Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

למי קראת קוביה?

ואם היו אומרים לכם שיש קוביה שיכולה להעיף לכם את העסק לגבהים שלא חשבתם שתגיעו?
כדאי לכם להכיר את אביטל אריכא – מפתחת מודל הקוביה.

מעטים זוכים ליצור מוצר שמאגד בתוכו תובנות ממסע חיים ומשמש ככלי עזר חיוני לאחרים . אביטל אריכא, יצרה כלי עבודה חדשני ויעיל, המכיל בתוכו את כל מה שהיה חסר לה, כבעלת עסק של אדם אחד בכדי להגיע למיקוד והתייעלות תהליכי עבודה. לאביטל אין זמן מיותר להתבלבל, היא מוכרת כ200 יחידות תוכן בשנה וכל לקוח צריך את המוצר המדוייק לו…

לכלי שהגתה אביטל והרחיבה את פיתוחו עם בעלה, רן (MA מנהל עסקים, מנהל פיתוח בחברת מיחשוב ומנהל דירקטוריון בחברה המשפחתית) קוראים "מודל הקוביה". אמא שלה, דוקטור לביוכימיה קראה לו הטבלה המחזורית של עולם העסקים ובעלי עסקים שעובדים איתו כיום מגדירים אותו כדרך חיים עסקית. "אנחנו מתייחסים אליו פחות או יותר כמו המצאת הנורה" אומרת אביטל. "עד שירד לעולם היה חושך ומעתה לא ברור לי איך ניתן ללמד ניהול עסק בלי להכיר אותו". ויש לה הוכחות. בעלי עסקים רבים העידו שמיום שהחלו לעבוד איתו כל צורת ההסתכלות שלהם על העסק השתנתה, הם מבינים בקלות רבה יותר היכן להשקיע אנרגיה ומה הלקוחות שלהם צריכים ולכן הם מייצרים מוצרים או שירותים טובים יותר, חווים ביטחון במכירות ולקוחות פשוט מגיעים ושמחים לקנות. "הגיע הזמן שעצמאי תהיה לא רק מילה אלא מהות פנימית של בעל עסק". אומרת אביטל.

אביטל אריכא . הקוביה. צילום באדיבות אביטל אריכא

מדובר בכלי ויזואלי תלת מימדי בצורת קוביה, הבנוי ממטריצת שאלות המקיפות מה שבעל עסק זקוק לו בכדי לדעת הכל על מוצר או שירות שהוא נותן. מבלי לשכוח שום נושא. והכל בשפה ברורה  לכל ולא במילים שיווקיות מפוצצות. הקסם שבו הוא בכך שקל לזכור את כל השאלות ואת הלוגיקה של תהליך החקירה ויחד עם זאת, כל שאלה מכילה עוד תתי שאלות ויורדת לרבדים עמוקים ביותר עד כדי שימוש אינטנסיבי בתכנות המחשבה (NLP). "שאלות מאפשרות לנו להתכנס פנימה לתוך עצמנו ולהבין מה אנו כבר יודעים ומה חסר ובעיקר- הן מזיזות אותנו מהמצב הסטטי שבו אנו נמצאים רוב הזמן, באוטומט, שגורם לנו לעשות שטויות ולראות רק את מה שמתאים לפריזמה הצרה שלנו. יתרה מזאת, מחקרים מראים שכאשר חושבים על משהו, לא רק תפיסת ההסתכלות משתנה אלא הדבר עצמו. מודעות יוצרת מציאות חדשה ומדוייקת יותר". מאחורי מודל הקוביה עומדת תפיסת עולם שאביטל מאמינה בה בכל ליבה מנסיון העסק שלה– שמוצר טוב, שעונה לצורכי הלקוח המדוייק לו ומשווק בערוצים הנכונים ועם המסרים הנכונים– הוא מוצר מנצח שלא צריך להתאמץ למכור אותו, כי הוא פשוט מוכר את עצמו והלקוחות שמחים לבחור בו.

