Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פיתוח שמיעה מוסיקלית אצל ילדים

בשנותיו הראשונות קולט כל ילד ידע ומיומנות בתחומים שונים של החיים. אחד הנושאים שהורים רבים מקנים לילדיהם הוא הנושא המוסיקלי. הילדים אוהבים מאד לשמוע יצירות מוסיקליות מגיל צעיר, הן מוסיקה קלאסית שמתאימה לתינוקות והן שירי ילדים שהופכים עם הזמן להיות עבורם מוכרים ואהובים מאד. בעקבות כך ילדים רבים מפתחים שמיעה מוסיקלית שמאפשרת להם לנגן על פי המקצב שאותו הם קולטים בשירים השונים, ללא קשר לסגנון המוסיקלי.

כדי לפתח תכונה חשובה זו שהיא נכס לכל אדם, הורים רבים רוכשים כלי נגינה לילדים. הכלים הראשוניים הם קסילופון שבו אפשר להקיש על השורות ולהאזין לתווים המוסיקליים, אחר כך הם נהנים גם מניגון בתופים פשוטים כמו תוף מרים וממשיכים לגיטרה ולאורגן. אף על פי שמדובר בילדים צעירים הם מפתחים עם הזמן אהבה לאחד מהכלים, או לכמה כלים בודדים ומעדיפים אותם על פני כלי נגינה אחרים. בשימוש בכל אחד מהם הם מתנסים כך שהוא יהיה הרקע לשירים שהם שרים לעצמם או לבני הבית.

שמיעה מוסיקלית של ילדים בוגרים

בבתים רבים נהנים לשמוע מוסיקה בסגנונות שאהובים בדרך כלל על בני המשפחה. כשהמוסיקה נשמעת ברקע, היא חודרת פנימה ועם הזמן הילד מפתח את היכולות לנגן במקצבים דומים או זהים. בגילאים בוגרים יותר יש אפשרות לפתח שמיעה מוסיקלית כאשר לומדים על כלי נגינה ספציפי בבית הספר, בקונבסטוריון או באמצעות מורה פרטית.

Pixabay

אין אחידות בסוג כלי הנגינה שעליהם לומדים הילדים, כל אחד בוחר את הכלי שהוא מתחבר אליו ולכן ילדים רבים מתחילים בלימוד על פסנתר שהוא הכלי הקלאסי שאהוב מאד על הילדים, אך מצריך רכישת פסנתר שהוא כלי גדול ויקר אך מוסיף רבות לנראותו העיצובית והערכית של כל בית.

ילדים אחרים יעדיפו לנגן על אורגן מקצועי, חלילית, כינור או לפרוט על גיטרה. עם הזמן יהיו ילדים שיפתחו באופן אבסולוטי את נושא שמיעה מוסיקלית ואחרים שנושא זה לא ייקלט אצלם באופן מושלם. אך אף על פי כן הם ייהנו לנגן וגם יצליחו בכך מאד.

לימוד מוסיקה בגיל צעיר

המוסיקה היא למעשה שפה ולכן החשיבה היא להתחיל ללמוד אותה בגיל צעיר, או אחרי כיתה א' כדי לא ליצור מצב שבו לומדים שתי שפות יחד, דבר שהוא מקשה על התפיסה הכוללת של הילדים הצעירים. יש ילדים שיתחילו לימוד על כלי נגינה מסוים ויישארו ללמוד אותו לאורך זמן. אחרים יעדיפו לאחר תקופה מסוימת לעבור ללמוד על כלי נגינה אחר שמסקרן אותם הרבה יותר ויהיו גם כאלה שלאחר תקופת לימודים יינטשו את תחום הנגינה.

נושא הנגינה ואהבת המוסיקה היא עניין שורשי ומוטמע בכל אחד, גם מי שהפסיק לנגן אחרי פרק זמן מסוים ימשיך ליהנות מהמוסיקה בטרנדים השונים ואם הוא פיתח שמיעה מוסיקלית ולו גם חלקית, היא תלווה אותו לאורך כל ימי חייו.

Exit mobile version