Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פיצה – לא מה שחשבתם

הפיצה הגיעה לישראל משכנתה הרחוקה-קרובה איטליה ונחשבת למאכל ים תיכוני איטלקי מובהק. בדרך כלל תהיה הפיצה עשויה ממספר מרכיבים – בצק, רוטב עגבניות, גבינה ותוספות. למעשה, הפיצה יצאה מאיטליה על ידי מהגרים שהגיעו לארה"ב, ושם הפכה לאחד המאכלים הפופולאריים ביותר בעולם. פיצה בשפה האיטלקית משמעותה עוגה או פשטידה, וכיום יש אינספור סוגים של פיצות שמאפיינות את המקום שהתפתחו בו, והן פונות למגוון רחב של קהלים.

פיצה איטלקית

הפיצה איטלקית המקורית מתאימה למעשה לכל ארוחה: גם לבוקר, גם לצהריים וגם לערב. כמו כן, היא נחשבת למאכל חגיגי ולא למאכל שהוא חלק מתעשיית המזון המהיר. באיטליה מכינים את הפיצה מבצק שמרים שעליו מוסיפים רוטב עגבניות, גבינה ותוספות ומכניסים לתנור בחום של 400 מעלות ל-2 דקות בלבד.

שיטה זו מעניקה לפיצה האיטלקית את הבצק הדק והפריך שמאפיין אותה. את הפיצה האיטלקית ניתן להכין מרוטב עגבניות (המוכרת בשם 'פיצה מרגריטה'), אך ניתן גם להכין אותה עם רוטב פסטו או עם רוטב שמנת (מה שנקרא 'פיצה ביאנקה', או פיצה לבנה). מתכון לפיצה ביאנקה או לפיצה מרגריטה איטלקית אמיתית ניתן להשיג בכל מקום המתמחה במטבח האיטלקי וכמובן – במגוון רחב של אתרי אינטרנט.

פיצה אמריקאית

הפיצה האמריקאית היא למעשה גרסה שהתפתחה עקב הגירה של איטלקים לארה"ב והבאת המטבח האיטלקי לאמריקה, שם הפכה הפיצה להיות עבה יותר. כמו כן, הפיצה האמריקאית נאכלת בצורה של משולשים ולא כמו שנהוג לאכול אותה באיטליה, בסכין ובמזלג או בצורת ריבועים.

בגרסה האמריקאית גם פותחו תוספות שונות שמתאימות לפיצה ונחשבות כיום לפופולאריות במיוחד כמו אננס, אנשובי ועוד. בנוסף, הדבר העיקרי והמשמעותי שקרה לפיצה בעקבות הגרסה האמריקאית היא שהפיצה הפכה להיות אוכל שנחשב לחלק מתעשיית המזון המהיר ולא למאכל ביתי ומסורתי כמו באיטליה.

פיצה טבעונית

תנועת הטבעונות הולכת וגדלה עם השנים, ועם המודעות לצער בעלי החיים ולניצול החיות לצורכי מזונו של האדם. למעשה, ניתן כיום להכין כל דבר שמגיע מן החי בצורה טבעונית או להשתמש בצורות אחרות של מאכלים שמגיעים מהצומח. פיצה נחשבת לאחד מהמאכלים הכי פופולאריים בקרב טבעוניים, כי בגרסה האיטלקית יש מגוון רחב של סוגי פיצה שאינם עושים שימוש בגבינה כלל.

את הפיצה הטבעונית ניתן להכין ללא כל בעיה ללא תוספת הגבינה, ואם רוצים למצוא תחליף הולם, ניתן להשתמש בגבינות טבעוניות למיניהן המבוססות על סויה או על קשיו, וכן להוסיף שמרי בירה המעניקים את הטעם של הגבינה. מתכון לפיצה טבעונית ניתן למצוא במרבית אתרי האינטרנט שעוסקים באוכל טבעוני.

פיצה.תמונה באדיבות:pixabay

פיצה דלת פחמימות

אף על פי שבאיטליה הפיצה אינה נחשבת למאכל משמין או לא בריא, הגרסה האמריקאית ושיוכה לתעשיית המזון המהיר הפכו את הפיצה למאכל שפחות מומלץ לאכול מדי יום, בעיקר בגלל הכמות הגבוהה של הפחמימות בפיצה. על מנת להתגבר על מכשול הבצק, ניתן כיום להכין פיצה דלת פחמימות שעשויה מבצק כרובית, וכך למעשה לא לשלב כמעט כלל פחמימות בארוחה, אלא רק גבינה איכותית ומגוון של ירקות.

Exit mobile version