Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

לקראת שבת: הלחנים החדשים והישנים של מגילת קהלת

לכבוד קריאת מגילת קהלת בעוד יומיים, ריכזנו עבורכם כמה לחנים חדשים וישנים של המגילה שחובה להכיר, ובעזרתם תוכלו להתחבר בקלות לדברי שלמה המלך, עוד טרם ההליכה לבית הכנסת.

צילום: באדיבות דודו כהן, נבל עשור

מגילת קהלת היא המגילה הרביעית מבין חמש המגילות שמופיעות בתנ"ך ונוהגים לקרוא אותה בתפילת שחרית של שבת חול המועד בסוכות. בעבר, עיקר הקוראים של מגילת קהלת נמנו על קהילות אשכנז, ואילו כיום גם תימנים וחלק מהספרדים קוראים את המגילה בשבת חול המועד של חג הסוכות, שתחול בעוד ביומיים.

חלק מהאשכנזים נוהגים לקרוא את קהלת מתוך מגילת קלף, ולברך לפני קריאתה, אך רובם לא מקפידים על כך. למנהג עדת תימן, קוראים חלק מהמגילה סמוך למנחה של שבת, וחלק נוסף ביום טוב האחרון.

במגילה עצמה, שכתב שלמה המלך, אנו לומדים מהי שמחה אמתית. קהלת (שלמה) חקר לעומק, ולמרות שלא היה חסר לו כלום, הוא מבין שאין הבדל מהותי בין חכם וטיפש, ושניהם יגיעו בסוף לאתו המקום. דבר זה, מתבטא גם בענייני השמחה הפנימית של האדם, ורק השלמות הפנימית ועבודת שמיים מסייעת לדבר זה. "שׁוֹמֵר מִצְוָה לֹא יֵדַע דָּבָר רָע"; "יוֹדֵעַ אָנִי אֲשֶׁר יִהְיֶה טּוֹב לְיִרְאֵי הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר יִירְאוּ מִלְּפָנָיו". ועל כן, מגילה זו נקראת דווקא בחג הסוכות, שבו מצווה לשמוח מעמקי לב האדם.

בשנים האחרונות, הרבה אמנים החלו להתחבר למסרים המופלאים שכתב שלמה המלך, על התועלת הנצחית של העולם, ועל כך "שדור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת", וכמובן לערכי השמחה, התורה ומצוותיה, והיראה מכבוד השמיים. ועל כן, בצעד מעט מפתיע חוברו מגוון לחנים חדשים למגילה התנ"כית והקדומה, חלקם אפילו ע"י אמנים שכלל אינם דתיים.

רק באחרונה יצאה הזמרת קורין אלאל עם שיר ומופע חדש ומפתיע במיוחד, שבו היא שרה את כל מגילת קהלת (ללא הפסקה), ובכך הפתיע רבים וטובים בתעשיית המוזיקה ומחוצה לה. עוד קודם לכן, הזמר עמיר בניון הספיק להלחין בדרכו המיוחדת את המגילה, וזכה לאהדה רבה מקהל שומעיו ומעריציו. שני אלה, מצרפים ללחנים העממיים של המגילה ממגוון העדות, וגם ללא מעט לחנים מאולתרים של המגילה שהועלו לרשת.

אז לקראת קריאת המגילה בשבת הקרובה, ריכזנו לפניכם מספר ניגונים של מגילת קהלת, שדרכם תוכלו להתחבר לדברי המלך שלמה, עוד לפני ההליכה לבית הכנסת בשבת הקרובה. למי שלא יוכל ללכת לבית הכנסת, זה עשוי להיות תחליף מצוין שדרכו שאפשר להיזכר בניגונים המיוחדים.

עמיר בניון באלבומו – קהלת

קורין אלאל שרה קהלת

לחן עממי אשכנזי של מגילת קהלת:

לחן מאולתר של פסוקים מקהלת שעלה לרשת

קריאת מגילת קהלת בנוסח תימן

 

 

 

 

 

Exit mobile version