Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מוצרי יודאיקה לעיצוב הבית

המונח יודאיקה אמנם מתייחס במקור לתשמישי קדושה שונים ולתשמישים שנועדו לקיום מצוות שונות, אך כיום המונח התרחב וכולל גם חפצי אמנות שמשמשים לעיצוב הבית ברוח המסורת היהודית.

בשנת 2007 כתב מל ביירס ספר בשם "אימפרוביזציה" ובו הוא טען בין השאר ש:"העיצוב הישראלי נוטה להיות חילוני וממעט לשאוב רעיונות ותפיסות מעיצוב כלי קודש מסורתי". מאז כמובן השתנה הרבה בתחום העיצוב והחלה תנועה של חזרה למסורת – שני אלמנטים שהופכים את מוצרי היודאיקה לדבר הכי חם בשוק.

בעיות ישנות ופתרונות חדשים

מוצרי היודאיקה המודרניים אמנם מתמודדים עם בעיות מסורתיות עתיקות, אבל מוצאים להם פתרונות חדשים שמאפשרים לכל אחד למצוא בהם לא רק עניין ויופי, אלא גם יכולת התאמה לכל סיטואציה שהופכת אותם למתנות מושלמות לחנוכת בית, חגים, חתונות, בריתות או סתם יום חול.

מוצרים אלו מעוצבים לרוב בדרך שמאפשרת חוויה אקטיבית לכל החושים, למשל כוס קידוש עשויה זכוכית שמאפשרת הנאה מיטבית משתיית היין הודות לשילוב בין ריח, טעם, מגע, שמיעה וראייה.

עם זאת, המחיר של מוצרי היודאיקה השונים נשאר שווה לכל נפש וכיס. המשמעות היא שכל בית יהודי יכול לרכוש אותם ולקיים את החיים היהודיים כהלכה, למשל לשמור שבת, לחגוג את החגים ועוד. בנוסף, כיום ניתן לרכוש מוצרי יודאיקה לעיצוב הבית באמצעות האינטרנט וליהנות מקנייה מאובטחת – חידוש שמוכיח שוב שמוצרי היודאיקה מתקדמים עם הזמן.

המגמות האחרונות בתחום העיצוב של מוצרי יודאיקה

המגמה האחרונה בתחום מוצרי היודאיקה היא שילוב של סגנון קלאסי עם חומרי גלם מודרניים. למשל, כוס לקידוש עם עיטורי רימונים מנירוסטה. להזמנת כוס קידוש מעוצבת היכנסו לאתר

https://www.hamsa.org.il/category/כוס-קידוש

מגמה נוספת היא שימוש בזכוכית צבעונית בדוגמת וויטרז' ובמוטיבים ישראלים כמו יונת השלום. בנוסף, כיום העיצוב המקובל במוצרי יודאיקה שונים משלב עדינות בתחום האסתטי עם פשטות בתחום הפרקטי – מה שמאפשר ליהנות מהם כל השנה ולא רק בחגים.

בנוסף, כיום מוצרי יודאיקה לעיצוב הבית משלבים את הארציות והאלוהיות בכפיפה אחת ויוצרים שילוב מנצח. שילוב זה אינו מפגיש בין הניגודים אלא מאפשר ליהדות לבטא את עצמה בהצלחה. למשל, סט מלח ופלפל לשימוש יומיומי מקריסטל מסורתי עם עיטורים מסורתיים של ירושלים.

מה המשמעות של כל זה?

העיצוב העכשווי של כלי היודאיקה הופכים את היהדות לדת עשירה יותר, מרובדת יותר ושופעת הרבה יותר. המוצרים עצמם אינם רק פונקציונליים אלא גם נותנים מקום למשמעות של המוצר מבחינה סימבולית. למשל, זוג פמוטים שמעוצב כאילו יוצא משני חלקיו של פרי הרימון.

המגמות העיצוביות האחרונות מוכיחות שמוצרי היודאיקה אינם רק פריטים דתיים אלא חפצים תרבותיים, כלומר העיצוב שלהם מגיב לשנויים השונים בסביבתם הן מבחינה ויזואלית והן מבחינה חברתית. המשמעות היא שמוצרים אלו הופכים להיות חיוניים לכל יהודי באשר הוא.

Exit mobile version