Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

"מסעות לפולין לא נשלמות לעולם"

אבי קפלן, מדריך משלחות מקצועי לפולין מצליח להפוך את הזיכרונות המראות והתחושות הקשות ממחנות ההשמדה למסעות של גאון וגאווה.בטור מרגש לפורטל תרבוש הוא מתאר את תחושותיו, מסביר מדוע הוא יוצא שוב ושוב למסעות פולין ומזין את הגולשים להצטרף למסע הקרוב.
ביקרתי בפולין כבר מספר רב של פעמים עם משלחות של נוער, מבוגרים ואף תושבי חוץ לארץ ואני עדיין לא מעכל את אשר אנו חשים ורואים בפולין. הזיכרונות המראות והתחושות הקשות הפכו אצלי ולדעתי אף לכל אשר נסעו איתי, ממסע של יגון ודיכאון למסעות של גאון וגאווה.

תמונת קבוצה בהדרכת קפלן באנדרטת רפופורט וורשה.צילום באדיבות קפלן.

המסעות מתחילות בד"כ בעיר לודז'. לודז' הייתה המרכז היצרני לטקסטיל של פולין. רבים ממפעלי הטקסטיל היו בבעלותו של ישראל פוזננסקי. הביקור בבית הקברות מספר את סיפורה של העיר לודז' בתפארתה בעומדנו ליד קברי רבני לודז', אחוזת הקבר של פוזננסקי, חללי גטו לודז', וקברם של ארבעת שליחי "בני עקיבא" שנרצחו לאחר המלחמה.

הסיור בעיר ליד ארמונו של פוזננסקי שרבים מתושבי לודז' עבדו במפעליו, והמעבר החד לתחנת הרכבת "ראדאגסט" המסמל את סופה הטראגי של העיר לודז' המפוארת בתקופת השואה. העמידה הצפופה בתוך קרון שהוביל יהודים להשמדה מדגיש את אשר עבר על היהודים בנסיעתם אל הלא נודע ימים שלמים בתוך קרון דחוס ללא מים, אוכל, ומקום לשבת.

הסיור בוורשה עיר הבירה של פולין כולל ביקור בבית הכנסת נוז'יק, בחומת הגטו ובבית הקברות "אופוקובה" שם ניתן ללמוד על וורשה בתפארתה ובתקופתה הקשה בתקופת השואה. אנו צועדים ב"מסע הגבורה" מכיכר השילוחים "אומשלאגפלאץ", רחוב מילא 18 (מרד גטו וורשה) ועד לכיכר "רפופורט" שבו ניצבת האנדרטה לזכר השואה. הביקור בגני קרשינסקי ובעיר העתיקה הפורחת בערבים ממחישה למשתתפי מסע פולין שוורשה השתקמה מהר מאד מהריסותיה ומהזוועות שנעשו בה.

טיקוצ'ין בצפון, העיירה השוממה היום מיהודים נותרה יתומה מיהדות שכה פרחה שם. ביקור בבית הכנסת המפואר מביע יותר מכל את ה"אין" הנורא שנותר במקום. הצעידה ביער לופוחובה בתוך השקט הנורא שאף ציוץ ציפור לא נשמע שם, ואמירת הקדיש לייד בורות ההריגה של יהודי טיקטין מדגישים  שעם ישראל הזיל ים של דמעות בהיסטוריה הארוכה שלו, אך הדמעות האלה נקרשו והפכו לאבן יסוד לחיינו כיחידים ולקיומנו כאומה.

העמידה בתוך תאי הגזים במחנה מידאנק תוך אמירת "שמע ישראל..", אמירת "אל מלא רחמים.." ושיעור האמונה של הרב דב זליקוביץ (מדריך הקבוצה) מביא את כל הנוכחים לעמוד מזועזעים ודוממים כאשר הלב חודל לפעום והמוח חודל להאמין שיכל לקרות כדבר הזה לעם ישראל.  העמידה מול תנורי המשרפות והר האפר וערובו של עפר מירושלים וערובו באפר שנערם ב"הר האפר" מסמל את הכמיהה של היהודים שנספו בשואה להגיע לארץ ישראל.

קבוצה שמדריך קפלן בבירקנאו.צילום באדיבות קפלן

התפילה בישיבת חכמי לובלין, באוהלם של רבי אלימלך מליז'נסק ושל הרבי מגור מביאה את משתתפי המסע להתרוממות רוח אשר סוחפת את כולם לשמחה.

הלב נצבט ביער זביליטובסקא גורא מול המצבה לזכרם של אותם מאות ילדים יהודים זכים וטהורים שנרצחו באכזריות. כן, ביום שישי בערב שבת קודש  בדרך לזאקופנה עיירת נופש מקסימה בהרי הקרפטים, באמצע הדרך ביער הפסטורלי והשקט אנו נפרדים מאותם קדושים בברכת "שבת שלום ומבורך" (גיט שאעבס – בשפת האידיש).

בשבת אנו בקרקוב. מתפללים בבית הכנסת "קופה" ובבתי הכנסת ברובע היהודי. מסיירים רגלית באחת הערים היפות של פולין. נהר הוויסלה שחוצה את העיר וארמונות מלכי פולין מאפשר טיול שבת רגוע.

את אושוויץ בירקנאו לא נוכל לשכוח לעולם. הקראות שמות של קרובי משפחה מוכיחה שכל משפחה ומשפחה איבדה את היקרים לה מכל. הזעקה "עם ישראל חי" שבוקעת מהגרונות בעומדנו ליד המשרפות הארורות אופפת את שמי שמים תוך אמירת "אל מלא רחמים" וקדיש של כל הנוכחים.הגיבוש הנפלא שנוצר בין יחידים וקבוצות שבאים מעולמות שונים מתאפשר רק בזכות יכולת הקבלה וההכלה המופלא שהקבוצה מגלה במסע.

אני חש שמסעותיי לפולין לא נשלמות לעולם. אשריי שזכיתי להיות עם קבוצות כה רבות ברגעים קשים ועצובים וברגעי שמחה וצהלה תוך הנפת דגלי הלאום ושירת אני מאמין וההמנון. התחושות והמראות לאורך כל המסעות מביאות אותי לצאת שוב ושוב למסעות פולין שלא ישכחו לעולם, על מנת שיסופר ויתואר מדור לדור.

ביום שני כ"ח בסיון תשע"ו (04.07.2016) יוביל אבי קפלן מסע נוסף בשבילי הכאב והגאווה היהודיים.הרשמה בטלפון:0506-326684 או במייל:kapair@017.net.il

Exit mobile version