Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מיהו הצבר?

תערוכה חדשה ומסקרנת החלה להציג השבוע בגלריה האחרת במכללת תלפיות. האמן אילן ברוך מציג עבודות נוף המזכירות את נופי השומרון ומביע אמירה לגבי המצב המורכב של יחסינו לארץ האבות. התערוכה מציגה עד התאריך ז' בכסלו, 15.11.

האמן אילן ברוך, בן למשפחה חרדית בוכרית בירושלים. אביו שהכיר בכישרון האמנותי של בנו עוד בגיל צעיר, עודד אותו לעזוב את לימודיו ולהתמסר ללימודי אמנות, וכך החל את דרכו כאמן מצליח.

מיהו הצבר? עבודתו של אילן ברוך.

בתערוכה זו קובצו עבודות נוף ודמויות המייצגים חבל ארץ המזכיר את נופי השומרון ושיש בו בנוסף להתייחסות ספציפית לפיסת אדמה, גם אמירה לגבי המצב המורכב של יחסינו לארץ האבות.

באמצעות ציורי ברושים, צברים ודמויות מקומיות, מצליח האמן להתל בנו בשאלה הנוקבת: מיהו כאן בעל הבית? או אם נרצה, מיהו ה"צבר". בתקופת היעדרותנו ארוכת השנים מארצנו, 'אירחה' אדמה זו עם אחר, והאמן בעבודותיו מתייחס אליו במקביל לאומה השבה למולדתה. הוא מקדיש מספר ציורים לתיאור צמח הצבר ועצי הברוש, פעם ליד הפועל הערבי ופעם ליד המתנחל.

הצבר משמש את אילן ברוך לאמירה ערכית, פעם כצמח תרבותי ופעם כקוצני ומאיים. לעתים הוא משתמש בטלית המתנופפת לה ברוח כמו עם ישראל שנדד משך אלפיים שנות גלות, ולעתים הוא מקפל אותה ומניחה על כיסא, כאילו רומז שהגיע זמנה לשוב לארץ המובטחת.

מיהו הצבר? עבודתו של אילן ברוך.

קל לשייך את עבודותיו של אילן לאלו שקדמו להן, בתיאור דימוי הצבר אצל הציירים הישראלים והפלסטינאים, ולקטלג אותן בהתייחסות נוספת לנושא נדוש המתאר מצב לירי של דמות קדומה המתחברת לנופיה של ארץ ישראל המתחדשת. בחירת העבודות לתערוכה ב'גלריה האחרת', מעלה מחדש את תפיסת המקום מעבר לתפיסה המקובלת שהתקבעה בתודעה הציבורית של מושג ה"צבר" הקוצני המופיע בציוריהם של ראשוני אמנים הישראליים וממשיכיהם.

אוצר התערוכה הוא אבנר בר חמא ממכללת תלפיות. התערוכה מוצגת עד התאריך ז' בכסלו, ה-15.11 בין השעות 09:00-19:00 בגלריה האחרת במכללת תלפיות, רחוב יטבתה 7 חולון. לפרטים נוספים: 03-5128512

Exit mobile version