Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מה יחסה של היהדות לאמנות?

אנשים רבים, הן בישראל והן במדינות רבות אחרות, רואים ביהדות מקור עשיר לערכים וחכמה, הלכות בנוגע לדרך החיים הנכונה ומשלים וסיפורים בעלי מוסר השכל עמוק, אך לא בהכרח כמקור ליצירה אמנותית וביטוי לרוח היצירתית שבאדם בכלל.

אם תערכו סקר בקרב מספר גדול של אנשים, גם במקרה ומדובר ביהודים בישראל, סביר להניח שאחוז בלתי מבוטל מביניהם לא יקשר את היהדות לאמנות ולמקור השראה יצירתי. תפיסה זו נובעת, בין היתר, מכך שבבתי הספר ובמרבית המקומות בהם נתקל הישראלי הממוצע בלימודים הקשורים ביהדות, לימודים אלו לרוב אינם עוסקים באמנות ויצירתיות. אך זהו רק רושם כללי שאולי מתקבל בקרב חלק מן הציבור הרחב. בפועל, היהדות מהווה מקור עשיר ופורה ליצירה אומנותית מסוגים שונים.

צילום באדיבות:: סרגיי שכטמן

יודאייקה, מוסיקה, ספרות ועוד – אומנות יהודית

בחינה מעמיקה של נושא יחסה של היהדות לעולם האומנות, מעלה כי קיימים קשרים רבים ומעניינים בין יהדות לאומנות. אחת הדוגמאות הבולטות והמוכרות יותר בהקשר זה היא היודאיקה, אשר מוגדרת כאומנות בעלת מוטיבים יהודיים ברורים. היודאיקה כוללת תחומי אומנות שונים, החל מפיסול וקדרות ועד לתשמישי קדושה, ציור וביטויים אומנותיים בעולם הארכיטקטורה. אומני יודאייקה רבים פועלים כיום הן בישראל והן בחו"ל, ויוצרים מגוון עשיר ונרחב של יצירות אומנות יהודית. אומני יודאייקה שונים מתמקדים כאמור בסגנונות אומנות שונים (חלקם פסלים, חלקם ציירים וכו'), אך כולם שואבים את השראתם מן המקורות היהודיים, כמו גם מאומנות יהודית עתיקה יותר. אנו נתקלים ביצירות האומנות הללו בחיי היומיום (בין אם על הקיר בבית בו אנו מבקרים, בחלון ראווה של חנות יודאייקה בעיר או במגוון מקומות אחרים…), אך רבים מאיתנו פשוט איננו מודעים לכך שלמעשה מדובר באומנות יהודית גרידא, ולכן רבים נוטים לייחס ליהדות קשר פחות חזק והדוק עם עולם האומנות מאשר זה שמתקיים בפועל.

מלבד לאומנות יהודית "מובהקת" (דוגמת זו של אומני היודאיקה כמו זו של סרגיי שכטמן), ניתן למצוא גם לא מעט תחומי אומנות נוספים בהם האומנות היהודית משגשגת. מוסיקה היא דוגמה טובה לכך – מוסיקה יהודית אינה עניין של העבר בלבד. יותר מוסיקאים יהודים, אשר מתמקדים במוסיקה יהודית, פועלים כיום מאשר אי פעם בעבר. בין אם מדובר במוסיקה חסידית, בחידושים של שירים מן המקורות, במוסיקה יהודית מקודשת או במגוון סגנונות אחרים, גם עולם המוסיקה היהודית פורח ומשגשג כיום.

אומנות כאמצעי ביטוי עצמי ועבודת השם – יחסה של היהדות לאומנות

רבנים ומומחים שונים מעידים גם כי יחסה הכללי, התיאורטי, של היהדות אל האומנות הוא חיובי, בניגוד אולי לקונספציה בה מחזיקים רבים. גם ביהדות נחשבת האומנות כאמצעי לביטוי עצמי ואולי אף חשוב מכך – כאמצעי נוסף לעבודת השם. אומנים יהודים מאמינים מבטאים את אמונתם ואת הרגשות שהיא מעוררת בהם באמצעות יצירות אומנות, ובאופן אשר תורם גם לאחרים להתחבר לחוויה. מבחינה זו, יחסה של היהדות אל האומנות הוא חיובי ותומך.

המאמר באדיבות אמן היודאיקה סרגיי שכטמן http://www.sergeyshechtman.com/

Exit mobile version