כיום אביטל מחלקת את זמנה בין פיתוח העסק הפרטי שלה לבין הפצת הבשורה בקרב בעלי עסקים בכל רחבי הארץ. "כל עסק צריך קוביה" הוא המשפט המלווה אותה בשליחות החשובה ועל כן היא דואגת להנגיש את העבודה עם הכלי בצורות רבות לטובת בעלי העסקים: הרצאות בכל רחבי הארץ, בארגונים, בחממות יזמים, בכנסים עסקיים, אפילו בבתים של עצמאים המביאים חברים למפגשי "קוביה בסלון.

בנוסף פיתחה קורס המיועד לבעלי עסקים שרוצים ללמוד שיווק ולעבוד מהר ובקבוצות ולהחליף את היעוץ העסקי המסורתי. לקורסים שפתחה במרכז הארץ הגיעו עד היום מכל רחבי הארץ -מהדרום הרחוק, מים המלח מירושלים מצפת ואפילו מהגולן. בעלי עסק מתחילים ושועלי מכירות ותיקים שמנהלים עסק כבר 35 שנה ורוצים לשפר את מאמצי השיווק שלהם וביניהם גם הרבה יועצים ומאמנים עסקיים וכלכליים שבאים ללמוד כלי עבודה חדש.  "מעניין הוא שהרבה עצמאיות לפני ואחרי לידה מגיעות ולא מוכנות לוותר על שום שיעור. היתה לי אפילו סטודנטית שהגיעה עם תינוק שעדיין אין לו שם ואחת שכמעט ברחה מבית החולים כי הלידה התעכבה, כנראה שהעבודה בקבוצה משכיחה מהן את המציאות המורכבת של עצירת הפעילות העסקית סביב הלידה" אומרת אביטל.

כך הכל התחיל  

עסק. צילום באדיבות pixabay

אביטל אריכא, ילדת במה יוצרת מגיל צעיר שפתחה עסק להפקת אירועי תוכן בנגיעה יהודית לבר/תמצווה לפני 15 שנה. עסק שהפך להיות מותג בציבור הדתי לאומי בשם הלל הפקות. אביטל יוצרת תכנים כגון מופע ענק בכיכובה של בת מצווה, סרטים, דרצגות (החלאה שהמציאה בין דרשה למצגת) והפעלות עם חברים. תכנים שמעבר להיותם קסם ביום האירוע, החוויה של העבודה מאחורי הקלעים עליהם עם צוות ההפקה מעצימה את הילד מאד ומחזקת לו את הביטחון העצמי. "העסק לא מיד התמקד בתכניות בר/ת מצווה אלא עסק באירועים שונים כגון הפקות מופעים לארגונים, חתונות, ימי הולדת למבוגרים, הפנינג ועוד. עשיתי הכל מהכל והיה לי מאד קשה לשווק. חשבתי ש"כולם" יכולים להיות לקוחות שלי. "אתם יודעים מה זה לשווק 'לכולם'? זה לשרוף את הכסף ולהיות תמיד מתוסכלת שלא מגיעים מספיק לקוחות. לא ידעתי לנהל כלום. אפילו את העסק פתחתי בדצמבר והייתי צריכה לשכנע את רשויות המס שיכניסו את הניירת לשנת המס הבאה…" אביטל נעזרה רבות בייעוץ מקצועי. "השקעתי 13 שנים ביעוץ ואימון עסקי ואישי לפני שהתחלתי להדריך עסקים. פעם עשיתי חשבון שהשקעתי באימון וייעוץ למעלה מ250.000 שח וזה מבלי להכניס את לימודי האימון, השיווק והנחיית הקבוצות שלמדתי בעצמי." אביטל מספרת ששום דבר לא היה קל. "לא התימחור, (היה יועץ עסקי שעבדתי איתו שהראה לי שחור על גבי אקסל שאני משלמת ללקוחות שלי, לא הייתי מודעת לזה בכלל), לא השיווק, לא הפרסום,  ורק כשהסכמתי לפלח לקוחות, אחרי שרבתי עם יועץ עסקי אחר שהתעקש על כך, דברים התחילו לזוז. לשמחתי היה אז עיתון אחד למגזר שלנו והאתר של הלל הפקות היה האתר היחיד שעסק בתוכן לבר ובת מצווה. ואז, פרצו הפורטלים לאירועים והוא טבע בים האורגני. כולם עקפו אותי. אני הייתי לבד – ובפורטלים היו את כל הקישורים של כל המתחרים, אז הייתי צריכה להשקיע עוד כספים בפרסום באינטרנט וגם כמויות העיתונים במגזר גדלו וצצו עוד מליונים של מתחרים ועסקי בת המצוות הפכו ללהיט מבוקש שקשה מאד לבלוט בו. לקח לי נצח ללמוד איך לשרוד בים הזה ואני לא מוכנה שהסטודנטים שלי יעברו את אותו גהנום," אומרת אביטל ומתכוונת לכל מילה.

