Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מתכון לחלה טעימה ובריאה לשבת

מי לא אוהב חלת שבת טעימה ואוורירית. חלה שאפשר לבצוע אותה באצבעות, לטבול ברוטב סמיך או להכין כריך חלומי. הרבה אנשים שחושבים שזה מסובך להכין אותה, אבל מסתבר שעם קצת רצון – כל אחד יכול! קבלו בשורות הבאות מתכון לחלה טעימה ובריאה לשבת, שכל אחד ישמח שתהיה בבית לקראת סוף השבוע. 

אילו חומרים צריך בשביל הבצק 

על מנת להכין חלה רגילה גדולה, יש להכין מראש קילוגרם אחד של קמח לבן רגיל. אבל אם רוצים חלה טעימה מאוד לשבת אך גם יותר בריאה, אפשר להשתמש בקמח כוסמין. חלת כוסמין היא בעלת ערכים תזונתיים משופרים והיא גם קלה יותר לעיכול ואף משביעה. מלבד הקמח, יש צורך בשמרים. על כל ק"ג של קמח, שתי כפיות שמרים או לחילופין כ-40 – 50 גרם שמרים טריים (יש לשמור בקירור על לשימוש). עוד חומרים להכנה: ביצים, שמן, מלח וסוכר, סומסום או פרג לקישוט. אם רוצים, ניתן להשתמש בממתיקים אחרים, כגון דבש או סילאן. 

כך תכינו את החלה הנהדרת 

בקערה שמים קמח ושמרים, ואת יתר המרכיבים בכמויות המתאימות. כך למשל סוכר, שלושת רבעי כוס לקילוגרם קמח, חצי כוס של שמן איכותי, קצת פחות משתי כוסות מים, שתי ביצים גדולות. את כל המרכיבים מערבלים בוו לישה ללחם, במשך כ-5 עד 10 דקות. מומלץ להתחיל במהירות נמוכה ואחר כך לעבור למהירות יותר גבוהה אך לא מקסימלית. 

טיפ לזיהוי בצק מוכן – הוא אחיד במראהו ונדבק לדפנות קערת הלישה. בשלב זה יש לתת לבצק לנוח ולתפוח. מכסים את הקערה בניילון נצמד או במגבת ומחכים שיסיים לתפוח. הוא צריך להגיע לגודל כפול פחות או יותר. לאחר שהבצק תפח מחלקים את הבצק לשלוש ומגלגלים לצמות. יש כמה שיטות שונות לקליעת צמות ניתן להשתמש בכל שיטה שנוחה לכם העיקר שהתוצאה תיראה יפה ומקצועית. 

 מתכון לחלה טעימה ובריאה לשבת. קרדיט: pixabay

לאחר שהחלה קלועה, מניחים נייר אפייה על תבנית ושוב מחכים עד שבצק יתפח לגודל כפול. כאשר החלה גדולה מספיק, מורחים ביצה ושמים למעלה פרג, שומשום או גם וגם בתור קישוט נאה ומעורר תיאבון. 

את החלה אופים בתנור שחומם מראש, לכ-180 מעלות צלסיוס. זמן אפייה כשלושים עד ארבעים דקות. בדקו שהחלה הזהיבה היטב מכל הצדדים וגם בתחתית וזה סימן שהיא מוכנה. מומלץ להניח לה להתקרר מעט לפני ההגשה. 

טיפים ועצות מועילות

יודעים להכין חלות ורוצים טיפים ועצות שישדרגו עוד יותר את התוצאה? שימו לב לדברים הבאים:

  1. ניתן להכין חלה מוגבהת. מכינים שתי חלות ולפני האפייה מניחים אחת על גבי השנייה. 
  2. ניתן להכין חלות ממולאות. למשל, אפשר למלא את החלה עם בשר או למלא אותה עם גבינות איכותיות. 
  3. ניתן להפחית או להגדיל את כמות הסוכר או הדבש, לפי הטעם. 
Exit mobile version