Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מטרד גדול בכף רגל אחת. פטרת כפות רגליים – כל מה שצריך לדעת

אילוסטרציה. יחצ

יש הרבה דברים נהדרים המתקשרים לעונה החמה, ים, בריכה, חופשות ובילויים. אך כל אלה עלולים להיות מופע האימים של כפות הרגליים העלולים להידבק בפטרת כפות הרגליים. חממות גידול הן כאלה המספקים לחות וחום ומאפשרים שגשוג שלהן בתנאים האופטימאליים. אחד מכל ארבעה אנשים נגוע בפטרת כפות הרגליים!

פטרת כפות הרגליים  הינה זיהום פטרייתי ("mycosis") וההיא נגרמת בעיקר על ידי משפחה של פטריות בשם Dermatophytes  , אשר ביחד אחראיות על יותר מ93% מהאורגניזמים המזהמים הקשורים  לפטרת כפות הרגליים והציפורניים.

פטרת זו אינה חולפת מאליה, אלא דורשת ומחייבת טיפול. ללא טיפול הזיהום עלול לגרום לכאבים (אצל כ50% הסובלים ממנה), להחריף (עלול לגרום  נזק מתמשך להדביק את הציפורניים ולגרום עד למצב התפוררות הציפורן), להתפשט לאזורים אחרים של הציפורן והרגל  ואפילו  להדביק אנשים אחרים.

תכשירים לטיפול בפטרת כף הרגל. מימין לשמאל אונדציל משחה (רקח), טלק נוזלי לכף הרגל – URIEL, מיקוסן פרוטקט (כמיפל), למיסיל Once של נוברטיס ו-טיפות קליר -clearance. יחצ

אצל חולים /מטופלים אשר סובלים מסוכרת יכולים להופיע  סיבוכים שונים.

רגע לפני שהעונה החמה כאן בעיצומה, ביקשנו משביט פרגמן, רוקח אחראי בחטיבת הרוקחות של חברת "כמיפל" לענות על מספר שאלות שיסייעו לנו להבין את גודל המטרד על כפות הרגליים ובעיקר איך נפטרים ממנו.

פטרת ברגליים: למה בעצם זה קורה?

"הפטרת בכף הרגל נגרמת עקב זיהום פטרייתי באחת או בשתי כפות הרגליים. חיידקים ופטריות אומנם נמצאים באופן טבעי על פני העור ורובם אינם מזיקים אך במצבים מסוימים מתחוללת עליה בקצב ההתרבות של החיידקים והפטריות מתגברת וגורמת לזיהום בעור. בנוסף, תנאי חום ולחות מעודדים את התפתחות הפטריות ברגליים. החום והלחות הנוצרים בעיקר בין האצבע הרביעית לאצבע החמישית בכף הרגל, יוצרים סביבה נוחה להתפתחותן".

האם קיימים כמה סוגים שונים של פטריות ואם כן מה הם ההבדלים?

"כן, בהחלט קיימים סוגים רבים של פטריות. מחוללי הפטרת הם דרמטופיטים – אלו פטריות שצומחות באזור הקרני של העור והורסות אותו. פטרת ציפורניים נגרמת בעיקר על ידי משפחה של פטריות בשם Dermatophytes , אשר ביחד אחראיות ליותר מ93% מהאורגניזמים המזהמים הקשורים לפטרת. אותם דרמטופיטים חודרים לתאים המתים של העור, ומעכלים/ ניזונים מקרטין (אותו חומר קרני של הציפורן והעור הקשה). קיימים כמה סוגי פטריות נפוצים: פטרת הגוף (Tinea Corporis), פטרת במפשעה (Tinea Cruris), פטרית שמש (Tinea Versicolor) ופטרת הקרקפת (Tinea Capitis)".

מה התסמינים לפטרת רגליים?

"מי שסובל מפטרת ברגליים ירגיש אי נוחות, גרד, אדמומית, אי שקט כתוצאה מגרד מוגבר".

האם זה מדבק? ואם כן איך אפשר להקטין את הסיכונים להידבק?

"כן, בכוחה של פטרת להדביק בקלות. מקומות שכיחים להידבקות בפטריות הם במקומות ציבוריים כמו מקלחות, בריכות ומלתחות ציבוריות. הפטריות אינן מועברות במי הבריכה אלא במשטחים שמסביב וניתן להידבק גם דרך מגבות משותפות, מצעים וכו`. כמובן שניתן להידבק גם על ידי מגע ישיר עם אדם שיש לו פטרת ולכן, יש סיכוי להידבקות בעת הליכה ברגליים יחפות על אדמה או במקומות ציבוריים".

מיקוסן הגנה עד 12 ש' מפני הדבקה של פטרת כף הרגל. יחצ

מהן דרכי ההימנעות?

"שמירה על רגל נקייה ויבשה, נעליים או סנדלים מאווררים, נעילת נעלי רחצה במקלחות ציבוריות והחלפת גרביים מידי יום, מומלץ גרבי כותנה ולא סינתטיות שאינן מאפשרות לרגל "לנשום" להתאוורר וכמובן לא ללכת יחף במקומות ציבוריים המועדים לפורענות".

מהן דרכי הטיפול בתופעה ?

"קיים מגוון מאוד רחב של טיפולים: לאבק באבקה נגד פטריות את הנעליים, קרמים ומשחות שונות: חלקן ללא מרשם רופא וחלקן דורשות מרשם. במקרים חמורים יותר יש ליטול כדורים/ טבליות נגד פטרת. אלו טיפולים ממושכים יותר ומחייבים בדיקות מעקב רופא עור, בדיקות דם המצביעים על תפקודי כבד וכדומה. אם יש פטרת ברגליים, יש להשתמש במגבת נפרדת מזו שמשמשת לשאר חלקי הגוף, כדי למנוע התפשטות הפטרייה".

האם אפשר לטפל בפטרת באופן עצמאי בבית או שזה מחייב טיפול אצל רופא ?

"כן, יש מגוון רחב של טיפולים ביתיים ללא צורך ברופא: אבקות, קרמים ומשחות ללא מרשם רופא, חלקם אפילו מבצעים פעילות מנע".

האם פדיקור יכול ליצור פטרייה ואיך תדעו שבחרתם באיש מקצוע ראוי?

"טיפולי פדיקור מחייבים רמת הגיינה גבוהה במיוחד של הפדיקורסטית החל מגיגית כפות הרגליים להשריה וכלה בכלי חיתוך ושיוף מקצועיים המחייבים טיפול חיטוי ועיקור בסטרליזטור בין טיפול לטיפול. גיגיות השרייה לכפות הרגליים כלי פדיקור שאינם נקיים, חלילה יכולים לגרום להדבקה. איש מקצוע המבצע פעולת חיטוי ועיקור מול הלקוח ומבצע החלפת סכיני גרדו לגילוף הקאלוס בכף הרגל מחליף את החלק הפנימי של גיגית כפות הרגליים (אינסרט פנימי מקצועי) סביר להניח כי לפחות רמת ההיגיינה ראויה".

במידה וטיפול מניעה בבית אינו מסייע, מה אז ?

"יש לפנות לרופא משפחה או רופא מומחה לרפואת עור לטיפול".

Exit mobile version