Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מה מוביל את המדינה באמת?

החל ממשה רבנו, דרך דוד בן גוריון ועד אריאל שרון – קובעי מדיניות מאז ומעולם השתמשו בתהליכי חשיבה מורכבים כדי לקבל החלטות. מה מאפיין את המודלים האלה ואיפה לומדים אותם היום? הנה כמה נקודות מעניינות ששווה להכיר

החלטה מתקבלת לאחר תהליך קוגניטיבי של בחירה בין מספר אפשרויות. הבעיה מתחילה בזה שיש הרבה דרכים לקבל החלטות, וכל דרך מבוססת על מודל חשיבה אחר. ניתן לראות את ההבדלים בין המודלים בחיי היום יום, בתא המשפחתי, במרחב הציבורי והפרטי ובין היתר לאורך הקיום של עם ישראל.

משה רבנו למשל קיבל החלטות שכיום היו נחשבות לא רציונאליות בעליל. בעוד המדע מתייחס לתהליך קבלת החלטות ככזה שחייב לכלול איסוף נתונים, היתוך מידע, גיבוש חלופות, שקילת אלטרנטיבות ובחירת חלופה מועדפת – משה רבנו פעל מתוך צו אלוהי. המנגנון הפיזיולוגי והעצבי שאותו הפעיל משה רבנו כדי לקבל החלטה בטל בשישים לעומת השליחות שהוא לקח על עצמו והתפקיד שהוא מילא מול העם והציבור.

מי נתן את ההוראה

מדיניות ציבורית. באדיבות Pixabay

יש עוד כמה מודלים לקבלת החלטות של מנהיגים שונים לאורך קיום עם ישראל שמהם אפשר להתרשם בשביל להבין את הנושא לעומק. אם נקפוץ קדימה לעת המודרנית, נגלה שדוד בן גוריון ככל הנראה האמין באפשרות של קבלת החלטות בקבוצה. בין אם זה בגלל החינוך שהוא קיבל מהבית או התרבות שממנה הגיעה, בשנים הראשונות של המדינה העדיפו החלטת רוב שוויונית או מקסימום החלטה של נציג מוסמך.

המצב הזה מעט השתנה כאשר הליברליזם השתלט על כל חלקה טובה והחליף את הסוציאליזם. אריאל שרון לדוגמא היה סוג של מנהיג טוטליטרי מהבחינה הזו, וניתן היה לראות את הנטייה שלו לקבלת החלטות אינדיבידואלית אפילו בתוך המסגרת הקשוחה של הצבא. זו למעשה המסגרת שעיצבה את תפיסת העולם של שרון ולאחר מכן השפיעה עליו לתת הנחיות נתונות למחלוקת.

השאלה האם ההחלטות היו נכונות או שגויות פחות רלוונטית, כי מה שמעניין לבדוק הוא את המודל שהוביל לקבלת חלופה אחת על פני האחרות – ולא בהכרח מי נתן את ההוראה.

איפה לומדים את המודלים האלה היום?

כל המודלים השונים של קבלת החלטות נלמדים כיום באקדמיה ולאחר מכן נבחנים בעולם האמיתי. מי שמתעניין בנושא יכול לפגוש אותו מקרוב במסלולי הכשרה של מדיניות ציבורית ובמסלולים שקשורים לתחומי פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות ועוד. הדגש בכל אחד מהמקרים האלה הוא על האופן שבו בני אדם מקבלים החלטות ועל הקשר בין מנגנוני החשיבה שאנו מפעילים לבין אלו שנהוגים אצל שאר החיות בטבע.

לסיכום, מה שמוביל את המדינה ואת עם ישראל הוא לא תמיד הפרסונה של המנהיגים אלא הדרך שבה הם חושבים. זו סיבה מספיק טובה לבדוק את הנושא הזה ולכל הפחות לדעת מה משפיע עלינו.

Exit mobile version