Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מה זה בעצם אוטומציה?

אוטומציה חודרת בקצב מהיר לשוק העבודה אבל רבים עדיין לא מבינים מה מגדיר ומאפיין אותה. רגע לפני שאנחנו מוחלפים על ידי הרובוטים, הנה כל מה שצריך לדעת על הנושא

לפי מחקר שפורסם על ידי חברת הייעוץ והאסטרטגיה העולמית מקינזי, שיעור העיסוקים שיכולים כיום ובאמצעות הטכנולוגיה הקיימת להיות אוטומטיים לחלוטין הוא רק 5%. עם זאת, אותו מחקר גם גילה שאוטומטציה חלקית תשפיע כמעט על כל העיסוקים הקיימים במשק המודרני כבר בעתיד הנראה לעין.

אז האם רובוטים עומדים להחליף אותנו? התשובה לפי המחקר קשורה לפוטנציאל האוטומציה לפי תחומי תעסוקה: בעוד בכל הנוגע לעבודה פיזית מתוכננת הוא מגיע ל-78% ובתחומי עיבוד מידע הוא כבר נמצא ברף של 69%, בתחומים שדורשים ניהול של עובדים אחרים הוא עומד על 9% ובתחומים שדורשים הפעלת מומחיות הוא נושק ל-18% בלבד. מצד שני, המחקר הראה שב-60% מהעיסוקים בארצות הברית יש לפחות 30% פעילויות שהן אוטומטיות מבחינה טכנית.

הנתונים לעיל מראים שעוד יש לאן לשאוף בכל הנוגע לאוטומציה, אך הם כמובן לא מסבירים כיצד היא פועלת. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא חייבים להיות מומחים למחשבים כדי לעקוב אחר עקרונות מנחים של אוטומציה ואפשר לעשות את זה גם באמצעות הגדרות בסיסיות.

כך מבצע המחשב מטלות שגרתיות וחזרתיות

מבחינה הנדסית, אוטומציה באה לידי ביטוי בשימוש באביזרים מכניים או אלקטרוניים שמטרתם לבצע סדרת פעולות לפי רצף מתוכנן אבל ללא שום סוג של מגע יד אדם. אוטומציה אמורה לשחרר בסופו של דבר את האדם מביצוע מטלות שגרתיות שחוזרות על עצמן, באותה רמה של מהימנות ודיוק.

דרך אחרת להסתכל על אוטומציה היא כטכנולוגיה שעוסקת ביישום מערכות. כאן הדגש הוא לאו דווקא על התוצר של התהליך, אלא על האופן שבו ניתן לתכנן מערכות מכניות, אלקטרוניות, ממוחשבות או מבוססות-מחשב לטובת הפעלה ובקרה על מכונות אחרות.

למה בכלל לעבור לאוטומוציה?

עובדים בארצות הברית ולמעשה גם בשאר רחבי העולם חוששים מתהליכי אוטומציה כי הם מציעים יתרונות ייחודיים. קודם כל, מכשור אוטומטי הוא מטבע הדברים מהיר ומדויק יותר מעבודה אנושית. המכונה לא מתעייפת, לא יוצאת להפסקות ונכון להיום גם לא מתלוננת או לוקחת ימי מחלה.

תמונה באדיבות: pixabay

כמו כן, מכשיר אוטומטי שמותאם לאופי הפרויקט יכול לבצע מדידה, בקרה ומשוב של התהליך ושל התוצר. כך הוא מרכז את כל סל היכולות של האדם תחת קורת גג אחת ומקל על הבקרה והפיקוח. התנאי לריכוז יעיל כזה של עבודות היא הגדרה נכונה של סדר פעולות, אך בתעשייה המודרנית כבר מתקרבים לכך בצעדי ענק.

אוטומציה משמשת אותנו בתעשייה, במשטרה ובצבא והיא צפויה לחדור כבר בעתיד הקרוב לתחומים חדשים. כל שנותר הוא לפתח מכונות טובות ויעילות יותר ולהתאים אליהן את שוק העבודה.

Exit mobile version