Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מה אומרת ההלכה לגבי עישון סיגריה והאם יש התייחסות לנושא הסיגריה אלקטרונית?  

רופאים ביצעו בשנים האחרונות הרבה מאוד מחקרים בנושא העישון. האגודה למלחמה בסרטן וכלל הרופאים מסבירים כי לא טוב לעשן ויש בכך פגיעה בריאותית ממדרגה ראשונה. הרבה עובדות שהיו ידועות בנושא זה בעבר התבררו כשגויות. למשל סיגריה איננה ממריצה את הדם אלא מחלישה את הגוף. כתוצאה מכך ומטבע הדברים, גם ההלכה הולכת ומשנה את יחסה כלפי עישון סיגריות. אך בימינו, הדברים נעשים אפילו סבוכים או יותר, שכן ההלכה נדרשת לתת את התשובות גם כלפי צורות עישון חדשות. חשוב לדעת האם כבר ישנה התייחסות ביחס לסיגריות אלקטרונית כמו Juul או אחרות, שנמכרות כיום בארץ.

ההלכה ועישון סיגריה רגילה

סיגריה אלקטרונית שנקראת Juul הינה בעלת מאפיינים מיוחדים השונים מאלה של סיגריה רגילה. לפני שנראה מה קובעת בנושא זה ההלכה, נברר מה יחסה בעניין עישון סיגריה רגילה. במשך הרבה מאוד שנים, היה מנהג העישון די נפוץ בקרב תלמידי ישיבות וגם בקרב רבנים גדולים לשם. לכאורה, ניתן לטעון שהרגל העישון דומה הוא להרגל אכילה ושתיה ואם הגוף משתוקק לכך, הדברים מקובלים. אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שמוסכם כיום שהעישון מזיק הוא לבריאות. וגם אם אין בכך וודאות מוחלטת (לגבי גודל הסכנה), הרי שהסכנה הטמונה בכך לכל הפחות קיימת. בנושאים כאלה, ההלכה אומרת דברים מאוד מפורשים.

צילום: חופשי

על פי ההלכה, על כל אחד מאיתנו חלה החובה לשמור על בריאותנו. הציווי שאומר לנו "נשמרתם לנפשותיכם" אולי לא מדבר על עישון דווקא אך ניתן להסיק דבר מתוך דבר. אמרו חכמים כי גם מן העישון מוטב להימנע בשל העובדה שהוא מעלה את הסיכון למחלות לב, למשל. יש אומרים כי גם מביא עימו פגיעה בפוריות ומחלות של הריאות. ואם תהיתם בנושא זה, לא ניתן לעשן מתוך אמתלה כי הכל בידי שמיים. יש כאן את האחריות האישית. ואם נרצה להוסיף על כך, נזכור כי מי שמעשן לא מזיק רק לבריאותו שלו. עשן הסיגריות מפריע ומסכן גם את האנשים הסובבים את המעשן. הוריו, ילדיו, חבריו לישיבה וכלל הבריות.

ההלכה וסיגריה אלקטרונית

אחרי שהסברנו שהיחס של ההלכה לעישון בימינו הוא שלילי בעיקרו, נמשיך ונבחן את הסיגריה האלקטרונית בראי ההלכה. מכיוון שסיגריות כמו Juul חדשות הן בארצנו מעטים היו הפוסקים שנדרשו לעסוק בכך בשלב זה מבחינה בריאותית. מה שכן ידוע זה שלא מעט בחורי ישיבה כבר נחשפו לכך ועלו שאלות בעניין הכשרות. מבחינה זו, עולה עדיין אין תשובה חד משמעית בעניין זה. בדיקה של חלק גדול מהמרכיבים העלתה כי נוזלי הסיגריה אינם כוללים מרכיבים לא כשרים. מה שכן ידוע היטב ואף פורסם זה שהרבה מאוד חומרים לא בריאים המצויים בתוך סיגריה רגילה אינם מצויים בתוך סיגריה אלקטרונית.

אם מביאים בחשבון שסיגריה אלקטרונית בדרך כלל משמשת בתור תחליף לסיגריה רגילה, אפשר בהחלט להבין את הרבנים הרואים אותה בחיוב. סיגריה אלקטרונית לא מוציאה עשן כמו הסיגריה הרגילה. הוא לא גורמת לצער או להרגשה לא נוחה בקרב אנשים הנמצאים סמוך למי שמעשן. אמנם, ההלכה לא תמליץ ככל הנראה לנסות את הסיגריה הזאת עבור מי שאיננו מעשן כלל, אבל בתור תחליף – זה עדיף. מה שנקרא, הרע במיעוטו. אגב, בהלכה קיימת התייחסות לכך שגמילה מסיגריות איננה דבר קל. על כן, אפשר לראות בחיוב רב את מי שהחל לעשן לפני שנים ומנסה להפסיק. מי שניגש אל העישון בצורת אידוי מתוך כוונה לוותר על הסיגריות הרגילות, זהו דבר טוב יותר.

Exit mobile version