אחת שלומדת לשאול

אביטל התמקדה במכירת תוכן לבר/ת מצווה, העסק התחיל לצבור תאוצה אבל היא עדיין הרגישה שמשהו היה חסר. "ואז הגיעה לשכונה משפחה חדשה והזמנו את הזוג לסעודת שבת. הגבר סיפר שהוא איש מכירות וכשסיפרתי לו שאני עוברת פרזנטציות ארוכות ובסופן, יש יחס סגירה שאני לא מרוצה ממנו הוא הציע לעזור ולבוא לצפות בפרזנטצית מכירה שלי במשרד מול לקוחות. הוא ישב שם במשך שתי פגישות ארוכות (מאד) ובסיכומו של דבר אמר שתי מילים : "תפסיקי למכור. יושבים פה לקוחות במשך שעתיים ויותר ואת מציעה להם את המופעים המדהימים שלך אבל הם לא איתך. הם לא מעורבים מספיק. תתחילי לשאול שאלות ולהכיר את מי שיושב מולך ואז תדעי מה להציע להם." זה שינה לי הכל. הכל" היא אומרת. מאותו היום המכירות שלי היו מדוייקות יותר לצרכים של הלקוחות שלי. למדתי לזהות את הבשלות שלהם ולדעת כמה אנרגיה להשקיע בהסבר. עידכנתי מוצרים ביחס לצרכים שלהם ולא פחדתי להוריד מוצרים שפיתחתי על פני שנים מהמדף ולהבין שתם זמנם. התחילו להגיע פניות רבות ואני הייתי צריכה להתמודד עם העומס ובמקביל חיפשתי עוד מקורות השראה יהודית כדי שיהיה לי באר לשאוב ממנה. חיפשתי מדרשה כדי ללמוד בה יום בשבוע ואז בעלי הגה רעיון -ללמוד תואר שני במחלקה ליהדות. השאלות הפכו לדרך חיים מחשבתית. כל ההלכות מתבססות על ירידה לפרטים הקטנים וחקירה לעומק ואני, שבאתי מלימודים רב תחומיים של סוציולוגיה אנתרופולוגיה אמנות ותקשורת, התחלתי לראות את הקשר בין כל יצירה וכל תוצרת פרקטית לשאלות"

