Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

לקראת ט"ו בשבט:מכללת תלפיות מציגה תערוכה של ציורי ארץ ישראל

תערוכה חדשה שתיפתח בשבוע ה בא בגלריה של מכללת תלפיות מציגה לקראת ט"ו בשבט גישה אופטימית לנופי א"י על בתיהם, גגותיהם האדומים ועציהם הפרוסים על שדות ירוקים. בין האמנים, מאיר צוקרמן, בנו של הרב אברהם צוקרמן ז"ל, לשעבר ראש מרכז ישיבות בני עקיבא.את התערוכה אוצר האמן הדתי המפורסם אבנר בר חמא.


בשבוע הבא י' בשבט תשע"ו 20.01.2016 תיפתח ב"גלריה האחרת" של מכללת תלפיות התערוכה קורת גג 'אדומה' ונוף המציגה את ציוריהם של האמנים:סילביה בר, עם פנינה פרנק, מאיר צוקרמן ואסף שני ואשר האוצר שלה הוא: אבנר בר חמא, לשעבר ראש החוג לאמנות במכללת "תלפיות".

בין האמנים, מאיר צוקרמן, בנו של הרב אברהם צוקרמן ז"ל, לשעבר ראש מרכז ישיבות בני עקיבא,פנינה פרנק וסילביה בר, אמניות דתיות ותיקות שהציגו בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל ומציירות ישירות בנוף כמו פעם ואסף שני אדריכל שמצלם נופים ומצייר בסטודיו ולא אל מול הנוף.

רקע על התערוכה:

בשנת 1998 הציב האמן גל ויינשטיין את העבודה, "צמוד-קרקע" – פירמידה של רעפים אדומים  על רצפת גלריה "הקיבוץ" בת"א. אמירה אירונית וביקורתית על חלום ה'בית צמוד קרקע  עם גג אדום' של הישראלי הבורגני. הגג המונח על הארץ ייצג בית ששקע ונקבר באדמה, שבהצבתו  בגלריה זו היתה גם אמירה ב'קריצה' לעבר גגות בתי המתנחלים ביהודה ובשומרון.

ב- 2008, הרחיב האמן  רעיון זה, בהציגו בתערוכה "זמן אמת" במוזיאון ישראל – גל ענק של "אפר". מגל האפר צצו גגות רעפים אדומים. אבק האדמה האפורה בלע את גגות הרעפים והבתים שמתחתם.

ציור של פנינה פרנק.באדיבות הגלריה האחרת.

הציור 'בית עם גג אדום ועץ', צויר ע"י האמן אהרן מסג, הרבה שנים לפני ויינשטיין, פשוט להפליא ומאד אופטימי. מסג שזכה לאחרונה בפרס על מפעל חיים מצייר דימויים שהם תערובת יסודות של נופים פנימיים וחיצוניים.

בשנת 2008, אצר אבנר בר חמא את התערוכה 'יו"ש-עו"ש' שהוצגה ב'גלריה האחרת' בת"א, ובה הציגו  14 אמנים ואמניות את נופי השומרון, בהם אותם בתים עם גג אדום ועצים שויינשטיין 'קבר' תחת האפר.

בניגוד לביקורת פסימית שב'צמוד קרקע' של ויינשטיין, רבים הם הציירים והציירות בישראל שממשיכים לצייר ולהנציח במכחולם, באופטימיות מופגנת, את נופי הארץ בתוך הקו הירוק ומעבר לו. חלקם הגדול מהשומרון ולדידם  קורת הגג והנוף הם המקום שבו הם מגדלים בקן המשפחתי את ילדיהם, חוגגים אירועים משמחים, חווים חוויות וצוברים זיכרונות.

אבנר בר חמא.צילום באדיבות הגלריה האחרת.

בימים אלו בהם החברה הישראלית חווה את 'אינתיפאדת הסכין', התערוכה מציגה לקראת ט"ו בשבט ארבעה אמנים המתעדים במכחולם את נופי א"י על בתיהם, גגותיהם האדומים ועציהם פרוסים על שדות ירוקים, בניגוד לגישה הביקורתית הסמויה שבאה לביטוי מרומז בקבורה "תחת האפר".

הגלריה האחרת' נקראת על שמה של מבקרת האמנות והתרבות ציפורא לוריא ז"ל ששימשה כמרצה לתולדות האמנות במכללת תלפיות.את התערוכה אוצר האמן אבנר בר חמא לשעבר ראש החוג לאמנות במכללת "תלפיות", מייסד הגלריה וחבר המועצה הישראלית לתרבות ואמנות.

פתיחה: ביום רביעי, י' בשבט תשע"ו (20.1.16).בשעה 14:30 בהשתתפות האמניות, האמנים וראשי מכללת 'תלפיות'.הגלריה האחרת, רח' יטבתה 7, חולון טל: 03-5128512-507-555-534.ימים ושעות ביקור: א-ה בין השעות 9:00 – 19:00

Exit mobile version