Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מה המקור של מבצעי בלאק פריידי?

בלאק פריידי כבר מאחורינו, אבל רבים עדיין לא יודעים מה המקור של חג הקניות הזה ובעיקר איך הוא הגיע מארצות הברית לישראל. גם אתם מתעניינים בשאלות דומות? הנה כל התשובות

"יום שישי השחור", או בלעז "בלאק פריידי" (Black Friday), מייצג את יום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר. בארצות הברית וברוב מדינות הנצרות, הוא חל יום לאחר חג ההודיה ואף מייצג את השיא של הצרכנות השנתית. עם זאת, בלאק פריידי הוא כבר מזמן לא נחלתם של אירופאים ואמריקאים בלבד וכיום הוא נפוץ גם בחנויות ובאתרי האינטרנט בישראל.

ב-2019 למשל צוין בלאק פריידי בתאריך 29.11 וב-2020 הוא יחול בתאריך 27.11. אז נכון שהשנה זה כבר מאחורינו, אבל מסתבר שרבים עדיין לא יודעים מה הרקע של מבצעי בלאק פריידי ואיך הם עשו עלייה לארץ.

הכל מתחיל באינטרנט

המקור של מבצעי בלאק פריידי קשור כאמור לחג ההודיה בארצות הברית. התאריך הספציפי הזה חל בין חג ההודיה לבין חג המולד, מה שעולה בקנה אחד עם הנטייה של האמריקאים לחגוג באמצעות רכישת מתנות לחברים ולבני המשפחה. מהבחינה הזו, יום שישי השחור פותח רשמית את עונת השופינג.

מבחינה מילולית, בלאק פריידי הוא כינוי שהתחיל בשנות ה-60 של המאה ה-20 כדי לתאר את העומס והצפיפות בחנויות ובכבישים. בגרסה אחרת, רבים רואים בו מושג שמשמעותו להרוויח – בגלל המוסכמה בתחום ראיית החשבון שלפיה ערכים מספרים חיוביים מודפסים בדיו שחור בעוד ערכים שליליים מודפסים באדום. כך או אחרת, בלאק פריידי היה ונותר יום שמזוהה עם הנחות ומבצעים על כל המוצרים והפריטים.

את העלייה לישראל אפשר לייחס לאינטרנט. בעידן שבו אפשר בלחיצת כפתור להזמין כל מוצר מכל מקום בעולם, אין סיבה שגם אנחנו לא נהנה מהמבצעים וההנחות של בלאק פריידי. יתרה על כך, רשתות וחנויות בישראל – שאין להן שום קשר לחג המולד או לנצרות – מציינות גם הן את היום הזה ככלי שיווקי להגברת מכירות ומודעות.

בלאק פריידי הוא רק ההתחלה: הכירו את חגי הקניות

עוד מעניין לגלות שבלאק פריידי הוא בכלל לא יום הצרכנות היחידי בחודשים נובמבר ודצמבר. כבר עכשיו כל חודש נובמבר מזוהה עם קניות: יש בו את הגרסה הישראלית והמקומית של שופינג IL, הוא ממשיך עם סייבר מאנדיי והוא כולל גם את יום הרווקים הסיני.

לשם השוואה, סייבר מאנדיי נחגג ביום שני שלאחר חג ההודיה והוא הופיע לראשונה רק בנובמבר 2005. לעומתו, יום הרווקים הסיני הוא ותיק יותר וחוגגים אותו בתאריך 11 בנובמבר מדי שנה כי המספר 1 מזכיר אדם בודד.

אז לא משנה איפה אתם בעולם, החודשים נובמבר ודצמבר מביאים איתם מבצעים והנחות שאותם כדאי לנצל אם רוצים לחסוך זמן, אנרגיה והוצאות.

Exit mobile version