על הקצה

ואז יום אחד במרץ 2013 התהפך הגורל. בתה האמצעית של אביטל חלתה בסרטן הדם. "זה לא היה ברור לכתחילה, היא סבלה מתמת (קרסה) של חוליות הגב ואיבדה את היכולת ללכת. לקח שלושה שבועות שהיו בדיוק לפני חג הפסח כדי לגלות ממה הילדה סובלת, שבמהלכם הייתי צריכה לתת שרות ל15 לקוחות שהזמינו אירוע לפני שמתחיל העומר. "כדי להתנתק רגשית מהסיטואציה ולהיכנס לתפקוד גבוה שדרש המון ריכוז, שאלתי את עצמי שאלות. 'מה עלי לעשות עכשיו, מי צריך לקבל שרות וממה אני יכולה להימנע'. היה צריך לארגן הכל בתוך הכאוס, כשברור לי שבראש סדרי העדיפויות – הפרוגנוזה אבל במקביל, אני לא יכולה לאכזב אנשים שהזמינו אצלי אירוע של פעם בחיים. חוץ משתי המטרות האלה החשכתי הכל. לא עניתי לטלפונים של חברים, רק שידרתי הודעות בתפוצה רחבה, לא קיבלתי פניות מלקוחות, לא הרמתי אירועים חדשים והפסקתי ללכת ללימודים עד שעלינו על המסלול של הפרוטוקול הנכון למחלה. כל צוות הלל הפקות התייצב לעזור לי לסגור משימות. הם היו מדהימים. הם תמיד מדהימים. מזלי שהחג נכנס והיה לי חודש התאוששות של ספירת העומר לנסות להבין מה הלאה. בתום חודשיים מהפרוגנוזה, כשכבר ראינו הטבה והיינו עמוק בטיפולים אינטנסיבים הבנתי שכך עומדים להראות חיי במשך השנתיים הקרובות ואם אני רוצה חיים שפויים לי ולמשפחתי, אני צריכה ליצור להם חוקים חדשים לתקופה הקשה הזו. חזרתי לעבוד, הרי העסק שלי בנוי על פניות טלפוניות. אז קיבלתי אותן בזמן המתנה לבדיקות, יצאתי למשרד לפגישות ספורות ורק לטובת משפחות שמוכנות לשלם על הפגישות ומכרתי רק מוצרי-מדף. מופעים והפעלות שקיימות במאגר. לא הסכמתי לפתח שום מוצר שדורש ממני ריכוז מעבר לאותה פגישה, גם כך מי שיוצא לאירועים הם העובדים שלי".

מה שקרה בהמשך היה בלתי צפוי. בעודה ממשיכה לעבוד בתור לבדיקות ולטיפולים, שרויה בעולם העסקי שלה בתוך התפאורה האונקולוגית, שמה לב למבטים שהופנו כלפיה. משהו לא היה טבעי במראה הזה ואנשים הגיבו. בנות שירות ומתנדבים קראו לה "האמא עם הטלפון", הורים של ילדים אחרים במחלקה שהפכו לבני משפחה עקבו אחריה ואחרי הלל הפקות באינטרנט ובמציאות וביקשו להתחבר לכוחות האלו. אביטל גילתה בעצמה כוחות השפעה עצומים והבינה שתורה לחזק אחרים ולשם כך היא זקוקה לעוד כלים. היא קיבלה החלטה ללכת ללמוד אימון בגישה יהודית ובשיטת NLP במקביל לסיום התואר השני שלה ותוך כדי הטיפולים שבתה עוברת. מן אי של שפיות וצמיחה בתוך הפחד והלא-נודע. ואז יצאה בהרצאה בשם "זה מה יש, המדריך לחוסר שלמות" אותה היא מעבירה מאז בערבים מסוגים שונים ובקהילות ברחבי הארץ שרוצות להתחזק ולגלות עוצמות פנימיות.

 

האפקט הכי חזק שנוצר כתוצאה מהעבודה עם הכלי, מעבר למיקוד בשאלות הספציפיות, הוא הטמעה של ההפרדה בין בעל המוצר למוצר שלו, ניתוק רגשי המאפשר לו להתבונן באופן אובייקטיבי על הדברים ולא לקחת ללב ביקורת. הפרדות נוספות וחשובות הן בין בעל המוצר למתחרים שלו וללקוחות שלו. הניתוק הזה הוא מאד בריא ובטיפול רגשי עוברים דרך ארוכה כדי לטפח את המיומנות הזו כיוון שרק היא מאפשרת לאדם להתחבר לשאלה מזווית פחות רגשית ויותר מעשית."

את מודל הקוביה ניתן ללמוד במרכז הרב תחומי בגבעת שמואל 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version