Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מה ההבדל בין צו ירושה לצו קיום צוואה

לאחר מותו של אדם עיזבונו יחולק בין היורשים בהתאם לחוק הירושה. כדי להורות כיצד לחלק את העיזבון אדם יכול לערוך צוואה, כך למעשה הוא דואג לחלוקת רכושו על פי רצונו החופשי והוא יכול לשלוח את ידו מהקבר על מנת להשפיע על חייהם. אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה תקנית העיזבון יחולק בין יורשיו על פי דין, על פי הכללים שנקבעו בחוק הירושה.

כדי לממש את העיזבון נדרשים היורשים לפנות את הרשם לענייני ירושה ועליהם להגיש אחת משתי הבקשות הבאות:

אם המנוח הפקיד את הצוואה שהוא ערך בלשכת הרשם לענייני ירושה, הדבר יתגלה בבדיקה מהירה לאחר שהיורשים הגישו את הבקשה המתאימה. חשוב לציין כי צוואתו תתגלה גם אם קרוביו לא ידעו שהמנוח הפקיד צוואה תקנית אצל רשם הירושה. כדאי לדעת כי מימוש העיזבון וקבלת הירושה של המנוח עשויים להיות מורכבים וכרוכים בנושאים כמו מימוש כספי המנוח הנמצאים בבנקים, בקופות גמל, בביטוחים פנסיוניים וכדומה, כמו כן לעיתים יש להסדיר את החובות של המנוח ועלולות לצוץ התנגדויות שונות בתהליך קבלת צו קיום צוואה והתיק יטופל בבית המשפט לענייני משפחה.

מהם ההבדלים בין צו ירושה לצו קיום צוואה?

צו ירושה הוא צו בעל תוקף משפטי שניתן לצורך חלוקת העיזבון של המנוח – כל עוד הוא לא השאיר אחריו צוואה תקנית ותקפה. אם המנוח השאיר אחריו צוואה תקנית היורשים הכלולים במסמך נדרשים להגיש בקשה למתן צו קיום צוואה.

Pixabay

צו ירושה לא עוסק בהיקף העיזבון ואינו קובע מהם הנכסים הכלולים בעיזבון של המנוח, הצו נועד להצהיר מי הם היורשים על פי דין של המנוח ומה החלק המגיע לכל אחד מהם בעיזבון. כדי לממש את נכסיו של המנוח צריך לקבל צו ירושה לכן יש להגיש בקשה מסודרת לצו ירושה ללשכת הרשם לענייני ירושה על פי מקום מגוריו האחרון של המנוח, אפשר להגיש את הבקשה גם לבית דין רבני.  התהליך אורך כחודש עד שלושה חודשים, אפשר להגיש את הבקשה באופן מקוון או להגיע ללשכת הרשם, כמו כן אפשר לשכור עורך דין מנוסה כדי להגיש את הבקשה והמסמכים הנדרשים.

למימוש העיזבון שהותיר המנוח, וכל עוד הוא השאיר צוואה תקנית, יש להגשה בקשה לצו קיום צוואה. כל אחד מהיורשים המוזכרים בצוואה, וכל אדם המעוניין במתן הצו, יכול להגיש את הבקשה לרשם. אם היורשים מיוצגים על ידי עורך דין מגישים את הבקשה באופן מקוון. ללא ייצוג של עורך דין ישנם תנאים הקובעים האם אפשר להגיש את הבקשה בצורה מקוונת או שיש להגיע ללשכת הרשם לירושה.

 

הכתבה באדיבות עו"ד ברקוביץ – עורך דין ונוטריון מומחה בירושות וצוואות, חוזים, מקרקעין ומיסוי. משרדו ממוקם במרכז המסחרי בסביון, השירות ניתן ללקוחות בכל הארץ וללקוחות מחו"ל. נשמח לעמוד לשירותכם.

Exit mobile version