יש לדאוג להם להארכת תוחלת החיים ולמניעת החמרה.

למה נכנסים לשיקום מאי ספיקת לב?

שיקום מאי ספיקת לב יכול לקרות לאחר אשפוז, התקף לב או כל אירוע אחר שגרם לכך שהחולה מתאשפז והמחלה מתגלה אצלו. במקרה כזה הוא עובר לשיקום לב ודרגת החומרה של מחלתו היא זאת שקובעת גם את הטיפול בו בבית והשיקום שלו. המטרות של שיקום כזה הן להפחית את הסיכון של אירועים נוספים שמקצרים עוד יותר את חייו ויכולתו להחלים, לשנות אורח חיים אם מדובר בבעיה שאפשר לטפל בה כמו נטילת תרופות נגד לחץ דם או יתר פעילות בלוטת התריס, הפחתת משקל, הפסקת עישון וצריכת אלכוהול. השיקום נועד גם להאט במידת האפשר תהליכי הרס בגוף שכבר החלו, כמו תהליך טרשתי של כלי הדם. בו בזמן, יש לשפר מה שאפשר כמו הכושר הגופני כדי לשפר את סבולת הלב ריאה, וכן יש לנסות לאמץ אורח חיים רגוע יותר על מנת להאט את קצב זרימת הדם ולשפר את איכות החיים. כל אלה מטרות שאפשר להשיג בדרכים שונות, מנטילת תרופות ופיזיותרפיה ועד טיפולים נפשיים והצמדה למכשירים ואפליקציות שונים שמנטרים ומפקחים על צריכת חמצן, לחץ דם וקצב הלב.

למה צריך לשים לב בעת השיקום שלא מחמיר?

כל מטופל מקבל את תכנית הטיפולים שלו ומתנהל לפיה. השיקום כולל מעקב אחר ההיצמדות לתכנית זאת, נטילת התרופות שמיועדות להפחית את אי ספיקת הלב ולמנוע את ההחמרה שלה, ולעקוב אחר ההתקדמות של המטופל. זה כולל גם אנשי מקצוע שמסייעים לו הן בבית והן במרכזי שיקום וטיפול שאפשר לבוא אליהם. פיזיותרפיה, למשל, וכושר גופני הם האמצעים המקובלים לנסות להחזיר מטופלים לאט לקצב פעילות ושיפור סבולת לב-ריאה בפיקוח רפואי צמוד, ולכן חשוב שאנשי מקצוע בלבד יעשו זאת.

על מה צריך להשגיח בשיקום כתוצאה מאי ספיקת לב?

מכיוון שיש כמה סיבות שגורמות לאי ספיקת לב יש לדעת בדיוק אילו יעדים רוצים להשיג בשיקום, מלבד המטרה ברורה של הארכת תוחלת חיים, להקל על המטופל ולאפשר לו לשנות את אורח החיים בצורה הבריאה ביותר. יש לשים לב שלא נוצרות תופעות שונות שמעידות על החמרה במצבו, כמו היווצרות בצקות נוספות, קושי בפעילות גופנית כמו הליכה ועמידה, וגם קוצר נשימה. יש למחלה זו רשימה של סימפטומים שמתאימים לכל מצב ובשיקום עוקבים ובודקים בדיוק את המדדים האלה כדי לוודא שיש התקדמות במצב החולה ולא נסיגה. יש להשגיח אם כך, על נטילת התרופות הנכונות ובזמן, על תפקוד הלב ומצב החמצן ולכל תלונה אפילו על שינוי קל במצבו של המטופל.

Exit mobile version