Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מהו אבחון פסיכודידקטי לילדים?

צילום: pixabay

ילדים רבים עוברים תהליך של אבחון פסיכודידקטי במהלך לימודיהם במוסדות החינוך השונים, כדי לאבחן את המקור לקשיים הלימודיים והנפשיים שלהם. המילה " פְּסִיכוֹדִידַקְטִי" מורכבת משתי מילים המעידות על אופי האבחון:  ה"פסיכו" – כלומר: הפסיכולוגי הבודק את הקשיים הרגשיים והנפשיים של המאובחן והחלק ה"דידקטי" – המיועד לאתר את הפוטנציאל הלימודי ואת מקור לקויות הלמידה שלו.

מהו אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון שנערך לילדים מגיל הגן ועד לתיכון.
מטרתו היא לאבחן את יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות של הילד ולאתר את המקור לקשייו הלימודיים, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים.
לאחר קבלת תוצאות האבחון ניתן להמליץ על טיפולים שעליו לקבל וכן על התאמות לימודיות שונות כדי שניתן יהיה לעזור לו באופן מיטבי..

מהן הסיבות שבגינן נשלחים ילדים לאבחון פסיכודידקטי?

ילדים יכולים להיות מופנים לאבחון פסיכודידקטי הן ע"י הצוות החינוכי של ביה"ס בו הם לומדים והן ע"י הורי הילד החשים שהוא מתקשה בלימודיו. זאת, כדי שניתן יהיה להבין טוב יותר את קשייו של התלמיד ולעזור לו באופן מיטבי.

הסיבות השכיחות להפנייה לאבחון פסיכודידקטי לילדים הן:

לקויות למידה ו/או הפרעות ממקור של קשב וריכוז

אם לילד ישנם קשיים משמעותיים בתחומי קריאה, כתיבה או חשבון חשוב לאתר מהם הגורמים שבגללם הוא מתקשה. האם הקושי מגיע בשל לקות בתחום השפתי, בעיות בתנועות הדורשות מיומנויות של מוטוריקה עדינה, בתפיסה או בזיכרון. וכן, לזהות האם הילד סובל מבעיות של קשב וריכוז ומהי חומרתם.

קשיים רגשיים או בעיות התנהגותיות

כשילד סובל מקשיים בתחום הרגשי ומבעיות התנהגות שונות המעיבות גם על יכולותיו החברתיות, חשוב לבדוק אותו ולאבחן את מצבו הרגשי ולהכיר לעומק את עולמו הפנימי כדי שניתן יהיה לעזור לו להתמודד עם קשייו.
בעזרת האבחון הפסיכודידקטי יהיה אפשר להבדיל בין קשיים ממקור רגשי לבין קשיים ממקור לימודי או מבעיות בקשב של הילד.

הישגים לימודיים נמוכים

אם הצוות החינוכי מבחין בילד המשקיע הרבה בלימודיו, אך אינו מצליח להשיג ציונים טובים, חשוב מאד לבדוק את הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו ולאתר את הסיבה מדוע אינו מצליח להגיע להישגים לימודיים יותר טובים.
לאחר קבלת תוצאות האבחון ניתן להתאים לילד כזה סיוע וטיפול מקצועי שיקדם אותו ויאפשר לו להתגבר על קשייו עד כמה שאפשר, כדי שיוכל להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל האישי והלימודי שלו.

כשקיים פער בין יכולות הילד לבין הישגיו

פעמים רבות ילדים נמצאים במצוקות נפשיות שונות הנובעות מחיי המשפחה שלהם, מתפקוד הוריהם, מיחס חברת הילדים אליהם ומבעיות רגשיות פנימיות המציקות להם.
מצורות הביטוי של קשיים רגשיים היא שילד המוכר כבעל פוטנציאל אישי ולימודי גבוה משיג תוצאות לימודיות הפחותות בהרבה מיכולותיו, או מצב שבו ניכר שדעתו של הילד מוסחת והוא חסר מוטיבציה להתמקד בלימודיו.

כשצריך לבדוק האם המסגרת הלימודית מתאימה לילד

ילד עם קשיים לימודיים, רגשיים או התנהגותיים חייב ללמוד במקום שיכול להכיל את קשייו ושיש לו מענה נפשי ולימודי לבעיותיו המורכבות.
לעיתים, מתחיל ילד ללמוד במסגרת רגילה הקרובה לביתו ועם הזמן ניכר שאינו מתאים לה הן מבחינה לימודית והן מבחינה התנהגותית ורגשית. דרך האבחון הפסיכודידקטי ניתן לקבוע האם הדרך העדיפה לילד היא להחליף לו מסגרת לימודית, לתת לו עזרה ספציפית או לשלבו באותו בי"ס בכיתה מיוחדת.

מה בודקים באבחון הפסיכודידקטי:

בסיום האבחון מתקיימת שיחת משוב וסיכום עם מבצע האבחון.
בשיחה זו ימסור המאבחן את תוצאות האבחון וימליץ את המלצותיו בנוגע להתאמת טיפול בקשיי הילד ונתינת הקלות לימודיות בביה"ס.
חוות דעת מפורטת בכתב על תוצאות האבחון תימסר להורים כשבועיים לאחר סיום הבדיקה.

Exit mobile version