Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

סוכות אירוח וכל מה שביניהם

סוכות מקושר אצל רבים מאיתנו עם מצוות האושפיזין, הכנסת האורחים ואירוח. הורים רבים פונים ומתייעצים בנושא אירוח חברים של ילדיהם בביתם ועל מה שקשור להתארחות ילדיהם בבתי חברים.

נושא זה הינו רחב וחובק עולמות מורכבים, למרות שלכאורה נראה פשוט ויומיומי.
אז מה קורה לנו ההורים סביב נושא זה? אחת ההתלבטויות הנפוצות הינה האם "לעזור" לילדנו לארח את חברם, כאשר אנו כהורים חוששים שמה שהילד עשוי לא להסתדר לבד ועלינו להיות על המשמר ולדאוג לכך שהילד יארח את חברו כראוי בעינינו לארח חבר בביתנו.

חברים. צילום באדיבות Pixabay

קשרים חברתיים בין ילדים נרקמים בגן, בבית ספר ובבית המארח, ילדים לרוב יודעים להסתדר טוב בינם לבין עצמם כאשר נמצאים בשטח ניטרלי כלומר בשטח בית הספר, אך מצב זה עשוי להשתנות כאשר מוצאים עצמם הילדים בשטח אשר יש לו בעלות ברורה " הבית שלי" עולמי. אנו רואים לא פעם ילד שמרגיש "שולט" במרחבו הפרטי, בביתו ובחדרו ומצב זה מביא אותו להשתלט על סיטואציה חברתית אשר עשויה לא להשאיר מקום לאורח, או ילד שנלחץ מכך שהוא זה שמארח ועליו להיות אחראי להנאתו של חברו דווקא.

סוגיות רבות מעסיקות הורים לילד המתארח ולילד המארח כאחד, הורים מוצאים עצמם מבולבלים מאד בזמן אמת. אני אעשה ניסיון לארגן קצת את הדברים ולהקל מעט במצב מבלבל זה. ראשית כל ההנחה הבסיסית שיש לאפשר לילד להבין את הסיטואציה בעצמו וללמוד עם איזה מצב הוא מתמודד ברגע נתון, ועל ההורה להיות שם כדי לתת מענה במידה והילד ניגש לבקש אותו אך להשתדל לא לכפות עליו את העזרה שאולי לעיתים עשויה להקשות יותר מאשר להקל.

אנו כהורים מנסים למנוע מהילד להתמודד עם המצב ובכך לא מאפשרים לו למידה מהחוויה. מצב זה נגרם כמעט תמיד מהרצון התמים והטבעי ביותר של ההורה לגונן על ילדו מפני קושי ובכך לעיתים קרובות מונע ההורה ללא ידיעה כמובן את הלמידה החשובה שעל הילד לעבור, מתוך חוויה אמיתית שלו והתמודדות עמה בדרכיו היצירתיות שלעיתים אנו אף לא מודעים שקיימות בארגז הכלים של ילדנו.

צילום: באדיבות קק"ל

שנית, חשוב שנכיר את המיומנויות החברתיות שיש בבעלות ילדנו, ונשים דגש לחזק את המקומות הפחות חזקים, לדוגמא אם הילד שלנו הוא בעל אופי חזק וזקוק לתחושת שליטה מירבית על הטריטוריה שלו אנו נרצה דווקא שיתארח בביתו של חבר לעיתים קרובות יותר מאשר שייארח הוא את חברו, שאגב תהיה זו נטייתו הטבעית שכן בביתו ירגיש בנוח יותר לנסות ולהשתלט על הסיטואציה. וחשוב כמו תמיד יותר מכל לתת לילדנו דוגמא אישית על התמודדות חברתית שלנו מול אורחינו ושלנו כמתארחים. חשוב לזכור שהילד לומד הרבה יותר ממה שהוא חווה ורואה מאשר מהמילים שלנו.

חג שמח ושנתארח ונארח בשמחה ובנחת בחג סוכות זה.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים . צילום: י-ה צילומי בוטיק
Exit mobile version