Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

סוף סוף סוף שנה: מדריך הפקדות סוף שנה בקופת גמל

הפקדות סוף שנה קופת גמל

צילום: Shutterstock

אם הגעתם עד הלום ועדיין לא הפקדתם לקופות גמל השנה, ברוכים הבאים לדקה ה-90. זה הזמן לעצור לנצל את כל הטבות המס והיתרונות שיש בהפקדות לקופות גמל ולהנות מכל היתרונות, הניכויים והזיכויים, לפני שנהיה מאוחר מידי

בין אם אנחנו שכירים או עצמאים, המדינה מתגמלת אותנו על הפקדות לקופות גמל ופנסיה מידי שנה, כשההטבות האלה ניתנות לנו בשנה בה ביצענו את ההפקדה לקופות הגמל. המדינה נותנת לנו, לא ניקח? לצד ההטבות יש גם חובה, משנת 2017 חייבים גם עצמאים להפקיד לעצמם לפנסיית חובה. לכן אם הגעתם עד הלום מבלי שביצעתם עדיין הפקדה, אתם עשויים להקנס על כך על ידי המדינה וכל הפקדה שתעשה בשנת 2020 לא תוכל להחשב עבור שנת 2019.

מה הסכומים שצריך להפקיד לקופות גמל?

המנגנון שנקבע על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון  הוא מנגנון מדורג המחולק לשתי מדרגות: מדרגה ראשונה הינה עד מחצית השכר הממוצע במשק, שעומד על  10,273 ש"ח נכון לשנת 2019, כאשר גובה ההפקדה עומד על 4.45% מההכנסה. המדרגה השניה מיועדת להכנסות מעל מחצית השכר הממוצע במשק ועד לגובה השכר הממוצע, בשיעור הפקדה של 12.55%.

על החלק שמעל השכר הממוצע במשק (מעל 10,273 ש”ח לחודש), אין חובת הפרשה לקופות גמל וחסכונות לפנסיה – אולם הטבות המס שמוענקות גם על סכומי הפקדה שמעבר להפקדות פנסיית חובה הופכות את ההפקדות לקופות הגמל לאטרקטיביות במיוחד לעצמאים.

צילום: Shutterstock

מהן הטבות המס שמוענקות לעצמאים עבור הפקדות לקופות גמל?

עצמאים נהנים מהטבה בניכוי והטבה בזיכוי. הטבה בניכוי היא מה שמוכר בתור "הוצאה מוכרת" והפקדות לקופות גמל ופנסיה הן הוצאות מוכרות (עד תקרה מסוימת), שמקטינות את ההכנסה שעליה נשלם את המס. שווי ההטבה משתנה מאחד לשני. הטבה בזיכוי היא הטבה נוספת מסוג החזר מס והיא קבועה ועומדת על שיעור של 35% לכולם.

עד הכנסה שנתית מזכה של 148,800 ש"ח, ניתן להפקיד בסך הכל שיעור של 16.5%, כאשר 11% לניכוי במס ו- 5.5% לזיכוי במס. מעל הכנסה שנתית של 148,800 ש"ח, החישובים הופכים מסועפים במקצת, אבל האטרקטיביות של ההטבה מצדיקה את המאמץ.

במסלול זה, ניתן להפקיד וליהנות מהטבות מס עד לתקרת הכנסה שנתית של 211,200 ₪, אולם חישוב ההפקדה מחולק ל-2 רבדים:

רובד ראשון – עד לתקרת הכנסה שנתית מזכה של 105,600 ש"ח. ניתן להפקיד 16.5% מההכנסה. כלומר, הפקדה של עד 17,424 ש"ח.

רובד שני – על הכנסה שנתית גבוהה מ-105,600 ש"ח ועד תקרה של 211,200 ש"ח, ניתן להפקיד 16.5% נוספים. כלומר, הפקדה של עד 17,424 ש"ח נוספים.

כדי להנות מהטבה זו צריך להיות מוגדרים כ"עמית מוטב" – עמית מוטב הוא מי שהפקיד באותה שנת מס לקופות גמל לקצבה סכום שעולה על 16% מהשכר הממוצע במשק. לכן יש להוסיף להפקדה שהופקדה ברובד הראשון סכום נוסף של 2,300 ש"ח, שלמרבה הצער לא מוכרת להטבות מס, אבל מאפשרת לעצמאים להנות מהטבות שניתנות עד להכנסה שנתית של 211,200 ש"ח.

מה צריך לעשות כדי להספיק להפקיד ולהנות מהטבות המס של 2019?

אם עדיין לא פתחת חשבון בקופת גמל או חיסכון פנסיוני אחר, כדאי למהר ולעשות את זה לפני שתסתיים השנה ולעמוד בחובת הפקדות הפנסיה לעצמאים, וגם לנצל את הטבות המס לעצמאים עבור שנת 2019.

אם יש לך חשבון, כל מה שצריך לעשות הוא לבדוק כיצד ניתן להעביר את הכסף (מרבית קופות הגמל מפרסמות באתר האינטרנט שלהן את פרטי החשבון לצורך ביצוע העברות בנקאיות) ולהעביר אסמכתא לאותה חברה על ביצוע ההפקדה עוד בשנת 2019 כדי שתדע לאתר את הכספים מהחשבון הכללי ולרשום אותם בחשבון על שמך.

 

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

Exit mobile version