Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פורים במבט משפחתי

חג פורים חג פורים, חג גדול לילדים, אבל בעצם לחג הפורים משמעות עמוקה הרבה יותר מחגיגות תחפושות ומסיבה. הפסיכותרפיסטית ומדריכת ההורים ענת בן סלמון על המשמעות של חג פורים במבט המשפחתי. 

חג פורים מביא עימו לרוב את המפגש עם האסוציאציות של ארגון התחפושות של הילדים לקראת היום הצפוי, משלוחי מנות, חגיגות, מחשבות על מסיכות רעשנים שירים וריקודים. כהורים אנו עסוקים בימים אלה בלעזור לילדנו להכין את האביזרים הדרושים לתחפושת, לקנות את הממתקים ולהכין את אזני ההמן המתוקים.

יחד עם כל אלו, שחשובים הם ודאי עבור הילדים ורוח החג, עלינו להפנות את תשומת ליבנו למשמעויות השונות שפורים כחג יכול לסמל עבורנו כמשפחה. נושא הבחירה, משמעות פעולת ההתחפשות, הרשע והטוב שבקרבנו ובתוכנו לא פחות. המסיכה והתחפושת מעוררת אצל כולנו משמעויות אישיות ייחודיות ושונות, כמה אנו משתמשים אנו במסיכות שונות בימי החול ולא רק בפורים, באופן פחות מודע ומדוע?

פורים. צילום באדיבות pixabay

הדמויות השונות שהאישיות של כל אחד מאיתנו מכילה בתוכה, פעמים רבות, לא ידועות לנו וכאשר אנו פוגשים בתוך עצמנו דמות שזרה לנו במפגש ראשון נוטים אנו פעמים רבות להרחיק אותה מידיעתנו, מצב שלעיתים מתבטא בכך שאנו מתווכחים עם האחר שהעיר אותה..וגרוע מזה את תשומת ליבנו אליה.

כהורים אנו בלי לשים לב אומרים לילדנו כאשר התנהגותם לא נראית לרוחנו אמירות כגון " מי זה מדבר מתוכך? זה בטח הילד האחר, אולי השכן, זה בטח לא אתה", במצבים אחרים אנו נמצא את עצמנו אומרים שהילד שלי לא נוהג כך, לבן או בת זוגנו, זה הילד שלך. הילד שלי הוא כשהוא מצליח, כשהוא מתפרץ זה הילד שלך, בכך אנו מלמדים את ילדנו שיש חלקים בתוכו שאינם יכולים להיות חלק מהשלם שבו, ויש לייחס אותם לאחר.

ילד שגדל בסביבה שאינה מצליחה להכיל את המכלול של החלקים המאוד שונים בתוך אישיות אחת שלמה, עשוי לא להכיר ולא להכיל את החלקים האלה בתוך עצמו. ישנה משמעות רבה עבור התפתחותו הרגשית של הילד מגיל צעיר, ועד היותו בוגר ולאחר מכן בתהליך של כל שלבי חייו, ליכולת להרגיש להכיל ולקבל את עצמו כשלם עם כל חלקיו, כדי שיתאפשר לו עושר פנימי ויכולת להגיב למצבים שונים באופנים שונים ומותאמים ככל הניתן.

היכרות והכלה של העצמי עם חלקיו השונים חשובה לא פחות עבור היכולת של האדם ליצור קשרים עם האחר, ולתקשר עם האחרים באופן מיטיב עבורו ועבור האחר שבסביבתו. חג פורים היא אחת ההזדמנויות להתוודע לנושא המסיכות השונות שאנו חווים בתוכנו, לחשוב על משמעותן ועל ייצוגיהם בעולמנו הפנימי, להכיר את עצמנו ואת ילדינו בחלקים נוספים ואחרים מהמוכרים לנו עד כה.

חג שמח

 

Exit mobile version