Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מגדיר היתושים הגדול

 

חודש אוגוסט בשיאו, איזה חום! וכמות היתושים רק מחמירה את המצב. כדי שלא תילחצו, מומחי  חברת אס. סי ג'ונסון ישראל, המשווקת את המותגים המובילים בעולם בהדברת יתושים – אוטן ורייד, אספו למענכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על זני היתושים הנפוצים ביותר בישראל בכדי שתדעו יותר, וכך תוכלו להגן על גופכם (ושפיותכם).

היתושים משתייכים למשפחה גדולה של חרקים מסדרת הזבובאים, במשפחת היתושים ((Culicidae ישנם למעלה מ-3,000 מינים. תפוצתם הינה כמעט כלל עולמית, למעט הקטבים. כיום בישראל ישנם למעלה מ-40 מינים שונים של יתושים הנחלקים ל-6 עד 8 סוגים.

בשלבים הראשונים להתפתחותם או בשפה מקצועית "דרגות צעירות", הם נמצאים במים, בעוד שבבגרותם הם חיים מחוץ למים. ביום הראשון להגחתם לעולם, הם ניזונים מסוכר, שמקורו בצמחים כמו צוף פרחים או פירות. עוד באותו היום על פי רוב הם יזדווגו. אורך חיי הזכר קצר ולאחר ימי הזדווגות בודדים מתים כל הזכרים. הנקבות יכולות לחיות מספר שבועות בתנאים טובים אם מתמזל מזלן.

מוצרי אוטן צילום – אפרת אשל

הנקבה מזדווגת פעם אחת בחייה ונושאת בקרבה כמות זרע שמספיקה למספר מחזורי הטלה. מלבד הסוכרים, לעומת הזכר, הנקבה צורכת גם חלבון (דם) לצורך התפתחות הביצים, לכן לאחר ארוחת הסוכר וההזדווגות תחפש הנקבה קורבן לעקוץ. את החלבון הדרוש לה, נקבת היתוש מלקטת בדם חם של בעלי חיים ובני אדם. קיימים מיני יתושים בודדים שאינם עוקצים ומטילים מספר ביצים מועט יחסית ליתושים העוקצים.

היתושה מזהה את הקורבן על ידי ריכוז הפחמן הדו-חמצני הגבוה סביב גופו, על ידי טמפרטורת גופו וסימני ריח נוספים. ישנם מיני יתושים שטווח המינים הנעקצים על ידם הוא רחב מאוד, בעוד שהאחרים מתמחים בזיהוי ועקיצה של מספר מועט של מינים. מבין המינים המתמחים יש שיעדיפו לעקוץ יונקים, יש שעוקצים רק עופות, ויש אפילו המתמחים בזוחלים או בדו-חיים. כעבור כיומיים לאחר העקיצה הנקבה תטיל את ביציה

מקורות מים הם מקור דגירה פוטנציאלי לזחלי יתושים, המתפתחים במים עומדים או שזורמים לאט. הרכב מיני היתושים וצפיפות האוכלוסיות תלויים באזור הגיאוגרפי ובתכונות בית הגידול כגון הרכב המים, קצב הזרימה, הצומח והחי, הטמפרטורה וכדומה.

זני היתושים הנפוצים בישראל וסביבת הגידול שלהם :

המין הנפוץ ביותר הוא מזן הקולקס המכונה גם כיתוש הבית הנפוץ:

מאפיינים – הבוגר בצבע חום, גודלו 4 מ"מ בעל זוג כנפיים צרים וחדק ארוך. כשהוא עומד הוא מקביל למצע. זהו המין הנפוץ והידוע ביותר בארץ מבין כ-14 מיני היתושים השייכים לסוג קולקס.

גורם לרוב מטרדי העקיצות ברחבי הארץ ומעביר את מחלת קדחת הנילוס הנגרמת ע"י נגיף.

מקומות גידול – הבוגרים פעילים בלילה. מסוגלים לעוף למרחקים של קילומטרים רבים ממקומות הדגירה אל מקורות הדם. מסתתרים ביום במקומות מוצלים לחים וקרירים במבנים או בצמחיה סביבאתרי ההטלה. הדרגות הצעירות מתפתחות במים עומדים או זורמים לאיטם, מתפתחים גם במים עשירים בחומר אורגני כגון מים מזוהמים בשפכים ובביוב לא מטופל.

המין הטורדני ביותר לאדם הוא יתוש הנמר האסייתי. נקבת יתוש אחת יכולה לגרום למספר רב של עקיצות בתוך זמן קצר ולעקיצות גם דרך בגדים דקים:

מאפיינים – היתוש הבוגר ניכר בגוף שחור ובפספוס לבן אופייני על הרגליים הארוכות ועל הגוף. על החזה פס לבן. פעיל ביום ועוקץ בעיקר בשטח הפתוח מחוץ לבית. חדר לישראל בשנת 2002. עלול להעביר גורמי מחלות כמו, דנגי וצ'יקונגוניה.

מקומות גידול – הבוגרים פעילים ביום. טווח תעופה קצר (עד מאות מטרים). הדרגות הצעירות מתפתחות בבתי קיבול קטנים למיניהם.

יתוש אנופלס :

מאפיינים – לסוג אנופלס בארץ כ- 10 מינים. הבוגר בצבע כללי חום, גודלו 4 מ"מ, בעל רגליים ארוכות, זוג כנפיים צרות וחדק ארוך. כשהוא עומד הוא ניצב בזווית חדה כלפי המצע. מחושי הזכר קצרים, נושאים זיפים ארוכים ורבים. במחושי הנקבה הזיפים מועטים וקצרים.

מקומות גידול – הבוגרים פעילים בלילה. חלק מהמינים עפים למרחק רב ממקמות הדגירה. הדרגות הצעירות מתפתחות במים נקיים עומדים או זורמים לאיטם. הם רגישים ביותר למים מזוהמים.

כעת, לאחר שהחכמתם ואתם יודעים יותר על המטרידים הקטנים, הנה כמה טיפים להתגוננות מפניהם:

 

Exit mobile version